12-12-2019
Αρχική ΥΓΕΙΑ Τι θα τρώμε την επόμενη δεκαετία; - Έρευνα για τις διατροφικές τάσεις των Ελλήνων

Τι θα τρώμε την επόμενη δεκαετία; – Έρευνα για τις διατροφικές τάσεις των Ελλήνων

Αυξάνεται η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών

Επτά διατροφικές και καταναλωτικές τάσεις οι οποίες αναμένεται να διαμορφώσουν τον κλάδο των σουπερμάρκετ και των προμηθευτών τους την επόμενη δεκαετία, ανέδειξε έρευνα που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2019 με δείγμα 950 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα.

Οι επτά αναδυόμενες διατροφικές και καταναλωτικές τάσεις για την επόμενη δεκαετία (2020-2030) είναι οι εξής:

1. Χορτοφαγία-Χορτοφαγική Διατροφή

Οι διεθνείς δημογραφικές εξελίξεις και οι πολιτισμικές αλλαγές σε συνδυασμό με τις παραγωγικές δυνατότητες της παγκόσμιας οικονομίας για παραγωγή ζωικών πρωτεϊνών αποτελούν παράγοντες που συνεισφέρουν στην παγκόσμια αύξηση των καταναλωτών που επιλέγουν την χορτοφαγική δίαιτα. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση υπάρχουν χώρες όπως η Σουηδία που το ποσοστό των χορτοφάγων φτάνει ακόμα και το 15%, ενώ σε χώρες όπως η Ινδία ξεπερνάει το 35%.

Στην Ελλάδα το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνουν χορτοφάγοι δεν ξεπερνά το 3%, αλλά υπάρχει ένα έντονο ενδιαφέρον για αύξηση της κατανάλωσης φρούτων και λαχανικών, το οποίο είναι σημαντικά πιο έντονο από άλλες χώρες, με το 62% του κοινού να δηλώνει ότι έχει αυξήσει την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών με στόχο τη βελτίωση της υγείας τους.

2. Εναλλακτικά τρόφιμα

Η προαναφερθείσα τάση, αναμένεται να κάνει πιο έντονη την αναζήτηση για εναλλακτικά υλικά, τρόφιμα και προϊόντα προκειμένου να καλυφθούν οι υπάρχουσες διατροφικές συνήθειες. Προϊόντα όπως το φυτικό τυρί, τα φυτικά γάλατα κλπ υπάρχουν ήδη στην ελληνική αγορά, με το επόμενο βήμα να είναι το κρέας εργαστηρίου ή από φυτικά συστατικά. Υπάρχει άλλωστε ήδη ένα καταναλωτικό κοινό που κάνει τις συγκεκριμένες διατροφικές επιλογές, αν και σε χαμηλότερο ποσοστό σε σχέση με το εξωτερικό. Χαρακτηριστικό είναι ότι όπως φαίνεται στο σχήμα 2, το 25% του κοινού θεωρεί αυτές τις επιλογές πιο υγιεινές, έναντι 51% στις ΗΠΑ.

3. Νέες γεύσεις

Η πολυπολιτισμικότητα, η πρόσβαση στο διαδίκτυο και οι δύο προηγούμενες τάσεις οδηγούν την επιθυμία του καταναλωτικού κοινού για νέες γεύσεις και ποικιλία διαφορετικών επιλογών. Το 71% του κοινού δηλώνει ότι του αρέσει να ανακαλύπτει καινούργιες γεύσεις (ποσοστό μεγαλύτερο από το 67% των ΗΠΑ), ενώ το 66% δηλώνει ότι η ποικιλία ειδών είναι βασικός παράγοντας για την επιλογή σημείου πώλησης. Ήδη σήμερα οι εταιρείες τροφίμων πειραματίζονται με νέους συνδυασμούς γεύσεων προσπαθώντας να καλύψουν αυτή την ανάγκη, ενώ και οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις επεκτείνουν το κωδικολόγιο τους με νέες κατηγορίες και νέα προϊόντα.

4. Αύξηση των σνακ και του φαγητού ευκολίας

Οι αυξανόμενοι ρυθμοί ζωής στην καθημερινότητα, η αύξηση της χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και οι δημογραφικές αλλαγές διαμορφώνουν ένα καταναλωτικό κοινό με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Πρόκειται για ένα κοινό το οποίο έχει περιορισμένο χρόνο για να αφιερώσει στη μαγειρική και ένα κοινό το οποίο όλο και περισσότερο λειτουργεί τις βραδινές ώρες. Το κοινό αυτό αναζητά όλο και περισσότερο εύκολες λύσεις για να καλύψει τη διατροφή του, αντικαθιστώντας γεύματα με σνακ, αντικαθιστώντας τη μαγειρική με έτοιμες λύσεις και αξιοποιώντας όλο περισσότερο το food delivery. Οι αλλαγές αυτές επηρεάζουν τόσο τη βιομηχανία προϊόντων η οποία καλείται να απαντήσει με νέα προϊόντα, όσο και το λιανεμπόριο το οποίο πρέπει να παρέχει πλέον λύσεις και όχι μόνο προϊόντα.

5. Υγεία και διατροφή

Σε αντίθεση όμως με την προηγούμενη τάση, η πλειοψηφία των καταναλωτών (και ειδικά οι μεγαλύτερες ηλικίες) αναμένεται να αφιερώνουν όλο και περισσότερο χρόνο για τον σχεδιασμό-προγραμματισμό της διατροφή τους, ως αποτέλεσμα της αύξησης του επιπέδου εκπαίδευσης και του μέσου προσδόκιμου ζωής. Το κοινό θα θέλει να ζει πιο υγιές για όλο μεγαλύτερο χρόνο. Η υγεία όπως φαίνεται στο σχήμα 5 είναι αλληλένδετη με τη διατροφή (88%), ενώ η υγιεινή διατροφή είναι αλληλένδετη με τη μαγειρική (89%). Το κοινό θα ψάχνει πιο υγιεινές επιλογές για τη διατροφή του και οι επιχειρήσεις θα πρέπει να είναι προετοιμασμένες να απαντήσουν σε αυτή την ανάγκη, καθώς το τι είναι υγιεινό σε ένα μεγάλο βαθμό θα είναι ασαφές για μεγάλες ομάδες του αγοραστικού κοινού.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι μια από τις τροφές η οποία ενοχοποιείται όλο και περισσότερο στα μάτια του καταναλωτικού κοινού ως ανθυγιεινή είναι η ζάχαρη. Η στροφή προς εναλλακτικές πηγές όπως είναι η ζαχαρίνη και η στέβια φαίνεται ότι κερδίζει έδαφος με το 28% του κοινού να επιλέγει αυτές τις εναλλακτικές. Παράλληλα ένα 38% του κοινού δηλώνει ότι γενικότερα αποφεύγει την κατανάλωση γλυκών και ζάχαρης με το – θεωρητικό – αθροιστικό ποσοστό να φτάνει το 66%, αφήνοντας πλέον μία μειοψηφία να παραμένει αφοσιωμένη στην παραδοσιακή κρυσταλλική επιλογή.

6. Μαγειρική και… κοινωνικά δίκτυα

Τα social media όλο και πιο έντονα θα διαμορφώνουν τις επιλογές του καταναλωτικού κοινού με τις αγορές τροφίμων, τη μαγειρική και την κατανάλωση να συνδέονται με το internet όλο και περισσότερο. Το 39% του κοινού μαγειρεύει σήμερα έχοντας ανοιχτό το κινητό δίπλα για να βλέπει συνταγές, ενώ το 22% έχει ρωτήσει ενεργά συμβουλές μέσω των social media. Πλέον η νοικοκυρά του σπιτιού δεν μαγειρεύει μόνο για την οικογένεια, αλλά και για ένας ευρύτερο κύκλο με το 40% των ερωτώμενων να δηλώνουν ότι έχουν ανεβάσει φωτογραφία με το φαγητό τους στο διαδίκτυο. Οι influencers θα αποκτήσουν πιο ενεργούς ρόλους και επηρεάζουν περισσότερο τις εξελίξεις. Οι ταχύτητες διάδοσης πληροφοριών και υιοθέτησης τάσεων γίνονται όλο και πιο γρήγορες, δημιουργώντας την ανάγκη για τις επιχειρήσεις και να ακολουθούν σε αυτούς του ρυθμούς, αλλά κυρίως να έχουν παρουσία σε αυτά τα μέσα.

7. Κλιματική αλλαγή και βιώσιμη ανάπτυξη

Η κλιματική αλλαγή και το ολοένα εντονότερο ενδιαφέρον του κοινού για το περιβάλλον αναμένεται να επηρεάσει σημαντικά τον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων. Οι καταναλωτές γίνονται όλο και πιο απαιτητικοί και κριτικοί σε σχέση με τη λειτουργία των επιχειρήσεων. Τα ποσοστά είναι συγκρίσιμα σε Ελλάδα και εξωτερικό σε σχέση με την πρόθεση αγοράς από επιχειρήσεις που λειτουργούν με ηθικό και με φιλικό προς το περιβάλλον τρόπο. Συγκεκριμένα η πρόθεση αγοράς με κριτήριο την ειλικρίνεια και διαφάνεια των επιχειρήσεων για τον τρόπο λειτουργίας τους καταγράφεται σε ποσοστό 74% στην Ελλάδα έναντι 80% στις ΗΠΑ.

Αξιοσημείωτο όμως είναι ότι μία μειοψηφική αλλά σημαντική μερίδα του κοινού, περί το 40%, είναι διατεθειμένη ακόμα και να πληρώσει υψηλότερη τιμή για προϊόντα που έχουν παραχθεί με προδιαγραφές και διαδικασίες πιο φιλικές προς το περιβάλλον.

Φωτογραφίες: Sooc

{{-PCOUNT-}}25{{-PCOUNT-}}

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

«Έρωτας μετά»: Πάρτι στο twitter για την ερμηνεία της Λασκαράκη και τη σκηνή με τον ημίγυμνο Λεβεντογιάννη

Το επεισόδιο της σειράς  το βράδυ της Δευτέρας προκάλεσε ανάμεικτα συναισθήματα στους τηλεθεατές που έσπευσαν να σχολιάσουν στο twitter. Αποθεωτικά σχόλια για την ερμηνεία...

Παύλος Λιάρος: Δείτε πώς είναι σήμερα ο γόης του κινηματογράφου (video)

Ο Παύλος Λιάρος υπήρξε ζεν πρεμιέ του κινηματογράφου. Ποιος δεν θυμάται τον μεγάλο γιο του Λάμπρου Κωνσταντάρα στην ταινία «Ο στρίγγλος που έγινε αρνάκι»; Ο ηθοποιός...

«Είχα ερωτική σκηνή με τον Τσιμιτσέλη και ήταν κάτι το φρικτό και το τραγικό» (video)

Ποια γνωστή πρωταγωνίστρια έκανε αυτές τις δηλώσεις; Καλεσμένη της εκπομπής dot μεταξύ άλλων εξομολογήθηκε πως αν σιχαίνεται κάτι στη δουλειά της αυτό είναι οι ερωτικές...

Έγκλημα στους Αγίους Θεοδώρους: Ταυτοποιήθηκαν οι δύο δράστες που πάτησαν την ηλικιωμένη (video)

Ένα βήμα πιο κοντά στον εντοπισμό των δραστών του φρικτού εγκλήματος με θύμα μία ηλικιωμένη στους Αγίους Θεοδώρους, βρίσκονται οι Αρχές. Οι δύο δράστες έχουν...

Αποκαλύψεις Τσίπρα για κρυφό επεισόδιο με Ερντογάν – Το ταξίδι που πήγε να τιναχθεί στον αέρα (video)

Ιδιαίτερα αποκαλυπτικός εμφανίστηκε ο αρχηγός του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης Αλέξης Τσίπρας στη συνέντευξη που παραχώρησε στον θεσσαλικό τηλεοπτικό σταθμό TRT, όπου αναφέρθηκε στο...

Γεράσιμος Σκιαδαρέσης: Το πρώτο γύρισμα του σίκουελ του «Καφέ της Χαράς» ήταν ένα μπάχαλο (video)

Ο Γεράσιμος Σκιαδαρέσης αποκάλυψε τι συνέβη στο πρώτο επεισόδιο του σίκουελ της σειράς «Το καφέ της Χαράς». «Είχα την υποχρέωση με το “Πέτα τη φριτέζα”...

Οι χλιδάτες σουίτες σε νυχτερινά κέντρα και το κόστος τους (video)

Ξεχάστε τα πρώτα τραπέζια πίστα που επέλεγαν οι πιο χλιδάτοι πελάτες στα μπουζούκια. Τώρα πλέον υπάρχουν οι σουίτες! Ναι ναι καλά διαβάσατε σε κάποια νυχτερινά...

Διορίστηκε και ο ξάδερφος της Ασημακοπούλου

Ο ξάδερφος της Άννας Μισέλ Ασημακοπούλου, Νίκος Σοφιανός, διορίστηκε από τον Άδωνη Γεωργιάδη πρόεδρος στον Δημόσιο Οργανισμό Πιστοποίησης. Μάλιστα, ευχαρίστησε δημόσια τον υπουργό Ανάπτυξης και...

«Γαλάζια» ΜΜΕ «πυροβολούν» Κυρανάκη και Βρούτση

Στο στόχαστρο των φίλα προσκείμενων στην κυβέρνηση ΜΜΕ βρέθηκαν ο υπουργός Εργασίας Γιάννης Βρούτσης και ο βουλευτής της ΝΔ Κωνσταντίνος Κυρανάκης. Ο λόγος για...

Έξαλλη η Πάνια με καλεσμένη της – Πετούσε πράγματα on air κι αποχώρησε από το πλατό (video)

Η Αννίτα Πάνια έγινε έξαλλη με καλεσμένη της εκπομπής της. Τι συνέβη; Η κυρία Ελένη πήγε στην εκπομπή και εξομολογήθηκε πως βλέπει προφητικά όνειρα. «Από...

Περιφερειακή Σύμβουλος του Πατούλη έστειλε τη μητέρα της να καταθέσει αντ’ αυτής στεφάνι

Περιφερειακή Σύμβουλος του συνδυασμού «Νέα Αρχή για την Αττική» του Γιώργου Πατούλη έστειλε τη μητέρα της να καταθέσει, αντ’ αυτής, στεφάνι στις επετειακές εκδηλώσεις...

Νάντια Γιαννακοπούλου – Μάξιμος Μουμούρης: Ο μαθητικός έρωτας που κατέληξε στον γάμο (video)

Καλεσμένοι του Νίκου Χατζηνικολάου, στην εκπομπή «Ενώπιος Ενωπίω», ήταν η Νάντια Γιαννακοπούλου και ο Μάξιμος Μουμούρης, ένα ιδιαίτερα αγαπητό ζευγάρι που δεν έχει προκαλέσει...

ΣΧΟΛΙΑ

Tο altsantiri.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.