24-10-2020

Ποιες φράσεις δεν πρέπει να πείτε σε κάποιον που περνάει κρίση πανικού

Όταν κάποιος περνάει κρίση πανικού αισθάνεται σαν να τον «καταπίνει» πραγματικά ο πανικός σε τέτοιο βαθμό ώστε φοβάται ότι πρόκειται να πεθάνει, αφού το άγχος που αισθάνεται, σύμφωνα με τον ψυχολόγο Ronit Levy του Bucks County Anxiety Center στο Newtown της Πενσιλβάνια, αντιστοιχεί στο άγχος που θα είχε κάποιος αν τον σημάδευαν με όπλο στο κεφάλι. 

Οι σωματικές εκδηλώσεις της κρίσης πανικού περιλαμβάνουν ταχυπαλμία, εφίδρωση, ξηροστομία, δυσκολία στην αναπνοή, αίσθηση πνιγμού, σφίξιμο στο στήθος, εξάψεις, μούδιασμα στα χέρια, τρέμουλο, πόνος στο στομάχι, ναυτία, ενώ οι ψυχολογικές εκδηλώσεις αφορούν στον φόβο της απώλειας ελέγχου, την κόπωση, τη μεγάλη νευρικότητα, τον φόβο θανάτου, τη δυσκολία συγκέντρωσης και την κατάθλιψη.

Το να βλέπει κανείς ένα κοντινό του πρόσωπο να περνάει κρίση πανικού είναι τρομακτικό και πολλές φορές δύσκολο να βοηθήσει. Όμως, τις περισσότερες φορές αρκεί να αποφύγουμε συγκεκριμένες φράσεις και να χρησιμοποιήσουμε άλλες που θα κάνουν τη διαφορά.

Τι δεν πρέπει να πούμε

Αποφύγετε τη λέξη που θα σας έρθει αμέσως στο μυαλό και δεν είναι άλλη από τη λέξη «ηρέμησε». Όταν κάποιος βρίσκεται σε αυτή τη φάση πανικού το να προσπαθεί να ξεφύγει από αυτή την αγχώδη κατάσταση χωρίς αποτέλεσμα είναι πιθανό να του δημιουργήσει μεγαλύτερο άγχος και να τον βυθίσει περισσότερο στον πανικό.

Μην αναφέρετε τίποτα ή μην κάνετε τίποτα που να φανερώνει ότι έχετε πανικοβληθεί. Αυτό σε καμία περίπτωση δεν θα βοηθήσει τον άνθρωπο που παθαίνει κρίση πανικού, καθώς εκτός από το δικό του άγχος έχει να διαχειριστεί μια ακόμα πιο πολύ συναισθηματικά φορτισμένη κατάσταση.

Μην πείτε «είσαι μια χαρά». Η φράση αυτή ελάχιστη έως καθόλου παρηγοριά προσφέρει στο άτομο που περνάει κρίση πανικού καθώς το άγχος είναι τόσο μεγάλο ώστε ακούγοντας την παραπάνω φράση μόνο ανόητη μπορεί να του φανεί.

«Μην ανησυχείς». Και αυτή φράση έχει το αντίθετο αποτέλεσμα από αυτό που θα πρόσμενε κανείς, καθώς η κρίση πανικού είναι τόσο ισχυρή που είναι αδύνατον κάποιος να την αγνοήσει και να παριστάνει πως δεν συμβαίνει κάτι.

Τι μπορούμε να πούμε

«Είμαι εδώ για σένα». Η φράση αυτή είναι αρκετά βοηθητική και αφήνει το περιθώριο στον άλλον να πει τι είναι αυτό που χρειάζεται.

Σε αυτό θα βοηθήσει και η φράση «πες μου τι χρειάζεσαι», ακούγοντας τι ανάγκες έχει εκείνη τη στιγμή, καθώς το πιθανότερο είναι να γνωρίζει με ποιον τρόπο θα ηρεμήσει ευκολότερα.

Δοκιμάστε να «μπείτε στα παπούτσια του άλλου», να δείξετε συμπόνια, να κατανοήσετε τα συναισθήματά του και να μείνετε κοντά στον άλλον. Πολλές φορές το να μην ψάχνετε απεγνωσμένα να βρείτε μια λύση αν δεν είστε ειδικός είναι η καλύτερη λύση.