13-05-2021

Πώς να… κρατήσετε τα μάτια σας ανοιχτά και άλλα αναπάντεχα tips κατά της αϋπνίας

Η έλλειψη ύπνου έχει συνδεθεί με διάφορα προβλήματα, όπως έλλειψη συγκέντρωσης,  αυξημένο ρίσκο παχυσαρκίας, καρδιαγγειακά προβλήματα, διαβήτη, υψηλή αρτηριακή πίεση. Αναμφίβολα η αϋπνία είναι βασανιστική και πολλές φορές δεν είναι εύκολο για όλους να την πολεμήσουν, ακόμα και αν ακολουθούν κατά γράμμα τις τεχνικές καταπολέμησης.

Σύμφωνα με τη Daily Mail ο ψυχολόγος Richard Wiseman που ειδικεύεται εδώ και χρόνια στα ζητήματα ύπνου, έχει καταλήξει σε συγκεκριμένες – κάποιες από αυτές αναπάντεχες – τεχνικές που θα βοηθήσουν κάποιον να κοιμάται σαν… πουλάκι.

Μια από αυτές είναι η αντίστροφη ψυχολογία: αντί να πιέζει κανείς τον εαυτό του να κοιμάται, δοκιμάζει να παραμείνει ξύπνιος απασχολώντας το μυαλό του με κάτι. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να είναι ξαπλωμένος και να μην βλέπει τηλεόραση ή να ασχολείται με τον υπολογιστή.

Όπως υποστηρίζει ο Wiseman η προσπάθεια κάποιου να… παραμείνει ξύπνιος, μειώνει το άγχος του ότι πρέπει να κοιμηθεί. Σύμφωνα δε με μια έρευνα που είχε γίνει από το Πανεπιστήμιο της Γλασκόβης, με δύο ομάδες εθελοντών, όσοι προσπαθούσαν να χαλαρώσουν για να αποκοιμηθούν έβαζαν το μυαλό τους σε μια διαδικασία παρακολούθησης της κατάστασής τους, πράγμα που τους εμπόδιζε τελικά να χαλαρώσουν.

Αντιθέτως όσοι έμεναν ξύπνιοι και εναλλακτικά όσοι απασχολούσαν το μυαλό τους με παιχνίδια του τύπου «βρείτε δέκα ζώα που ξεκινούν από κ» απομάκρυναν τις αγχώδεις σκέψεις, που έχουν μεγάλο μερίδιο ευθύνης στην αϋπνία. 

Άλλες τεχνικές είναι να κοιμάστε με βάση τους κύκλους του ύπνου, αποφεύγοντας το… αυθαίρετο ξυπνητήρι. Επειδή οι κύκλοι του ύπνου χωρίζονται σε 90λεπτα και είναι πιο φυσιολογικό για τον οργανισμό να ξυπνάει αφού ολοκληρωθεί ένας κύκλος και όχι ενδιάμεσα, δοκιμάστε να μετρήσετε πόσα 90λεπτα ύπνου χρειάζεστε αν θέλετε να σηκωθείτε μια συγκεκριμένη ώρα το πρωί, ώστε να δείτε τι ώρα πρέπει να πέσετε για ύπνο το βράδυ. 

Αν ξυπνήσετε ξαφνικά το βράδυ, επειδή θυμηθήκατε ότι έχετε να κάνει κάτι, σημειώστε το κάπου για να μην αγχωθείτε ότι θα το ξεχάσετε. Σε περίπτωση που συνεχίσετε να είστε ξύπνιοι μετά από 20 λεπτά, σηκωθείτε από το κρεβάτι, αλλά αποφύγετε να δείτε τηλεόραση ή να καθίσετε στον υπολογιστή.

Φροντίστε, επίσης, να παίρνετε έναν ημερήσιο υπνάκο 20 λεπτών, αν είναι δυνατόν αντί να πίνετε ακόμα ένα φλιτζάνι καφέ. Αυτό θα σας βοηθήσει να κοιμηθείτε πιο εύκολα το βράδυ.

Θυμηθείτε ακόμα πως η ιδανική θερμοκρασία του υπνοδωματίου, το άνετο κρεβάτι και στρώμα, όπως και η απουσία ηλεκτρονικών συσκευών εξασφαλίζουν καλύτερη ποιότητα ύπνου.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ