Αυτή είναι η ψημένη υπερτροφή που ρίχνει τη χοληστερόλη

Το ξέρετε ότι πολύτιμος σύμμαχος στη «μάχη» κατά της χοληστερόλης αποτελεί ένας νοστιμότατος καρπός, που παράλληλα φαίνεται ότι βοηθά και στο αδυνάτισμα; Μιλάμε για το φυστίκι. Συγκεκριμένα, η κοινή φιστικιά, που αγαπά το μακρύ και ζεστό καλοκαίρι,μας δίνει καρπούς που αποτελούν πολύ καλές πηγές δύο βιταμινών του συμπλέγματος Β της βιταμίνης Β1 και της βιταμίνης Β6.

Όπως έχουν δείξει μελέτες, μία χούφτα, δηλαδή περίπου 28 γραμμάρια, καβουρδισμένα, ανάλατα φιστίκια Αιγίνης μας προσφέρει το 16% της βιταμίνης Β1 που χρειαζόμαστε καθημερινά και το 18% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης σε βιταμίνη Β6.

Εκτός από 160 θερμίδες απόλαυσης (όσες αποδίδει μία χούφτα φιστίκια Αιγίνης) οι λάτρεις αυτού του ξηρού καρπού προσλαμβάνουν και πολύτιμα ιχνοστοιχεία όπως ο χαλκός και το μαγγάνιο.

Στο φιστίκι Αιγίνης θα βρούμε, επίσης, μονοακόρεστα λιπαρά, φυτικές ίνες, φυτικές στερόλες και ισχυρά αντιοξειδωτικά στοιχεία όπως η λουτεΐνη και οι ανθοκυανίνες, δύο συστατικά στα οποία ο καρπός του φιστικιού οφείλει το μοναδικό πράσινο – μωβ χρώμα του.

Επίσης, οι φυτικές στερόλες είναι ουσίες που υπό προϋποθέσεις, συνδράμουν στη μείωση των επιπέδων της χοληστερόλης. Ποιες είναι όμως αυτές οι προϋποθέσεις;

Βασικό σημείο αναφοράς για την επίδραση των φυτικών στερολών στη χοληστερόλη είναι η ποσότητα κατανάλωσης. Απαιτούνται περίπου 2 γρ. φυτικών στερολών προκειμένου να επιτευχθεί στατιστικά σημαντική μείωση στα επίπεδα της χοληστερόλης. Για να προμηθευτούμε 2 γρ. φυτικών στερολών από τα φιστίκια πρέπει να καταναλώσουμε σχεδόν 34 χούφτες (των 28 γρ. η καθεμιά) φιστίκια.

Για να είμαστε, λοιπόν, επιστημονικά σωστοί, δεν μπορούμε να ισχυριζόμαστε ότι οι φυτικές στερόλες που μπορούμε να προσλάβουμε από τα φιστίκια μειώνουν τη χοληστερόλη. Αυτό το δεδομένο δεν μειώνει, όμως, την πραγματική θετική δράση που έχουν τα φιστίκια Αιγίνης στα επίπεδα της χοληστερόλης, επειδή μία τροφή δεν σημαίνει ένα μόνο διατροφικό συστατικό, αλλά ένα σύνολο στοιχείων που δρουν και αλληλεπιδρούν με μοναδικό τρόπο στην ανθρώπινη υγεία.

Υπάρχουν, λοιπόν, επιστημονικά τεκμηριωμένες μελέτες που υποστηρίζουν τη θετική επίδραση του καρπού της Pistacia Vera σε διάφορες εκφάνσεις της ανθρώπινης υγείας.

Μία από αυτές διεξήχθη σε παχύσαρκους ανθρώπους και έδειξε πως εκείνοι που κατανάλωναν 53 γρ. φιστίκια, ως απογευματινό σνακ στο πλαίσιο μιας δίαιτας αδυνατίσματος, είχαν σημαντική μείωση των τριγλυκεριδίων σε αντίθεση με εκείνους που κατανάλωσαν απογευματινό σνακ ίσης θερμιδικής αξίας από με ψωμάκια τύπου pretzel.

Επιπλέον υπάρχουν έρευνες που δείχνουν ότι τα φιστίκια της Pistacia Vera βελτιώνουν τα επίπεδα ολικής και «καλής» χοληστερόλης (HDL) σε υγιείς ενηλίκους, γεγονός άκρως σημαντικό, αν αναλογιστούμε πόσο δύσκολα ανεβαίνουν τα επίπεδα αυτής της λιποπρωτεΐνης με διατροφικές παρεμβάσεις.

Να αναφέρουμε, ακόμα, ότι έρευνες έδειξαν πως τα φιστίκια Αιγίνης προσδίδουν και σημαντικά αντιοξειδωτικά οφέλη. Κάτι που είναι, επίσης, πολύ σημαντικό.

Αυτό που έχει σημασία είναι πως στην πλειονότητα των επιστημονικών ερευνών, τα φιστίκια πρωταγωνιστούν ως ψημένα και όχι ωμά. Αυτό ουσιαστικά σημαίνει πως το ψήσιμο, αν και μειώνει ελαφρά την περιεκτικότητα των φιστικιών σε αντιοξειδωτικά συστατικά, όπως συγκεκριμένες ανθοκυανίνες και φλαβονοειδή, εντούτοις δεν υποβαθμίζει θρεπτικά το προϊόν, ώστε να το «απογυμνώσει» από τις ευεργετικές του επιδράσεις.

Πηγή: Πηγή: Γνωρίστε τα ελληνικά super foods, του Κωνσταντίνου Ξένου και της Αστερίας Σταματάκη, εκδόσεις Διόπτρα/ygeiamou.gr


Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook