28-09-2020

Οι καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων – Προτίμηση στα ελληνικά προϊόντα των σούπερ μάρκετ

 

Το Εργαστήριο Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών πραγματοποίησε έρευνα για τις αγοραστικές συνήθειες των ελλήνων καταναλωτών.

Η ποσοτική έρευνα έγινε τηλεφωνικά σε πανελλαδικό δείγμα 758 νοικοκυριών με τυχαία δειγματοληψία και με χρήση δομημένου ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου και ειδικού λογισμικού.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, ποσοστό 48,7% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι ψωνίζει σταθερά σε ένα σούπερ μάρκετ. Σχεδόν οι μισοί καταναλωτές (51,3%) χρησιμοποιούν περισσότερες από μία εναλλακτικές επιλογές.

Η συχνότητα αγορών στις αλυσίδες λιανικού εμπορίου έχει μέση τιμή 6,3 φορές τον μήνα. Το 66,4% των ερωτηθέντων ψωνίζουν μέχρι 6 φορές μηνιαίως.

Αναφορικά με το ύψος της δαπάνης ανά επίσκεψη, ποσοστό 61,5% των ερωτηθέντων αφήνει έως 50 ευρώ κάθε φορά που ψωνίζει.

Ποσοστό 31,4% δαπανά από 51 ως 100 ευρώ και μόνο το 7,1% υπερβαίνει τα 100 ευρώ σε μία τυπική επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ.

Η μέση δαπάνη ανά επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ εκτιμάται σε 56,91 ευρώ. Η μηνιαία δαπάνη των καταναλωτών στα σούπερ μάρκετ εκτιμήθηκε κατά μέσο όρο στα 305,84 ευρώ. Το 93% των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι έχουν προαποφασίσει τι είδη θα αγοράσουν πριν πάνε στο σούπερ μάρκετ.

Αναφορικά με τη μάρκα του κάθε προϊόντος προαποφασισμένο εμφανίζεται το 51% των ερωτηθέντων. Αυτό σημαίνει ότι το 49%, δηλαδή σχεδόν ο ένας στους δύο πελάτες, επιλέγουν μάρκα μέσα στο κατάστημα συγκρίνοντας τις επιλογές που τους δίνει το σούπερ μάρκετ.

Οι ερωτηθέντες δήλωσαν τη σημασία που αποδίδουν όταν ψωνίζουν σε βασικά κριτήρια επιλογής προϊόντων. Εξετάζοντας τη σπουδαιότητα των κριτηρίων επιλογής προϊόντων, βλέπουμε ότι σημαντικότερα θεωρούνται η ποιότητα, η τιμή, οι προσφορές και η ελληνική προέλευση.

Όσον αφορά τη σημασία που δίνουν οι καταναλωτές σε συγκεκριμένα κριτήρια επιλογής καταστημάτων σούπερ μάρκετ, η έρευνα έδειξε ότι η ποιότητα των εμπορευμάτων, οι τιμές, η ποικιλία των επιλογών, και οι προσφορές έχουν τη μεγαλύτερη σπουδαιότητα στην επιλογή καταστήματος από τον καταναλωτή.

Οι καταναλωτές προτιμούν τα ελληνικά προϊόντα

Σύμφωνα με την έρευνα, οι καταναλωτές δίνουν ιδιαίτερη σημασία στα ελληνικά προϊόντα κατά τις αγορές τους.

Συγκεκριμένα, ποσοστό 86,4% των ερωτηθέντων απάντησε ότι όταν βρίσκει στο σούπερ μάρκετ ελληνικά προϊόντα τα προτιμά από τα εισαγωγής.

Διευκρινίζεται ότι η ερώτηση αυτή αφορά την πρόθεση του καταναλωτή και δεν ταυτίζεται με την τελική επιλογή του που επηρεάζεται από πολλαπλούς παράγοντες (διαθεσιμότητα στο ράφι, τιμές, προσφορές, κτλ).

Ειδικότερα:

  •  Ποσοστό 84,7% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι υπάρχει στροφή των καταναλωτών στα προϊόντα ελληνικής παραγωγής.
  •  Ποσοστό 93,8% δηλώνει ότι θέλουν να αναγράφεται στη συσκευασία ότι ένα προϊόν είναι ελληνικής παραγωγής.
  •  Ποσοστό 59,1% πιστεύει ότι τα ελληνικά προϊόντα έχουν καλύτερη ασφάλεια και ποιότητα.
  •  Ποσοστό 91,9% πιστεύει ότι προτιμώντας ελληνικά προϊόντα στηρίζει την παραγωγή της χώρας.
  • Ποσοστό 82,1%πιστεύει ότι προτιμώντας ελληνικά προϊόντα βοηθά στη μείωση της ανεργίας.

Στα παραπάνω δεδομένα, διακρίνεται σύμφωνα με την έρευνα, να κυριαρχεί το καταναλωτικό κίνημα για τη στροφή στο Made in Greece που προέκυψε από προβληματισμό για τις αιτίες της κρίσης.

Ιδιαίτερη σημασία έχει η ορθολογική αντιμετώπιση του θέματος και η κατανόηση από το σύνολο σχεδόν των καταναλωτών της σημασίας που έχει η στήριξη των εγχώριων προϊόντων για την παραγωγική ανασυγκρότηση και την αντιμετώπιση της ανεργίας. Πρόκειται για στάσεις ωριμότητας και συμπεριφορές αυτοσυντήρησης που αναπτύσσονται στην ελληνική κοινωνία.

Αναφορικά με τις αλλαγές που έχει επιφέρει η οικονομική κρίση στην αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών σημειώνεται ότι οι επιλογές προέκυψαν τα εξής:

  •  Το 31,4% αγοράζει φθηνότερα προϊόντα.
  •  Το 40,4% αγοράζει λιγότερα προϊόντα.
  •  Το 72,4% συγκρίνει τιμές σε προϊόντα και καταστήματα.
  •  Το 37,6% περιορίζεται στα απολύτως απαραίτητα.

Σύμφωνα με την έρευνα, ποσοστό 37,7% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι η οικονομική κατάσταση του έγινε χειρότερη εντός του 2018, το 53,4% δήλωσε ότι παρέμεινε αμετάβλητη και το 8,8% δήλωσε ότι βελτιώθηκε.

Επίσης, ποσοστό 28% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι η οικονομική κατάσταση του θα επιδεινωθεί εντός του 2019, το 58,8% πιστεύει ότι θα μείνει αμετάβλητη και το 13,2% πιστεύει ότι θα βελτιωθεί.

Σημειώνεται ότι το 26,1% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι οι αγορές του θα είναι λιγότερες στο 2018, το 67,7% πιστεύει ότι θα είναι αμετάβλητες και το 6,2% εκτιμά ότι θα είναι περισσότερες.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ο ανάγωγος της Κυριακής: Put down the lock down!

Αν καθώς οδηγείς δεις μια αγελάδα να πετάει στον αέρα, μην απορήσεις, μην τρομάξεις, μην τηλεφωνήσεις. Είμαστε στο 2020 και κυβερνάει ο Μητσοτάκης. @ Με κλειστά...

Συγκλονίζει η Άννα Κυριακού: Κάθε μέρα που περνάει η ζωή μου είναι εφιαλτική

Η Άννα Κυριακού παραχώρησε μια σπάνια συνέντευξη καθώς τα τελευταία χρόνια απέχει από τα φώτα της δημοσιότητας. «Σας έχω λείψει γιατί έχω γεράσει. Είμαι υπερήλιξ...

«Big Brother»: Διέρρευσε νέο ροζ βίντεο της Χριστίνας Ορφανίδου (video)

Τέλος δεν έχει ο εφιάλτης για τη Χριστίνα Ορφανίδου. Εδώ και λίγες ώρες διέρρευσε νέο ροζ βίντεο της παίκτριας του «Big Brother» σύμφωνα με την...

Ο Γιάννης Μπέζος για τη σειρά «Παρουσιάστε»: Δεν είναι τίποτα ιδιαίτερο η πλοκή της

Ο Γιάννης Μπέζος σε συνέντευξή του αναφέρθηκε στη νέα σειρά του ΑΝΤ1 «Παρουσιάστε». Πώς προέκυψε η σειρά; Έχει αναφορές στην επιτυχία σας, «Της Ελλάδος τα...

Αστυνομικοί πήγαν για έλεγχο σε γλέντι Ρομά και έφυγαν τραυματίες – Τέσσερις συλλήψεις (video)

Αντιμέτωποι με τουλάχιστον 40 εξοργισμένους Ρομά που άρχισαν να τους πετούν καρέκλες, ποτήρια, μπουκάλια και διάφορα άλλα αντικείμενα ήρθαν αστυνομικοί που πήγαν στο Μενίδι...

Νέα φωτογραφία της Σταμάτη αγκαλιά με τον Τσοχατζόπουλο – «Συγχώρεσέ τους, δεν ξέρουν τι κάνουν»

Η Βίκυ Σταμάτη ανέβασε ακόμη μία φωτογραφία του Άκη Τσοχατζόπουλου στα social media και ειδικότερα στο Facebook, γράφοντας και μήνυμά της. Συγκεκριμένα, στη φωτογραφία η...