Φάτε-πιείτε σοκολάτα χωρίς ενοχές – Η «γλυκιά αμαρτία» έχει οφέλη

Έρχεται το Chocolate Fest στο Γκάζι

Κείμενο: Ναταλία Κάππα

Η σοκολάτα για πολλούς από εμάς είναι κάτι σαν θρησκεία. Και όταν λέμε θρησκεία εννοούμε την ευλαβική αυτή προσέγγιση, την πίστη προς κάτι που αισθάνεσαι ότι δεν θα σε προδώσει ποτέ, παρά θα είναι εκεί για σένα στα καλά και στα άσχημα. Και αν αυτό ακούγεται σαν γαμήλιο τροπάριο, δεν είναι πολύ μακριά από την αλήθεια. Είμαστε καλά θα φάμε σοκολάτα, δεν είμαστε καλά θα φάμε ακόμη περισσότερη σοκολάτα.

Αυτό το μαγικό υλικό που έρχεται από τους σπόρους κακάο Theobroma (μάλλον ευγενικά Theothavma θα έπρεπε να λέγεται) . Μία από τις σημαντικότερες ανακαλύψεις των Ευρωπαίων όταν βρέθηκαν στο νέο κόσμο (βλέπε Αμερική).

Δεν είναι καθόλου τυχαίο άλλωστε που επί τη εμφανίσει της αγκαλιάστηκε θερμά από τους κατοίκους της γηραιάς ηπείρου και μέχρι σήμερα πρωτοστατεί σε οτιδήποτε κάνει τους σιελογόνους αδένες να παράγουν στο κόκκινο.

Αυτή λοιπόν η ιέρεια της γεύσης έχει το δικό της φεστιβάλ που μας καλεί να παραβρεθούμε για μία μοναδική choco-εμπειρία: happenings, θεματικά περίπτερα, dj set, live cooking από διάσημους chef, workshops και εκπαιδευτικές εκθέσεις. Η Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων μετατρέπεται σε ένα πραγματικό εργοστάσιο σοκολάτας όπου εκθέτες, brands, ζαχαροπλαστεία, chef και τεχνίτες της γεύσης δημιουργούν με βάση τη μικρή θεά. Για αυτό σημειώστε ότι σε λίγους μήνες από τώρα και συγκεκριμένα στις 14 μέχρι τις 17 Φεβρουαρίου 2019, όλοι οι chocoholics έχουμε ραντεβού στο Chocolate Fest.

Η αλήθεια είναι ότι χρόνια τώρα και ιδιαίτερα με αυτή τη στροφή προς μια πιο αυστηρά υγιεινή διατροφή, η ζαχαροπλαστική έχει δεχθεί τα πυρά και μαζί με αυτήν και η σοκολάτα. Αλλά αλήθεια, πόσο πραγματικά κακή είναι για την υγεία μας;

Όλοι γνωρίζουμε ότι η σοκολάτα έχει πολλή ζάχαρη και λιπαρά, με αποτέλεσμα να συνδέεται με προβλήματα υγείας όπως η παχυσαρκία, η στεφανιαία νόσο, η υψηλή αρτηριακή πίεση, ο διαβήτης και φυσικά η ακμή για τους νεώτερους.

Ωστόσο, πολλές έρευνες πλέον υποστηρίζουν ότι δεν είναι τόσο τραγικά τα πράγματα αφού το κακάο, βασικό συστατικό της σοκολάτας, περιέχει βιολογικά δραστικές φαινολικές ενώσεις.

Αυτό έχει προκαλέσει μία στροφή προς την έρευνα για το πώς μπορεί να επηρεάσει τη γήρανση αλλά και προβλήματα όπως το οξειδωτικό στρες, τη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης και την αθηροσκλήρωση.

Μελέτες έχουν δείξει ότι οι αντιοξειδωτικές ιδιότητες της σοκολάτας έχουν οφέλη, τα βασικά εκ των οποίων είναι μείωση στα επίπεδα χοληστερόλης, πρόληψη στην γνωστική παρακμή όπως και μείωση στον κίνδυνο καρδιαγγειακών προβλημάτων. Βέβαια όσο αφορά στην ποσότητα, καταλαβαίνουμε ότι δεν είναι για χόρταση αλλά για απόλαυση.

Όπως διαβάζουμε σε μία από τις μεγαλύτερες ιστοσελίδες υγείας παγκοσμίως, τη βρετανική medicalnewstoday.com, πέρα από την περιεκτικότητα σε κακάο (όσο περισσότερη τόσο καλύτερα), θα πρέπει να κοιτάμε και τα υπόλοιπα συστατικά της σοκολάτας πριν την καταναλώσουμε.

Επιπλέον, στο σχετικό άρθρο διαβάζουμε αναλυτικά τα οφέλη:

1) Χοληστερόλη
Μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο The Journal of Nutrition, δείχνει ότι η κατανάλωση σοκολάτας μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της κακής χοληστερόλης (χοληστερόλη χαμηλής πυκνότητας λιποπρωτεϊνών – -LDL). Μάλιστα οι ερευνητές ανέφεραν ότι η τακτική κατανάλωση σοκολάτας που περιέχει φυτικές στερόλες (PS) και φλαβανόλες κακάου (CF), ως μέρος μιας χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά διατροφής, μπορεί να συμβάλλει θετικά στην καρδιαγγειακή υγεία, μειώνοντας τη χοληστερόλη και βελτιώνοντας την αρτηριακή πίεση.

2) Γνωστική λειτουργία
Πολύ σημαντική είναι η έρευνα από επιστήμονες της Ιατρικής Σχολής του Χάρβαρντ που υποστηρίζουν ότι η κατανάλωση δύο φλιτζανιών ζεστής σοκολάτας την ημέρα θα μπορούσε να βοηθήσει να διατηρηθεί υγιής ο εγκέφαλος και να μειωθεί η μείωση της μνήμης στους ηλικιωμένους. Επιπλέον, διαπίστωσαν ότι η ζεστή σοκολάτα βοήθησε να βελτιωθεί η ροή του αίματος σε μέρη του εγκεφάλου όπου χρειαζόταν.

Ο επικεφαλής συγγραφέας, Farzaneh A. Sorond, λέει χαρακτηριστικά: «Καθώς διαφορετικές περιοχές του εγκεφάλου χρειάζονται περισσότερη ενέργεια για να ολοκληρώσουν τα καθήκοντά τους, χρειάζονται επίσης μεγαλύτερη ροή αίματος. Αυτή η σχέση, που ονομάζεται νευροαγγειακή σύζευξη, μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο σε ασθένειες όπως η νόσος του Alzheimer».

Τα αποτελέσματα ενός εργαστηριακού πειράματος, που δημοσιεύθηκε το 2014, έδειξαν ότι ένα εκχύλισμα του κακάο, που λέγεται lavado, μπορεί να μειώσει ή να αποτρέψει βλάβες στις νευρικές οδούς που βρίσκονται σε ασθενείς με Αλτσχάιμερ. Αυτό το εκχύλισμα θα μπορούσε να βοηθήσει στην επιβράδυνση των συμπτωμάτων, όπως η γνωστική παρακμή.

Μια άλλη μελέτη στο περιοδικό Appetite (2016), επίσης δείχνει ότι η κατανάλωση σοκολάτας τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα θα μπορούσε να βελτιώσει τη γνωστική λειτουργία.

3) Καρδιακές παθήσεις
Δημοσιευμένη έρευνα στην έγκυρη επιστημονική επιθεώρηση BMJ, δείχνει ότι η κατανάλωση σοκολάτας θα μπορούσε να βοηθήσει να μειωθεί ο κίνδυνος εμφάνισης καρδιακών παθήσεων κατά το ένα τρίτο.
Βάσει των παρατηρήσεών τους, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι υψηλότερα επίπεδα κατανάλωσης σοκολάτας θα μπορούσαν να συνδεθούν με χαμηλότερο κίνδυνο καρδιομεταβολικών διαταραχών. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να γίνουν περαιτέρω πειραματικές μελέτες για να επιβεβαιώσουν εάν η κατανάλωση σοκολάτας είναι ευεργετική για την καρδιά.

4) Εγκεφαλικό επεισόδιο

Καναδοί επιστήμονες, σε μελέτη που περιελάμβανε 44.489 άτομα, διαπίστωσαν ότι όσοι κατανάλωναν σοκολάτα ήταν 22% λιγότερο πιθανό να παρουσιάσουν εγκεφαλικό επεισόδιο από όσους δεν κατανάλωναν. Επιπλέον, εκείνοι που κατανάλωναν συστηματικά σοκολάτα είχαν 46% λιγότερες πιθανότητες να πεθάνουν από εγκεφαλικό επεισόδιο.
Μια περαιτέρω μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Heart (2015), παρακολούθησε την επίδραση της διατροφής στη μακροχρόνια υγεία 25.000 ανδρών και γυναικών. Τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι η κατανάλωση μέχρι 100 γραμμαρίων σοκολάτας την μέρα μπορεί να συνδέεται με χαμηλότερο κίνδυνο καρδιακής νόσου και εγκεφαλικού επεισοδίου.

5) Σοκολάτα και εγκυμοσύνη
Σύμφωνα με μια μελέτη που παρουσιάστηκε στο ετήσιο Συνέδριο Εγκυμοσύνης της Εταιρείας για τη Μητρική Εμβρυϊκή Ιατρική (Ατλάντα, 2016), η κατανάλωση 30 g σοκολάτας κάθε μέρα -κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης- μπορεί να ωφελήσει στην ανάπτυξη του εμβρύου.

6) Αθλητικές επιδόσεις
Βάσει έτερης μελέτη που δημοσιεύθηκε στην επιστημονική επιθεώρηση The Journal of the International Society of Sports Nutrition, φάνηκε ότι ακόμα και μια μικρή ποσότητα μαύρης σοκολάτας μπορεί να αυξήσει τη διαθεσιμότητα οξυγόνου κατά τη διάρκεια της σωματικής άσκησης.

Ο «πόλεμος» της ανοιχτόχρωμης και σκουρόχρωμης σοκολάτας

Αν και όλοι μας γνωρίζουμε ότι η μαύρη σοκολάτα είναι καλύτερη για την υγεία μας, οι παραγωγοί των υπολοίπων μάλλον διαφωνούν καθότι θεωρούν ότι οι ανοιχτόχρωμες σοκολάτες περιέχουν γάλα που σημαίνει πρωτεΐνες και ασβέστιο. Από την άλλη πλευρά, οι υποστηρικτές της μαύρης σοκολάτας επισημαίνουν την υψηλότερη περιεκτικότητα σε σίδηρο και τα επίπεδα αντιοξειδωτικών.

Αυτό που θα πρέπει να κάνουμε εμείς ως καταναλωτές είναι να διαβάζουμε πάντα τις ετικέτες με τα συστατικά και να καταναλώνουμε με μέτρο. Η κατανάλωση σοκολάτας περιστασιακά σε μικρές ποσότητες θα σας βοηθήσει να μεγιστοποιήσετε τα οφέλη της κατανάλωσης σοκολάτας ελαχιστοποιώντας ταυτόχρονα τους κινδύνους.

Η υπερκατανάλωση θα έχει επιπτώσεις στην αύξηση βάρους, στη διάβρωση των δοντιών, στην υγεία των οστών αλλά και στην πρόσληψη βαρέων μετάλλων όπως κάδμιο και μόλυβδο. Χαρακτηριστικά αναφέρεται σε κείμενο του Consumer Lab (2017)που εξέτασε 43 προϊόντα σοκολάτας ότι σχεδόν όλες οι σκόνες κακάο περιείχαν περισσότερο από 0,3 mcg καδμίου ανά μερίδα, δηλαδή το μέγιστο ποσό που συνιστά ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (WHO).

Για τους πιο οπτικούς τύπους ακολουθεί ένα σχετικό βίντεο με κάποια βασικά οφέλη της μαύρης σοκολάτας.