Ένα πρόγραμμα αφιερωμένο φέτος στο Βέλγιο, τον πολιτισμό και τους καλλιτέχνες του, και με μεγαλύτερο διεθνή προσανατολισμό τα επόμενα τρία χρόνια, είναι η φιλοσοφία του προγράμματος του Γιαν Φαμπρ για το Ελληνικό Φεστιβάλ.

Ετοιμάζεται να σηκώσει την αυλαία του στις 15 Ιουνίου με την έκθεση «Stigmata» στο Μουσείο Μπενάκη, που θα μυήσει το ελληνικό κοινό στο καλλιτεχνικό σύμπαν του νέου διευθυντή του Ελληνικού Φεστιβάλ Γιαν Φαμπρ, του πολυσχιδούς καλλιτέχνη από την Αμβέρσα. Ακόμα μια έκθεση του φεστιβάλ θα εγκαινιαστεί στις 29 Ιουνίου, με την έκθεση «Αθήνα, Αμβέρσα, δυο πρόσωπα της Ευρώπης» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης – σαν πρόδρομη εκδήλωση των πολυαναμενόμενων εγκαινίων του. Η έκθεση αυτή είναι σε συνεργασία με το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Αμβέρσας (ΜΗΚΑ).

Η παρουσία των Ελλήνων καλλιτεχνών, περιορίζεται φέτος στους κρατικούς φορείς -Εθνική Λυρική Σκηνή, Εθνικό Θέατρο, ΚΘΒΕ, κρατικές ορχήστρες κ.λπ.- που αυτοδικαίως εντάσσονται στο Ελληνικό Φεστιβάλ. Με ενδιαφέρον αναμένεται η δράση της «Ακαδημίας Νέων Καλλιτεχνών» (ΑΥΑ), μια νέα δομή του φεστιβάλ, όπου 50 νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαφορετικών ειδικοτήτων, θα επιλεγούν μετά από αίτηση να παρακολουθήσουν με δωρεάν είσοδο, παραστάσεις, εκπαιδευτικά εργαστήρια και σεμινάρια της επιλογής τους, που θα διοργανώσει η ΑΥΑ.

Το πρόγραμμα έχει ολοκληρωθεί προς το παρόν κατά 80%, δήλωσε ο Γιαν Φαμπρ και θα διαρκέσει οκτώ εβδομάδες. Με δυο λόγια, το Ελληνικό Φεστιβάλ μετονομάζεται σε «Διεθνές Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου», όπως αναφέρει ο ενημερωτικός φάκελος των δημοσιογράφων, στους οποίους σήμερα παραχώρησε συνέντευξη Τύπου ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής. Υπό την εποπτεία του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή -αυτοπροσδιορίστηκε ως επιμελητής του προγράμματος- η επιμέλεια θα κατανέμεται σε πέντε επιμέρους τομείς: Λογοτεχνία και Ιδέες, Νέοι καλλιτέχνες Θεάτρου και Χορού, Εικαστικές Τέχνες, Παραστατικές τέχνες, Κινηματογράφος. Επιμελητές του προγραμματισμού για τις εικαστικές τέχνες του φεστιβάλ, είναι ο διευθυντής του μουσείου της Αμβέρσας Bart De Baere και η διευθύντρια του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Κατερίνα Κοσκινά. Στους άλλους τομείς υπεύθυνοι είναι Βέλγοι συνεργάτες του Γιαν Φαμπρ.

«Σε αυτά τα τέσσερα χρόνια που θα επιμελούμαι το Διεθνές Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου ελπίζω να χτίσω γέφυρες και να αναπτύξω τον διάλογο» αναφέρει στο προσωπικό του σημείωμα ο Γιαν Φάμπρ. Και επίσης, ότι μπορεί να «καταστήσει το φεστιβάλ αντιπροσωπευτικό της πολυπολιτισμικής κοινωνίας μέσα στην οποία βρίσκεται».

Ο νέος, διεθνούς φήμης διευθυντής, ξεκινά το πρόγραμμα του φεστιβάλ συστηνόμενος στο ευρύτερο ελληνικό κοινό με έκθεση του στο Μουσείο Μπενάκη, αλλά και με τις παραστάσεις του «Preparatio Mortis» (30/6) και την γνωστή στην Ελλάδα «Mount Olympus» (9 και 10/7). Γιατί αυτή η επιλογή; ρωτά το ΑΠΕ-ΜΠΕ τον Γιαν Φαμπρ: «Το Ελληνικό Φεστιβάλ χρειάζεται να γίνει διεθνές, γι’ αυτό και επέλεξα για την πρώτη χρονιά το Βέλγιο, επειδή γνωρίζω τη χώρα μου καλύτερα. Βλέπω το Φεστιβάλ ως πεταλούδα που έχει σώμα και φτερά. Το σώμα είναι το κομμάτι των περφόρμανς. Το ένα φτερό είναι η μουσική, το θέατρο, ο χορός και το άλλο τα εικαστικά» απαντά ο Γιαν Φαμπρ.

Ξαφνιάστηκε όταν δέχτηκε την ελληνική πρόταση; «Καθόλου. Μου είχε ξαναζητηθεί από τα φεστιβάλ της Αβινιόν, της Μαδρίτης, της Νέας Υόρκης. Μου κάνουν συχνά τέτοιες προτάσεις. Ήμουν ένα χρόνο στην Αβινιόν και είναι η τέταρτη φορά που αναλαμβάνω τέτοια θέση. Ήμουν επίσης στη Σλοβενία και στην Μπριζ. Αν έχεις επιβιώσει από την Αβινιόν μπορείς να κάνεις τα πάντα».

Τi περίμενε όταν αποδέχθηκε την πρόταση για ένα φεστιβάλ που γίνεται σε μια χώρα σε οικονομική κρίση και αντιμετωπίζει προβλήματα με τους πρόσφυγες; «Τα ίδια συμβαίνουν και στο Βέλγιο. Είπα “ναι” διότι το καθήκον του καλλιτέχνη είναι να υποστηρίζει τους άλλους ανθρώπους και να τους μεταδίδει τη γνώση και την ενέργεια του. Να μοιράζεται, να είναι γενναιόδωρος» σχολιάζει ο ίδιος. Τον ρωτάμε αν η γνώμη του για τους Έλληνες άλλαξε με τα χρόνια: «Όχι έχω πολλούς φίλους Έλληνες, χορευτές, επιμελητές, ηθοποιούς. Αυτό που συνδέει την Ελλάδα με το Βέλγιο είναι η κρίση και πρέπει να αυτοσχεδιάσουμε. Επίσης και οι δύο λαοί είναι γενναιόδωροι. Εμπιστεύομαι το μέλλον, το ανθρώπινο είδος». Παραδέχεται, πάντως, ότι δεν γνωρίζει ακόμα την σύγχρονη ελληνική τέχνη:«Ξέρω κάποια πράγματα, αλλά θα μάθω περισσότερα την επόμενη περίοδο. Γνωρίζω καλλιτέχνες, αλλά όχι αρκετούς για να κάνω δυνατές επιλογές» ομολογεί ο Γιαν Φαμπρ.

Συμμερίζεται την άποψη ότι το ενδιαφέρον των δυτικών καλλιτεχνών για την Ελλάδα, εμπεριέχει και σήμερα μια διάθεση οριανταλισμού; «Για μένα οι Έλληνες αποτελούν τη βάση της ευρωπαϊκής δημοκρατίας και κοινωνίας», δηλώνει ο Γιαν Φαμπρ. Πώς μπορεί το Ελληνικό Φεστιβάλ να συνδέσει το ελληνικό παρελθόν και παρόν; «Δεν μπορείς να είσαι avant garde χωρίς να έχεις παράδοση. Και η Ελλάδα έχει μεγάλη παράδοση. Και της επιτρέπει να κάνει ανοίγματα στην avant garde και σε οτιδήποτε νέο», απαντά.

Τα κύματα των προσφύγων αποτελούν για εκείνον πηγή έμπνευσης όπως συμβαίνει με άλλους ομότεχνους του, χωρίς, όμως, η τέχνη να περιορίζεται σε θέαμα; «Μια κρίση οδηγεί πάντα σε κάτι νέο» σχολιάζει και προσθέτει: «Ο καλλιτέχνης δεν μπορεί να λύσει τα ιστορικά και πολιτικά προβλήματα. Ως καλλιτέχνες πρέπει να είμαστε ανοιχτοί και γενναιόδωροι. Στην Ευρώπη ζουν 55 εκατομμύρια άνθρωποι. Σε ανθρωπιστικό επίπεδο πιστεύω ότι πρέπει να δεχτούμε τους πρόσφυγες, διότι έρχονται από πολύ δύσκολες καταστάσεις. Αυτό που συμβαίνει στην Ουγγαρία είναι σκάνδαλο. Διότι ξεχνούν ότι το 1958 όταν η Ρωσία εισέβαλε στην Ουγγαρία, χιλιάδες Ούγγρων έφυγαν ως πρόσφυγες στην Ευρώπη και τώρα δεν δέχονται κανέναν. Δεν είναι ωραίο. Κι εμείς πρέπει να προασπίσουμε την ευαισθησία του ανθρώπινου είδους και την ομορφιά».

SHARE


ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
To altsantiri.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις εφόσον εντοπίζονται θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.

Αφήστε το σχόλιό σας