Η πολιτική ορθότητα στο μικροσκόπιο – «Μια ιδέα που έχει μόνον ηττημένους»




Ο επίκουρος λέκτορας του Τμήματος Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Πανεπιστημίου Αθηνών Δρ. Θωμάς Τσακαλάκης, σε διάλεξή του στη Διπλωματική Ακαδημία Βιέννης με θέμα «Πολιτισμικές και κοινωνικοπολιτικές προεκτάσεις της πολιτικής ορθότητας» τοποθετήθηκε με μια ενδιαφέρουσα άποψη για ένα φλέγον κοινωνικό ζήτημα, αυτό της πολιτικής ορθότητας στην έκφραση.

«Η πολιτική ορθότητα διεισδύει στην παρούσα φάση όχι μόνον στον ακαδημαϊκό χώρο, αλλά και σε όλες τις εκφάνσεις της δημόσιας και της ιδιωτικής σφαίρας σε πολλές δυτικές δημοκρατίες», τόνισε ο επίκουρος λέκτορας.

Η διάλεξη συνδιοργανώθηκε από την Διπλωματική Ακαδημία και το Γραφείο Τύπου και Επικοινωνίας της πρεσβείας της Ελλάδας στην Αυστρία και σε αυτή παραβρέθηκαν εκπρόσωποι του διπλωματικού σώματος, της αυστριακής καγκελαρίας και του υπουργείου Εξωτερικών όπως επίσης διευθυντικά στελέχη της Ακαδημίας και σπουδαστές της.

Όπως υποστήριξε ο ομιλητής, η πολιτική ορθότητα αποτελεί «ένα μαχαίρι με δύο κόψεις, το οποίο παραδόξως κόβει μόνον από τη μία, τη λαθεμένη» ενώ ακόμη και ο ίδιος ο όρος «πολιτική ορθότητα» είναι προβληματικός καθώς πρόκειται για «παραπλανητικό χαρακτηρισμό» με δεδομένο ότι οι περισσότεροι υποστηρικτές της πολιτικής ορθότητας τείνουν να εμπλέκονται σε ανούσιες ψευδοπολιτικές διαμάχες και σπανίως ενδιαφέρονται για το τι είναι λογικώς ορθό. Επίσης συνιστά αντινομία καθώς συχνά προωθεί εγγενώς αντιφατικές ατζέντες, όπως οι «θετικές διακρίσεις». Θεωρώντας πως «η πολιτική ορθότητα συνιστά μία αυτο-υπονομευόμενη ιδέα και μία κατάσταση η οποία έχει μόνον ηττημένους, τόσο για τους συντηρητικούς όσο και για τους προοδευτικούς», ο Δρ. Τσακαλάκης παρέθεσε μία σειρά «χαρακτηριστικών παραδειγμάτων πολιτικής ορθότητας η οποία παρέκλινε από τη λογική».

Ο ίδιος υποστήριξε πως πολλές από τις υπερευαισθησίες των υποστηρικτών τής πολιτικής ορθότητας μπορούν δικαίως να ερμηνευτούν ως «προβλήματα του ανεπτυγμένου κόσμου», προσθέτοντας πως «η πολιτική ορθότητα υποδηλώνει κοινωνικοπολιτικές ανησυχίες, ωστόσο, οδηγεί ταυτόχρονα σε πολιτισμικές, ηθικές και επιστημολογικές απορίες», παραθέτοντας παραδείγματα για τη στήριξη των θέσεων του.

Στον χαιρετισμό του, νωρίτερα, ο προϊστάμενος του Γραφείου Τύπου και Επικοινωνίας της ελληνικής πρεσβείας Κωνσταντίνος Προκάκης, παρατηρώντας πως η «πολιτική ορθότητα είναι ένα αμφιλεγόμενο ζήτημα», επισήμανε πως η «ορθότητα» προϋποθέτει κάποιου είδους σχέση μεταξύ δύο ή περισσοτέρων ανθρώπων. Όπως είπε, αυτή βασίζεται σε ένα κοινό σύστημα επικοινωνίας, σε αξίες, αρχές και αμοιβαία αποδεκτούς κανόνες συμπεριφοράς, συνεπώς η «πολιτική ορθότητα» φαίνεται να υποδηλώνει ότι υπάρχει ένα τέτοιο σύστημα στο πεδίο της πολιτικής.

Ο ίδιος, επισημαίνοντας πως η συζήτηση για το φαινόμενο της «πολιτικής ορθότητας» αφορά «την ποιότητα των σύγχρονων φιλελεύθερων δημοκρατιών, επηρεάζει κάθε πτυχή του σύγχρονου πολιτικού βίου, έχει να κάνει με την ελευθερία του λόγου, το σεβασμό των άλλων, την ελευθερία της συνύπαρξης, της απόφασης και δράσης με αξιοπρέπεια», τόνισε πως «η Ελλάδα υπήρξε το λίκνο της δημοκρατίας και για αυτόν τον λόγο θεωρεί τον εαυτό της ως έναν από τους θεματοφύλακες της».

(ΑΠΕ/ΜΠΕ)





Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook