08-03-2021

Δείτε πώς επηρεάζει το στρες τον εγκέφαλο και το σώμα

Το στρες μας επηρεάζει όχι μόνο ψυχολογικά αλλά και σωματικά, καθώς είναι πηγή πολλών δεινών. Σύμφωνα με έρευνες φαίνεται να αναστέλλει ακόμη και τη φυσιολογική ανάπτυξη του ανθρώπου, ενώ ενοχοποιείται για όλες τις μη μεταδοτικές ασθένειες.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών, κ. Γιώργος Χρούσος σε διάλεξη του Ινστιτούτου Δημόσιας Υγείας του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος έχει αποδειχθεί επιστημονικά ότι τα παιδιά που γεννήθηκαν και μεγάλωσαν μέχρι και πέντε χρόνων σε στρεσογόνο περιβάλλον είχαν μη φυσιολογική ανάπτυξη.

Σε αυτό συνηγορεί και μεγάλη αμερικανική έρευνα στην οποία φαίνεται ότι το 80% των φυλακισμένων είχε γεννηθεί και μεγαλώσει σε δυσμενές περιβάλλον.

Συμπτώματα και συνέπειες

Σύμφωνα με τους επιστήμονες το άγχος είναι το συναίσθημα δυσφορίας που έχουμε όταν αντιμετωπίζουμε ανεπιτυχώς μια στρεσογόνα κατάσταση.

Για την αντιμετώπιση του συναισθήματος αυτού ο ανθρώπινος οργανισμός επιστρατεύει το σύστημα του στρες, το οποίο τον βοηθά να ανταποκριθεί στα στρεσογόνα ερεθίσματα και να επανέλθει σε μια ισορροπημένη κατάσταση.

Το σύγχρονο stress του δυτικού ανεπτυγμένου κόσμου είναι περισσότερο ψυχοκοινωνικής και λιγότερο σωματικής φύσης.

«Το σύστημα του στρες είναι ένα σύστημα συναγερμού το οποίο είναι φτιαγμένο για να αντιμετωπίζει οξύ και βραχυπρόθεσμο στρες που διαρκεί ώρες ή, το πολύ, μέρες. Όταν η κατάσταση στρες αρχίζει και διαρκεί εβδομάδες έως χρόνια, τότε επηρεάζει και τον εγκέφαλο και το σώμα. Όταν δηλαδή, το στρες μετατρέπεται από οξύ σε χρόνιο, τότε κυρίως γίνεται νοσογόνο» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ Χρούσος.

Πολλές είναι οι αιτίες που ενοχοποιούνται από τους επιστήμονες για την εμφάνιση του στρες. Οι κυριότερες είναι :

  • Καθημερινές δυσκολίες
  • Μεταβολές στην επαγγελματική(ανεργία) και προσωπική ζωή ( διαζύγιο, απώλεια συντρόφου)
  • Κοινωνικοοικονομική ανισότητα
  • Χρόνιες ασθένειες
  • Φτώχεια
  • Εθισμός (ναρκωτικά, ποτό, κ,λ,π)
  • Φυσικές καταστροφές (σεισμοί, πλημύρες ,κ,λ,π)
  • Κατάθλιψη
  • Έλλειψη ύπνου
  • Μοναξιά
  • Jet-lag

Όπως εξήγησε ο διακεκριμένος καθηγητής, το σύστημα του στρες είναι σε διαντίδραση με βασικούς ενδοκρινολογικούς άξονες, όπως της αναπαραγωγής, της αύξησης, του μεταβολισμού και του θυρεοειδούς αδένα. Παράλληλα, το σύστημα του στρες επιδρά στο ανοσοποιητικό και στο γαστρεντερικό σύστημα.

Όταν διεγείρεται το σύστημα του στρες, ο οργανισμός δεν μπορεί να δαπανήσει ενέργεια ούτε στο σεξ ούτε στην αύξηση (ανάπτυξη), ενώ προσπαθεί να περιορίσει τις ενεργειακές δαπάνες από αυξημένες καύσεις και συνεπώς έχουμε καταστολή αυτών των συστημάτων.

Το στρες αφαιρεί ενέργεια από όλα τα συστήματα του οργανισμού που δεν έχουν σκοπό την άμεση επιβίωση του ατόμου.
Σε όλες τις σύγχρονες παθήσεις όπως είναι η παχυσαρκία και το μεταβολικό σύνδρομο, η αρτηριακή υπέρταση, οι αλλεργικές και αυτοάνοσες φλεγμονώδεις παθήσεις, τα χρόνια σύνδρομα πόνου και κόπωσης, καθώς και οι καταστάσεις άγχους και κατάθλιψης, το σύστημα του στρες παίζει κεντρικό παθογενετικό ρόλο.

Τα βασικά συμπτώματα που εμφανίζει το οξύ στρες είναι:

  • Άσθμα
  • Δερματικές παθήσεις (κνίδωση κ,λ,π)
  • Ημικρανίες, πονοκέφαλος
  • Γαστρεντερολογικός πόνος
  • Υπέρταση
  • Καρδιακές αρρυθμίες
  • Ψυχοσωματικά επεισόδια

Οι συνέπειες του χρόνιου στρες είναι σοβαρές και πολλές. Συγκεκριμένα προκαλεί:

  • Άγχος, κατάθλιψη, εξάρτηση, αντικοινωνική συμπεριφορά, ψυχοσωματικές ασθένειες, κούραση, πόνο
  • Απώλεια βάρους, μη φυσιολογική ανάπτυξη, παχυσαρκία, μεταβολικό σύνδρομο, φλεγμονές, δυσλειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος
  • Οστεοπόρωση
  • Πρόωρη γήρανση όλων των ευάλωτων ανθρώπινων οργάνων, συμπεριλαμβανομένου του μυαλού και του δέρματος
  • Εξασθενεί τον οργανισμό και τον κάνει ευάλωτο σε ορισμένες μολύνσεις και καρκίνους
  • «Βοηθά» όλες τις χρόνιες μη μεταδοτικές ασθένειες

Πώς μπορεί κάποιος να αντιμετωπίσει το στρες;

Η βοήθεια του ειδικού επιστήμονα (ψυχιάτρου-ψυχολόγου) είναι αναγκαία ώστε μαζί με φαρμακευτική αγωγή να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα έγκαιρα. Ωστόσο ο σύγχρονος άνθρωπος μπορεί να βοηθήσει τον εαυτόν του με :

  • Σωστή διατροφή και άσκηση
  • Σταθερό ωράριο διατροφής, εργασίας και ύπνου
  • Πνευματική άσκηση
  • Αναζητώντας την υγιή ευχαρίστηση και κυρίως αποκτώντας νόημα ζωής.

ΣΧΟΛΙΑΣΕ ΤΟ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ