Κρέτσος: Ισχυρή η φωνή της Ελλάδας στην ευρωπαϊκή συζήτηση για τα fake news




Ο Λευτέρης Κρέτσος, σε παρέμβασή του στο Συμβούλιο Υπουργών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τον Πολιτισμό και τα Οπτικοακουστικά έθιξε το πρόβλημα της παραπληροφορόρησης, της αποπληροφόρησης και των fake news και ο υφυπουργός Ψηφιακής Πολιτικής με αφορμή αυτό το γεγονός τόνισε πως… «Η Ελλάδα απέδειξε χθες ότι έχει και φωνή, είναι κυρίαρχη χώρα μέλος εντός της Ένωσης και μπορεί να επηρεάσει τις εξελίξεις».

Ο Λευτέρης Κρέτσος μίλησε στο Πρακτορείο 104,9 FM για την αποδοχή της οποίας έτυχαν οι ελληνικές προτάσεις στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Παιδείας, Νεότητας, Πολιτισμού και Αθλητισμού για το συγκεκριμένο πολύ σοβαρό θέμα. Μίλησε, ακόμα, και για τις επερχόμενες αναφέροντας και αυτός: «Ψήφος στον ΣΥΡΙΖΑ σημαίνει στήριξη στα θετικά μέτρα που εγκαινιάζουν μια νέα εποχή».

«Η Ελλάδα απέδειξε χθες ότι έχει και φωνή, είναι κυρίαρχη χώρα μέλος εντός της Ένωσης και μπορεί να επηρεάσει τις εξελίξεις», δήλωσε ο υφυπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, Λευτέρης Κρέτσος, στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9 FM», για την αποδοχή της οποίας έτυχαν οι ελληνικές προτάσεις στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Παιδείας, Νεότητας, Πολιτισμού και Αθλητισμού που πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες με θέμα την παραπληροφόρηση, την αποπληροφόρηση και τα fake news.

«Ζητάμε μια πανευρωπαϊκού χαρακτήρα ρύθμιση -είναι ένα διεθνές πρόβλημα, απαιτεί διεθνή λύση- και έχει να κάνει πάρα πολύ και με το πώς λειτουργεί το επιχειρηματικό μοντέλο των μεγάλων πλατφορμών του διαδικτύου, όπως οι facebook, amazon, google κ.λπ.», εξήγησε ο υφυπουργός και υπογράμμισε: «Οι ελληνικές θέσεις βρήκαν πολύ μεγάλη ανταπόκριση, στα συμπεράσματα του συμβουλίου προέκυψε η ενίσχυση της ευθύνης των πλατφορμών όσον αφορά το περιεχόμενο. Οι ίδιες αποποιούνται τον ρόλο τους ως media, ως μέσα ενημέρωσης και απλώς θεωρούν τους εαυτούς τους ταχυδρόμους, δηλαδή το περιεχόμενο που παράγουμε όλοι μας δεν θεωρούν ότι έχουν κάποια ευθύνη αν το μεταφέρουν, ό,τι κι αν είναι αυτό, θεωρούν τους εαυτούς τους ταχυδρόμους, ενώ στην πράξη, η facebook για παράδειγμα, είναι το μεγαλύτερο μέσο ενημέρωσης παγκοσμίως με περίπου 2,7 δισεκατομμύρια χρήστες από τα περίπου 7 δισεκατομμύρια πολιτών του πλανήτη».

«Επομένως», συνέχισε ο κ.Κρέτσος, «οι ελληνικές θέσεις βρήκαν ανταπόκριση και όσον αφορά την ευθύνη των πλατφορμών και στα άλλα θέματα που βάλαμε, όπως είναι ο μιντιακός γραμματισμός, ότι πρέπει να ξεκινάει από το σχολείο μία διαδικασία να μαθαίνουν τα παιδιά πώς πρέπει να διαβάζουν, να κατανοούν και να αποκωδικοποιούν το σύγχρονο οπτικοακουστικό σήμα, ότι πρέπει να ενισχυθεί η ποιοτική δημοσιογραφία, ότι σημαντικό είναι επίσης να υπάρχει μια μόνιμη ομάδα εργασίας, που θα μελετά το θέμα των ψευδών ειδήσεων».

Σε ό,τι αφορά τις πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί, στο πλαίσιο και της διασφάλισης της έγκυρης ενημέρωσης ενόψει των ευρωεκλογών, σημείωσε: «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη αποφασίσει ότι θα κάνει εκτίμηση και ανάλυση της κατάστασης με τις εκλογές, γιατί για πρώτη φορά όντως υπάρχουν κάποιοι fact checking μηχανισμοί, που δουλεύουν και σε επίπεδο Ένωσης και ο κώδικας δεοντολογίας ανάγκασε -ένας κώδικας ορθής πρακτικής για τις πλατφόρμες- να αφαιρέσουν περιεχόμενο, το οποίο ήταν προσβλητικό για την ανθρώπινο αξιοπρέπεια, ήταν περιεχόμενο διασποράς μίσους.

Παρόλα αυτά απλώς είναι αλήθεια ότι τα δείγματα δεν είναι τόσο ενθαρρυντικά όσο θα έπρεπε και θα έπρεπε να είχαμε ακόμη καλύτερη αποτελεσματικότητα. Υπάρχουν όμως οι δυνατότητες και κυρίως είναι πάρα πολύ σημαντικό -και αυτό έθεσα και στο Συμβούλιο- ότι οι φορείς που πιστοποιούν αυτούς που υποτίθεται ότι επαληθεύουν τις ειδήσεις, ότι είναι ορθές, καλό θα είναι και αυτοί να είναι και στην Ευρώπη- όχι μόνο στις ΗΠΑ».

Σχετικά με την ελληνική πρόταση για ενίσχυση της ευθύνης των πλατφορμών όσον αφορά το περιεχόμενο, ο υφυπουργός διευκρίνισε: «Οι πλατφόρμες έχουν συνταγματικές υποχρεώσεις, όπως όλα τα υπόλοιπα media κι αν υπήρχε και μεγαλύτερη διαφάνεια στο πώς χρηματοδοτούνται, στο πόσα χρήματα βγάζουν, από ποιον τρόπο. Δεν ξέρουμε π.χ. πόσα χρήματα βγάζει η google στην Ελλάδα από τη διαφήμιση, είναι όμως κάτι πάρα πολύ σημαντικό. Αλλοιώνει τον ανταγωνισμό; Επηρεάζει τον ανταγωνισμό στον χώρο της ψηφιακής διαφήμισης; Είναι ένα ζήτημα και οφείλουμε να ξέρουμε».

Αναφερόμενος στην καμπάνια υπέρ του Brexit ως χαρακτηριστικού παραδείγματος για την επιρροή των social media στη συμπεριφορά του εκλογικού σώματος, ο κ. Κρέτσος υπενθύμισε ότι «το βασικό επιχείρημα των υποστηρικτών του Brexit, κατά τη διάρκεια της καμπάνιας, το οποίο ταξίδευσε πάρα πολύ και στα social media, υπήρξε ότι κάθε εβδομάδα η Βρετανία δαπανά περίπου 350 εκατ. λίρες προς την ΕΕ και ότι αν παραμείνουν στην ΕΕ θα έλθουν 12 εκατομμύρια Τούρκοι», όμως, «και τα δύο αυτά θέματα ήταν εντελώς ψευδή κι αναληθή επομένως τα social media είναι πάρα πολύ σημαντικά», καθώς «όσο περνάει ο καιρός δαπανούμε ολοένα και περισσότερο χρόνο μπροστά από μία οθόνη».

Σε ό,τι αφορά την εκλογική αναμέτρηση της Κυριακής ο κ. Κρέτσος επισήμανε ότι είναι πολύ σημαντικό «να πάει ο κόσμος να ψηφίσει, να εκφράσει την αποδοχή του, τη δυσαρέσκειά του, τη δυσφορία του ή τη στήριξη του». «Λέμε ότι ψήφος στον ΣΥΡΙΖΑ σημαίνει ότι στηρίζουμε αυτή την πολιτική και τα θετικά μέτρα που εγκαινιάζουν μία νέα εποχή, η οποία θα είναι πολύ καλύτερη για τη χώρα», τόνισε, ενώ για τη δημοσκοπική αποτύπωση των πολιτικών συσχετισμών παρατήρησε: «Ο ελληνικός λαός θα ψηφίσει σε δύο μέρες, δεν έχει νόημα να μιλάμε για δημοσκοπήσεις, αν έχει κάποιο νόημα είναι ότι μειώνεται η διαφορά. Υπάρχουν κι άλλοι δείκτες που μπορεί να είναι πιο σημαντικοί από τις δημοσκοπήσεις, όπως η τηλεθέαση των πολιτικών αρχηγών, όπως το εύρος και η δυναμική των ανοικτών εκδηλώσεων και πολιτικών συγκεντρώσεων και αυτό που εισπράττουμε βιωματικά από τις συγκεντρώσεις και συναντήσεις με τον κόσμο είναι ότι υπάρχει πολύ μεγάλη αποδοχή και μου δίνει εμένα την αίσθηση ότι ζούμε μέρες του δημοψηφίσματος του 2015. Και τότε υπήρχε μια ασυμμετρία δυνάμεων στα ΜΜΕ και μία βεβαιότητα, μια δημοσκοπική υπεροχή του “ΝΑΙ” και τελικά το “ΟΧΙ” ήταν βροντερό και πάρα πολύ πιο δυνατό».

Κληθείς να σχολιάσει τις αιτιάσεις της ΝΔ ότι τα μέτρα που έφερε πρόσφατα η κυβέρνηση ήταν προεκλογικού χαρακτήρα παροχές, ο κ.Κρέτσος απάντησε: «Εμείς αυξήσαμε την απασχόληση, μειώσαμε την ανεργία και ξέρει ο ελληνικός λαός ότι κάθε φορά που η οικονομία βελτιώνεται προσπαθούμε να δώσουμε ό,τι μπορούμε πίσω στις ασθενέστερες κοινωνικές ομάδες και στα μεσαία στρώματα γιατί μας ενδιαφέρει. Αυτή είναι η διαφορά με τον κ. Μητσοτάκη. Δεν τους ενδιαφέρει, είναι πορφυρογέννητοι, μεγάλωσαν στα σαλόνια, δεν καταλαβαίνουν ότι 200 ευρώ ακόμα μπορεί να έχουν επίπτωση στο οικογενειακό εισόδημα, ζούνε σε έναν άλλο κόσμο και απλώς λαϊκίζουν».

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ





Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook