Για πολλούς το πιο λαμπερό αστέρι της γαλλικής ροκ, ο Τζόνι Χαλιντέι απεβίωσε τη νύχτα της Τρίτης προς Τετάρτη, στα 74 του χρόνια, εξαιτίας επιπλοκών του καρκίνου στον πνεύμονα από τον οποίο έπασχε, ενημέρωσε το Γαλλικό Πρακτορείο η σύζυγός του, η Λετίσια Χαλιντέι.

«Ο Τζόνι Χαλιντέι έφυγε. Γράφω αυτές τις λέξεις χωρίς να τις πιστεύω. Κι όμως είναι αλήθεια. Ο άνδρας μου δεν υπάρχει πια. Μας άφησε απόψε όπως έζησε όλη του τη ζωή, με θάρρος και αξιοπρέπεια», έγραψε η σύντροφός του σε μια ανακοίνωση που έδωσε στη δημοσιότητα.

Ο Τζόνι Χαλιντέι – ή Ζαν-Φιλίπ Σμετ, όπως ήταν το πραγματικό όνομα του τραγουδιστή—έζησε μια πολυτάραχη ζωή. Γεννημένος την 15η Ιουνίου 1943, είχε αποπειραθεί να αυτοκτονήσει το 1966, είχε καταρρεύσει επί σκηνής το 1986, είχε παντρευτεί πέντε φορές, τις δύο την ίδια γυναίκα, την κόρη ενός από τους πιο παλιούς του φίλους, που είχε γράψει αρκετά από τα τραγούδια του.

Στα 57 χρόνια της καριέρας του, ο Χαλιντέι πούλησε πάνω από 100 εκατομμύρια δίσκους και υπήρξε το «είδωλο των νέων» στη Γαλλία, διαπερνώντας εποχές και μουσικά στιλ, από το ροκ εν ρολ μέχρι τη βαριετέ, από τη ροκ ως τα μπλουζ.

«Ως την τελευταία στιγμή αντιμετώπισε με ψηλά το κεφάλι αυτή την ασθένεια που τον κατέτρωγε εδώ και μήνες, δίνοντάς μας σπάνια μαθήματα ζωής», ανέφερε στην ανακοίνωσή της η Λετίσια Χαλιντέι.

«Υπάρχει κάτι από τον Τζόνι μέσα σε όλους μας», ανέφερε σε μια ανακοίνωση που έδωσε στη δημοσιότητα λίγη ώρα μετά την ανακοίνωση της συζύγου του Τζόνι Χαλιντέι η γαλλική προεδρία, προσθέτοντας ότι «δεν θα τον ξεχάσουμε ποτέ», ειδικά «τις ερμηνείες του».

Ένας «ζωντανός θρύλος» που άφησε εποχή

«Το μαύρο είναι μαύρο» ήταν ο τίτλος της επιτυχίας του Τζόνι Χαλιντέι του 1966. Σήμερα, η Γαλλία πενθεί τον θάνατό του από καρκίνο τις πρώτες πρωινές ώρες. Η είδηση προκάλεσε λύπη και συγκίνηση στους θαυμαστές, στους φίλους, έως και στη γαλλική προεδρία.

Η γυναίκα του, Λετίσια, ανακοίνωσε τον θάνατο του 74χρονου σταρ της ροκ από επιπλοκές του καρκίνου του πνεύμονα στο σπίτι τους στο Μαρν-λα-Κοκέτ, κοντά στο Παρίσι, τονίζοντας ότι έφυγε όπως έζησε όλη του τη ζωή, με θάρρος και αξιοπρέπεια. Μιλώντας για τον «πατέρα» των δύο θετών κοριτσιών τους, της Τζέιντ και της Τζόι, της Λορά (από τον γάμο του με την Ναταλί Μπάιγ) και του Νταβίντ (από το γάμο του με τη Σιλβί Βαρτάν) η Λετίσια αναφέρει ότι ο «Τζόνι ήταν ένας ξεχωριστός άνθρωπος, και θα παραμείνει χάρη σε εμάς, θα μείνει πάντα μέσα μας. Μην τον ξεχάσετε».

Από τις πρώτες αντιδράσεις στην αναγγελία του θανάτου του ήταν αυτή του Μεγάρου των Ηλυσίων: «Όλοι μας έχουμε κάτι από τον Τζόνι Χαλιντέι, του οποίου δεν θα ξεχάσουμε ούτε το όνομα, ούτε το πρόσωπο, ούτε τη φωνή, κυρίως ούτε τις ερμηνείες, οι οποίες με αυτόν τον ωμό και ευαίσθητο λυρισμό ανήκουν στην ιστορία του γαλλικού τραγουδιού», γράφει ο Εμανουέλ Μακρόν στην ανακοίνωσή του.

O πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ, απέτισε φόρο τιμής στον τραγουδιστή που «αγαπήθηκε στην Ευρώπη και αλλού».

«Ο Τζόντι Χαλιντέι, που μας άφησε τη χθεσινή νύχτα, δεν ήταν μόνο ένα ίνδαλμα των νέων. Όλες οι γενιές, σχεδόν σε όλη την Ευρώπη και αλλού, άκουσαν και αγάπησαν τα τραγούδια του, τις μεγάλες επιτυχίες του που συνταίριαξαν το γαλλικό τραγούδι και την αμερικανική μουσική. Παρών στη σκηνή που τόσο αγαπούσε πριν ακόμη και από μερικούς μήνες παρά τη νόσο, μας παραδίδει επίσης ένα ωραίο μάθημα θάρρους», υπογράμμισε ο 62χρονος Λουξεμβούργιος συλλυπούμενος την οικογένεια του τραγουδιστή.

Η καναδή τραγουδίστρια Σελίν Ντιόν αποχαιρέτησε «έναν θρύλο», σε μήνυμα που ανάρτησε στο Twitter. «Με θλίψη μαθαίνω τον θάνατο του Τζόνι Χαλιντέι. Ήταν ένας γίγαντας της σόουμπιζ, ένας πραγματικός θρύλος!», έγραψε η σταρ από το Κεμπέκ που έχει πουλήσει 250 εκατομμύρια δίσκους παγκοσμίως.

Για τον Αντρέ, έναν οδηγό-διανομέα προϊόντων στο κεντρικό Παρίσι, «ο Τζόνι ήταν μια μεγάλη μορφή, ένα σπουδαίο μνημείο».

Μια σελίδα στο Facebook δημιουργήθηκε στη μνήμη του «ινδάλματος των νέων». Περισσότερα από 100.000 μηνύματα έχουν αναρτηθεί για τον γάλλο ρόκερ.

Από τον Νοέμβριο που ο Τζόνι Χαλιντέι νοσηλεύτηκε με αναπνευστική ανεπάρκεια, όλοι φοβούνταν για την επιδείνωση της νόσου. Ο Τζόνι είχε ανακοινώσει στις αρχές Μαρτίου ότι έπασχε από καρκίνο των πνευμόνων που ήταν μεταστατικός. Η νόσος είχε διαγνωστεί τον Νοέμβριο του 2016 και θα ταλαιπωρούσε φρικτά τον ασθενή, αυτόν που ο φίλος του ‘Εντι Μίτσελ είχε αποκαλέσει «Robocop». Ο Χαλιντέι μάλλον είχε εξοικειωθεί με τον θάνατο, έχοντας αποπειραθεί να αυτοκτονήσει το 1966 μετά την αίτηση διαζυγίου από τη Σιλβί Βαρτάν, μετά έχοντας βυθιστεί για μέρες σε κώμα το 2009 εξαιτίας κάποιων μετεγχειρητικών επιπλοκών.

Ο Χαλιντέι έδωσε τη μάχη του μέχρι τέλους. Ανέβηκε στη σκηνή τον Ιούνιο και τον Ιούλιο με τους φίλους του, Ζαν Ντιτρόν και ‘Εντι Μίτσελ, για την περιοδεία του τρίο «Vieilles Canailles». Ύπήρξαν στιγμές μερικές φορές δύσκολες, κατά τις οποίες ο Χαλιντέι έδειχνε συνεπαρμένος από την ενέργεια του κοινού του με το οποίο συναντιόταν για τελευταία φορά

Για να «μείνει ζωντανό», όπως ήταν ο τίτλος της τελευταίας του περιοδείας (2015-2016), αυτό το «κτήνος της σκηνής» που είχε γεμίσει στα 57 χρόνια της καριέρας του όλους τους μεγάλους συναυλιακούς χώρους της πατρίδας του, δούλευε και για την παραγωγή ενός νέου δίσκου.

Έχοντας πουλήσει 100 και πλέον εκατομμύρια δίσκους και αποσπάσει 10 μουσικά βραβεία, το «ίνδαλμα των νέων» ο οποίος στη συνέχεια έγινε των λιγότερο νέων, εξέφρασε επιρροές και τάσεις διαφορετικών εποχών: αυτές των αρχών του ροκ εν ρολ όπου θεωρείτο ο «Έλβις Πρίσλεϊ» της Γαλλίας, της ποπ των αρχών της δεκαετίας του 1960, της πιο «mainstream» μουσικής variete με τον Μισέλ Μπερζέ ή τον Ζαν-Ζακ Γκολντμάν τη δεκαετία του 1980, για να επιστρέψει ευτυχισμένος τα τελευταία χρόνια στις ρίζες των μπλουζ και της ροκ.

Καταχρήσεις και έρωτες

Αυτή η εξαιρετική μακροβιότητα στο μουσικό στερέωμα, μετά το πρώτο τραγούδι «T’aimer follement» που ηχογράφησε το 1960, διανθίστηκε από δεκάδες επιτυχίες που ανήκουν στη συλλογική μνήμη: «Souvenirs souvenirs», «Le Penitencier», «Noir c’est noir», «Retiens la nuit», «Pour moi la vie va commencer», «Que je t’aime», «Gabrielle», «La musique que j’aime», «Ma gueule», «Quelque chose de Tennessee», «Allumer le feu», «Marie»…

Κατά τη διάρκεια μιας πολυτάραχης ζωής, με ατυχήματα και καταχρήσεις που απασχολούσαν τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων, με τα σπίτια του στην Ελβετία και στις ΗΠΑ και την κατηγορία της φορολογικής εξορίας, και μιας μάλλον «ροκ εν ρολ» αισθηματικής ζωής με θυελλώδεις έρωτες, προβεβλημένους από τα Μέσα Ενημέρωσης, ο «Τζόνι» είχε γίνει περισσότερο από ένας καλλιτέχνης.

Ένας «ζωντανός θρύλος», ένας τραγουδιστής σχεδόν επίσημος, αλλά και πρόσωπο προκλητικό για ορισμένους, καθημαγμένο για τον τρόπο που εκφραζόταν.

«Η ζωή μου ήταν ένα τούνελ με βάσανα», δήλωνε το 2014 σε συνέντευξή του. Βάσανα που ωστόσο ξεχνούσε όταν επέστρεφε στα στούντιο ή ανέβαινε στη σκηνή μέχρι τέλους για να «είναι ο Τζόνι, ο ρόκερ».

(ΑΠΕ-ΜΠΕ – AFP – Reuters)



ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
To altsantiri.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις εφόσον εντοπίζονται θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.

Αφήστε το σχόλιό σας