Μιλάμε για το ONASSIS YOUTH FESTIVAL με τη Μυρτώ Λάβδα

Ένα νεανικό φεστιβάλ μας ταξιδεύει στην Αθήνα, στη Βυρηττό και στην Αλεξάνδρεια

Συνέντευξη στη Ναταλία Κάππα

Ένα πολύ ενδιαφέρον και φρέσκο φεστιβάλ ξεκινάει για δεύτερη φορά στην Στέγη. Ο λόγος για 101 εφήβους από διάφορα σχολεία της Αττικής που εξερεύνησαν την πόλη τους και φαντάστηκαν δύο άλλες πόλεις που βρέχονται από τη Μεσόγειο, την Αλεξάνδρεια και τη Βυρηττό.

Όλα αυτά που ανακάλυψαν, φαντάστηκαν και οραματίστηκαν τα έκαναν ένα έργο, ένα πολυμεσικό έργο, ένα έργο που χρησιμοποιεί στοιχεία από το θέατρο, το χορό, άλλοτε το σινεμά, τη μουσική, τη φωτογραφία. Την σύγχρονη αυτή εφηβική ματιά θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε από αυτήν την Παρασκευή και μέχρι την Κυριακή στην Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.

Εμείς μιλήσαμε με τη Μυρτώ Λάβδα, Επικεφαλής Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων Στέγης Ιδρύματος Ωνάση για το φεστιβάλ και την πρωτοτυπία του όπως και για τη διαδικασία που απαιτείται ώστε κάποιο σχολείο να μπορεί να συμμετέχει.

-Πότε ξεκίνησε το ONASSIS YOUTH FESTIVAL;

Το φεστιβάλ εφηβικού θεάτρου και γενικά οι εφηβικές δράσεις της Στέγης έχουν ξεκινήσει από το 2010. Έχουμε ξεκινήσει με την εφηβική σκηνή, η οποία κάθε χρόνο έχει μία παράσταση εφηβικού θεάτρου και πλέον πραγματοποιείται και αυτό το φεστιβάλ με τη συμμετοχή διαφορετικών σχολείων.

Στην αρχή ξεκίνησε σε συνεργασία με τη Σοφία Βγενοπούλου, η οποία στη συνέχεια πήγε στο Εθνικό οπότε εμείς συνεχίσαμε την ίδια πρωτοβουλία, κάνοντας κάποιες αλλαγές στο συγκεκριμένο θεσμό.

Τα τελευταία χρόνια και συγκεκριμένα τα τελευταία 2 χρόνια που λέγεται Onasis Youth Festival, είναι ένα φεστιβάλ με διαφορετικά σχολεία από την πόλη και είναι πιο πολυμεσικό, δεν είναι πια αμιγώς θεατρικό όπως ήταν στο παρελθόν. Πλέον, έχει εξελιχθεί σε κάτι πολυμεσικό που συνδυάζει διαφορετικές τέχνες και άρα μπορεί να συνεργάζονται καλλιτέχνες από διαφορετικά πεδία. Μπορεί να είναι κινηματογραφιστές με χορογράφους-χορευτές, ηθοποιοί και σκηνοθέτες μαζί με ανθρώπους του κουκλοθεάτρου και ούτω καθεξής.

-Ποια ακριβώς είναι η διαδικασία για ένα σχολείο ώστε να μπορέσει να συμμετέχει;

Εμείς έχουμε ένα έντυπο, που περιλαμβάνει τα προγράμματα που απευθύνονται σε σχολικές μονάδες, που αποστέλλεται σε σχολεία της Αττικής και της Περιφέρειας κάθε Σεπτέμβριο. Εκεί οι καθηγητές βλέπουν τα εκπαιδευτικά προγράμματα της Στέγης κάθε χρόνο και επιλέγουν. Υπάρχει μια καταληκτική ημερομηνία υποβολής της αίτησης ενδιαφέροντος στο email της Στέγης μέχρι μια συγκεκριμένη ημερομηνία.

-Αυτό στέλνεται σε όλα τα σχολεία;

Σε όλα τα σχολεία, σε όσα δηλαδή έχουμε στις λίστες γιατί μπορεί να υπάρχουν και κάποια που λείπουν. Για αυτό προσπαθούμε κάθε χρόνο να επικαιροποιούμε τα στοιχεία, καθότι συμβαίνουν αλλαγές όπως συγχωνεύσεις σχολείων. Γενικά η λίστα είναι αρκετά μεγάλη που σημαίνει ότι το παίρνουν αρκετά σχολεία.

-Κάθε χρόνο τον Σεπτέμβριο δηλαδή έχετε ήδη ορίσει τα προγράμματα για το φεστιβάλ που θα τρέξει τον επόμενο χρόνο. Πώς επιλέγετε τη θεματική;

Η θεματική εξαρτάται με το τι θεωρούμε ότι μπορεί να ενδιαφέρει τους εφήβους, μιας και το συγκεκριμένο φεστιβάλ πραγματοποιείται σε συνεργασία με σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δηλαδή Γυμνάσια και Λύκεια. Αυτό σημαίνει εφήβους, άρα ψάχνουμε θεματικές που τους ενδιαφέρουν, τι πράγματα κάνουν στη διδακτέα ύλη και θέλουμε να τους τα «διδάξουμε» αλλιώς, να τα επαναδιαπραγματευτούμε και να τα επανανοηματοδοτήσουμε, αυτός είναι ο ένας άξονας.

Ένας δεύτερος άξονας είναι οι θεματικές του καλλιτεχνικού προγραμματισμού της Στέγης, καθότι συνήθως μας ενδιαφέρει να υπάρχει μία συνάφεια, όπου φυσικά γίνεται και είναι οργανικά δεμένο. Δηλαδή η θεματική αυτή που έχουμε για φέτος, είναι μία θεματική που είναι σημαντική για τους εφήβους, δηλαδή οι ίδιοι ως μέρος ενός μεγαλύτερου συστήματος, ως μέρος της γειτονιάς, της πόλης, της χώρας. Αλλά αυτό είναι μία θεματική που αφορά τη Στέγη συνολικότερα.

-Το φετινό από ότι είδα, έχει να κάνει με πόλεις της Μεσογείου. Πέρσι;

Πέρσι ήταν τα αρχαία κλασικά κείμενα. Είχαμε αυτή τη θεματική τόσο στον καλλιτεχνικό προγραμματισμό της Στέγης, σε αρκετά πράγματα, όσο και στο εφηβικό φεστιβάλ, γιατί στο σχολείο διδάσκεται η αρχαία ελληνική γραμματεία. Το ζήτημα ήταν πώς αυτά μπορούμε να τα δούμε διαφορετικά. Πώς θα δώσουν τη δική τους ερμηνεία πάνω στα κείμενα, τα οποία με τον τρόπο που γίνονται είναι βαρετά και πιο συμβατικά. Οπότε ψάξαμε να τα κάνουμε αυτά με έναν τρόπο που να τα αγαπήσουν, να τα κατανοήσουν ή ακόμα και να τα απορρίψουν, αρκεί μέσα από αυτή τη διαδικασία να μας πουν για ποιους λόγους.

Επιστρέφοντας στο φετινό πρόγραμμα, έχει σημασία η πολυπολιτισμικότητα της θεματικής, με πόλεις που χαρακτηρίζονται και από έναν θρησκευτικό πλουραλισμό.

Αυτός είναι και ένας από τους λόγους που επιλέχθηκε.

-Τι είναι αυτό που ξεχωρίζει λοιπόν το συγκεκριμένο φεστιβάλ σε σχέση με άλλα νεανικά φεστιβάλ; Τι θα δούμε;

Θα δούμε 7 διαφορετικά σχολεία. Όπως σας είπα παίρνουμε τις αιτήσεις, τις φιλτράρουμε, κάνουμε κάποια ραντεβού και επιλέγουμε ποια σχολεία θα πάρουμε. Μέσα δηλαδή από τις πολλές αιτήσεις, επιλέγουμε έναν πολύ μικρό αριθμό, που μας ενδιαφέρει να είναι ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα της πόλης μας. Αυτό σημαίνει από διαφορετικές γειτονιές και με διαφορετικό προφίλ σχολείων.

Άρα έχουμε ένα Λύκειο από το Μαραθώνα, που λόγω ότι είναι κοντά στις πυρόπληκτες περιοχές θέλαμε να δώσουμε μία ανάσα δημιουργικότητας,  έχουμε το 41ο Γυμνάσιο που βρίσκεται στα Κάτω Πατήσια, ένα διαπολιτισμικό Γυμνάσιο, όπου τα παιδιά αυτού του σχολείου αλλά και της συγκεκριμένης ομάδας είναι από πολλές χώρες. Υπάρχει σχολείο από τα Σεπόλια, που είναι ένα σχολείο δίπλα στην Ακαδημία Πλάτωνος, ένα σχολείο δηλαδή του κέντρου. Υπάρχει σχολείο από τις δυτικές συνοικίες, από το Αιγάλεω αλλά και τους Αγίους Αναργύρους.  Υπάρχει σχολείο επίσης από τον Πειραιά, που είναι μια πόλη από μόνος του. Αυτό σημαίνει ότι προσπαθήσαμε πραγματικά να έχουμε ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα, καθότι άλλη είναι η έννοια της πόλης στο Μαραθώνα και άλλη στα Κάτω Πατήσια ή στον Πειραιά.

Επιπλέον, τι σημαίνει η πόλη για τον καθένα από εμάς; Είναι τα όρια της γειτονιάς μας; Η Αθήνα είναι μία πόλη όπως είναι η Βυρηττός και η Αλεξάνδρεια; Πώς μπορούμε να φανταστούμε πόλεις που δεν έχουμε πάει ποτέ; Έχουν κοινά με τη δική μας πόλη;

-Θα δούμε κυρίως θεατρικά;

Δεν είναι μόνο θεατρικά. Υπάρχουν παραστάσεις που έχουν πολύ έντονη την κινησιολογία, τη χορογραφία και άρα τον χορό. Υπάρχουν παραστάσεις που έχουν πολύ έντονο το στοιχείο της μουσικής και άρα βλέπουμε παιδιά που παίζουν κάποια όργανα ή τραγουδάνε το δικό τους hip hop κομμάτι. Υπάρχουν παραστάσεις που είναι πιο κινηματογραφικές, υπάρχει δηλαδή προβολή από πίσω. Τα περισσότερα σχολεία έχουν βίντεο και προβολές διαφορετικού τύπου από πίσω.

-Οπότε παράλληλα με την παράσταση, προβάλλεται και κάτι σχετικό από πίσω;

Ναι, σε άλλες περιπτώσεις έχουμε video art, σε άλλες κάποιο ντοκιμαντέρ, σε άλλες κάποιο στιγμιότυπο από κάποια ταινία ή διαφήμιση, σε άλλες είναι φωτογραφίες των παιδιών που έχουν βγάλει σέλφι μέσα στην πόλη, υπάρχει δηλαδή οπτικοακουστικό υλικό τελείως διαφορετικού τύπου.

-Όλα αυτά τα έργα βιντεοσκοπούνται; Υπάρχει κάποιο αρχείο που μπορεί κάποιος να ανατρέξει;

Ναι, τα βιντεοσκοπούμε. Αυτό το υλικό δεν υπάρχει online αλλά μπορεί κάποιος να το ζητήσει από την Στέγη, εξηγώντας για ποιο λόγο το χρειάζεται. Εμείς βέβαια στέλνουμε τα σχετικά αποσπάσματα στα σχολεία που έλαβαν μέρος.

-Υπάρχει κάποια υποχρέωση από τα σχολεία που συμμετέχουν;

Όχι, τα πρόγραμμα που έχουν έναν κοινωνικό χαρακτήρα παρέχονται εξολοκλήρου δωρεάν. Εμείς στέλνουμε δύο συνεργάτες σε κάθε σχολείο, όπου ξεκινάνε μια βιωματική εμπειρία με τα παιδιά, με αυτοσχεδιασμούς και παιχνίδια, προσπαθώντας να δημιουργήσουν στην αρχή μία ομάδα που να μπορεί να δέσει. Συνήθως είναι μαθητές από διαφορετικές τάξεις. Οι συναντήσεις τους διαρκούν από τον Νοέμβριο μέχρι τον Απρίλη και είναι μία φορά την εβδομάδα. Ξέρουν δηλαδή τα 15 παιδιά της κάθε ομάδας ότι θα κάνουν αυτή τη διαδικασία, ότι συμμετέχουν στο πρόγραμμα του Onassis Youth Festival.

Στη συνέχεια, αφού συσταθεί και δέσει η ομάδα, μπαίνει σιγά σιγά στη θεματική όπου της ζητείται να βρει υλικό. Οπότε ουσιαστικά γίνεται μία έρευνα από τα ίδια τα παιδιά υπό την καθοδήγηση των συνεργατών. Η εύρεση πηγών μπορεί να είναι από μία συνέντευξη κάποιου κατοίκου, οικογενειακές φωτογραφίες, κάποια ταινία, κάποιο λογοτεχνικό βιβλίο, ένα τραγούδι που μιλάει για την πόλη και ούτω καθεξής. Αφού λοιπόν μαζευτεί όλο το υλικό, τότε φτιάχνεται ένα κείμενο βάσει αυτού γιατί είναι ουσιαστικά θέατρο της επινόησης και όχι κάποιο έτοιμο κείμενο που δίνουμε εμείς στα παιδιά.

-Οπότε μιλάμε για πρωτότυπα κείμενα.

Ακριβώς, είναι πρωτότυπο υλικό των παιδιών και όχι κάποια έτοιμα που τους έδωσαν οι σκηνοθέτες. Για αυτό θα δείτε κάποια σχολεία που το προσέγγισαν πιο ανάλαφρα – χιουμοριστικά, άλλα πιο σοβαρά – πολιτικά και αυτό έχει να κάνει με τους μαθητές. Υπήρχαν έφηβοι που ήταν πολύ πιο πολιτικοποιημένοι και τους ενδιέφερε να θίξουν ζητήματα πολιτικά και άλλοι που δεν τους ενδιέφερε αυτό. Και αυτό είναι το ωραίο του φεστιβάλ. Είναι εντελώς διαφορετικές οι αισθητικές και οι προσεγγίσεις νοηματικά.

 

ONASSIS YOUTH FESTIVAL 2019

19 – 21 Απριλίου 2019 | ΜΙΚΡΗ ΣΚΗΝΗ

19.4 | 15:00-22:00 – 20.4 | 14:00-21:00 – 21.4 | 13:00-20:00

 

[ΜΩΣΑΪΚΟ]

Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Ντέλλας, Ανδρονίκη Μαραθάκη

ΓΕΛ Μαραθώνα | Μικρή Σκηνή | Παρασκευή 20:00, Σάββατο 17:00 & Κυριακή 13:00

 

Summer Rain / Καλοκαιρινή βροχή

Σκηνοθεσία: Βάσια Ατταριάν, Μυρτώ Μακρίδη (Ομάδα Ντουθ)

41o Γυμνάσιο Αθηνών | Μικρή Σκηνή | Παρασκευή 16:00, Σάββατο 19:00 & Κυριακή 20:00

 

True Stories

Σύλληψη: Γιώργος Ζώης, Σάνια Στριμπάκου

50ό Γενικό Λύκειο Αθηνών | Μικρή Σκηνή | Παρασκευή 22:00, Σάββατο 16:00 & Κυριακή 19:00

 

Λίγα τετραγωνικά

Διδασκαλία, Δραματουργία & Σκηνοθεσία: Άρης Λάσκος, Αναστασία Γιαννάκη

2o και 1o ΕΠΑΛ Νέας Φιλαδέλφειας | Μικρή Σκηνή | Παρασκευή 21:00, Σάββατο 20:00 & Κυριακή 15:00

 

Μύθοι εν Αθήναις

Σκηνοθεσία & Δραματουργική επεξεργασία: Θανάσης Ζερίτης, Αριστέα Σταφυλαράκη (Ομάδα 4Frontal)

1o Γυμνάσιο Αγίων Αναργύρων  | Μικρή Σκηνή | Παρασκευή 19:00, Σάββατο 14:00 & Κυριακή 14:00

 

Όνειρο ³

Σκηνοθεσία: Αγγέλικα Σταυροπούλου, Στέφανος Αχιλλέως (Ομάδα Cheek-Bones)

3o Λύκειο Αιγάλεω | Μικρή Σκηνή | Παρασκευή 17:00, Σάββατο 21:00 & Κυριακή 18:00

 

Πράσινη γραμμή

Σκηνοθεσία: Μάρθα Μπουζιούρη, Εριφίλη Γιαννακοπούλου

1ο Γυμνάσιο Πειραιά | Μικρή Σκηνή | Παρασκευή 15:00, Σάββατο 15:00 & Κυριακή 16:00

Πληροφορίες

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Συγγρού 107

19 – 21 Απριλίου 2019

Μικρή Σκηνή

Η είσοδος στις παραστάσεις είναι δωρεάν, με δελτία εισόδου, τα οποία διανέμονται μία ώρα πριν από την έναρξη της κάθε παράστασης.

 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ

Παρασκευή 19 Απριλίου

15:00 | 1ο Γυμνάσιο Πειραιά

16:00 | 41o Γυμνάσιο Αθηνών

17:00 | 3o Λύκειο Αιγάλεω

18:00-19:00 | Διάλειμμα

19:00 | 1ο Γυμνάσιο Αγίων Αναργύρων

20:00 | ΓΕΛ Μαραθώνα

21:00 | 2ο και 1ο ΕΠΑΛ Νέας Φιλαδέλφειας

22:00 | 50ό Γενικό Λύκειο Αθήνας

 

Σάββατο 20 Απριλίου

14:00 | 1ο Γυμνάσιο Αγίων Αναργύρων

15:00 | 1ο Γυμνάσιο Πειραιά

16:00 | 50ό Γενικό Λύκειο Αθήνας

17:00 | ΓΕΛ Μαραθώνα

18:00-19:00 | Διάλειμμα

19:00 | 41o Γυμνάσιο Αθηνών

20:00 | 2ο και 1ο ΕΠΑΛ Νέας Φιλαδέλφειας

21:00 | 3o Λύκειο Αιγάλεω

 

Κυριακή 21 Απριλίου

13:00 | ΓΕΛ Μαραθώνα

14:00 | 1ο Γυμνάσιο Αγίων Αναργύρων

15:00 | 2ο και 1ο ΕΠΑΛ Νέας Φιλαδέλφειας

16:00 | 1ο Γυμνάσιο Πειραιά

17:00–18:00 | Διάλειμμα

18:00 | 3o Λύκειο Αιγάλεω

19:00 | 50ό Γενικό Λύκειο Αθήνας

20:00 | 41o Γυμνάσιο Αθηνών

 

Για περισσότερες πληροφορίες στο https://www.onassis.org/el/whats-on/onassis-youth-fest-2019


Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook