18-05-2021

Με βαριά πρόστιμα και ανακλήσεις αδειών απειλεί το ΕΣΡ τα κανάλια (pdf)

Επιστολή με αποδέκτες τους τηλεοπτικούς σταθμούς, έστειλε ο πρόεδρος του ΕΣΡ, Αθανάσιος Κουτροπάνος, κοινοποιώντας τη στον πρόεδρο της Βουλής, Νίκο Βούτση, με την οποία καλεί τα κανάλια να λάβουν μέτρα για την αναβάθμιση της ποιοτικής στάθμης των προγραμμάτων τους, καθώς σε βάρος τους υπάρχει σωρεία καταγγελιών από το τηλεοπτικό κοινό.

Παράλληλα, ο πρόεδρος του ΕΣΡ προειδοποιεί τα κανάλια με αυστηρές κυρώσεις, οι οποίες βρίσκονται στη «φαρέτρα» της αρχής. Αξίζει να σημειωθεί πως ένα πρόστιμο μπορεί να φθάσει μέχρι τις 500.000 ευρώ, ενώ είναι δυνατή και η ανάκληση της άδειας του καναλιού.

Ενδεικτικά ορισμένες από τις καταγγελίες:

(α) Καταγγέλλονται προσβολές και απαξιώσεις προσώπων από τηλεοράσεων και από ραδιοφώνων είτε με λεκτικούς εις βάρος τους υπαινιγμούς και ακρότητες, ενίοτε με ανοίκειο ή χυδαίο λόγο, είτε με προβολές και αναφορές ακόμα και στον οικογενειακό και στον ιδιωτικό τους βίο.

(β) Συχνά καταγγέλλεται η αναφορά αναληθών ειδήσεων ή ρεπορτάζ αποδιδόμενων σε μη κατονομαζόμενους «κύκλους».

(γ) Συχνά καταγγέλλεται ο μη διαχωρισμός και η σκόπιμη σύγχυση μεταξύ είδησης και δημοσιογραφικού σχολιασμού, ενίοτε με τη χρήση δραματικών τόνων και εντυπωσιακών σκηνοθετικών στοιχείων με σκοπό την δημιουργία εντυπώσεων.

(δ) Συχνά καταγγέλλονται παραβιάσεις της νομοθεσίας για την προστασία των ανηλίκων.

(ε) Συχνά καταγγέλλεται παραβίαση της υποχρέωσης για «αντικειμενική και με ίσους όρους μετάδοση πληροφοριών και ειδήσεων».

(στ) Συχνά καταγγέλλονται φαινόμενα ρητορικής μίσους, ρατσιστικού λόγου και ξενοφοβίας.

(ζ) Πολύ συχνά καταγγέλλεται εσφαλμένη χρήση μέχρι και «κακοποίηση» (νοηματική, συντακτική και γραμματική) της ελληνικής γλώσσας καθώς και καταχρηστική χρήση ξενόγλωσσων τίτλων προγραμμάτων.

(η) Συχνά αναφέρονται προγράμματα τηλεοπτικών κυρίως σταθμών που το μεγαλύτερο μέρος τους καλύπτεται από τηλεπωλήσεις, προώθηση σκευασμάτων -στα οποία ενίοτε αποδίδονται και ιδιότητες σχεδόν θαυματουργών φαρμάκων -καθώς και από αδιαφανείς διαγωνισμούς διά τηλεφώνου. Συναφώς αναφέρονται ακόμα και περιπτώσεις αμιγώς απατηλών (αξιόποινων) συμπεριφορών.

(θ) Συχνά καταγγέλλονται φαινόμενα συγκεκαλυμμένης ή και παραπλανητικής διαφήμισης, υπέρβασης του επιτρεπτού διαφημιστικού χρόνου, ακόμα και σκόπιμης σύγχυσης μεταξύ διαφήμισης και ενημέρωσης.

(ι) Συχνές αναφορές γίνονται σε ωροσκόπια, σε αριθμολογίες και λοιπές δεισιδαιμονίες.

Αναλυτικά η σχετική επιστολή:

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ