Ανάμεσα στην άμεση ενημέρωση και την καλλιτεχνική ματιά, μια έκθεση στη Νέα Υόρκη τιμά τα 70 χρόνια του πρακτορείου Magnum, ενός συνεταιρισμού φωτογράφων, μοναδικού στο είδος του που κατάφερε να επιβιώσει από τις αναταράξεις στον κόσμο της φωτογραφίας.

Η έκθεση «Magnum Manifesto» στο Διεθνές Κέντρο Φωτογραφίας φιλοδοξεί να είναι διαφορετική από προηγούμενες εκθέσεις αφιερωμένες στο Magnum, οι οποίες συνίστανται κυρίως σε ένα δείγμα των διασημότερων φωτογραφιών στην ιστορία του πρακτορείου.

Ο Τζέιμς Ντιν περπατά στην Τάιμς Σκουέαρ, ο Πάμπλο Πικάσο και η Φρανσουάζ Ζιλό κάτω από ένα παρασόλι, η Μέριλιν Μονρόε στα γυρίσματα της ταινίας “Αταίριαστοι”: ορισμένες φωτογραφίες του Magnum έκαναν τον γύρο του κόσμου και εντάχθηκαν στη συλλογική μνήμη του 20ού αιώνα.

“Μια από τις προκλήσεις είναι να προσπαθήσουμε να καθορίσουμε το πνεύμα του Magnum”, εξηγεί ο Κλεμάν Λερού, ο ένας από τους δύο επιμελητές της έκθεσης.

Η έκθεση ξεδιπλώνεται μέσα από φωτογραφίες αλλά περιλαμβάνει και δηλώσεις των ίδιων των φωτογράφων, μεταξύ τους οι Ρόμπερτ Κάπα και Ανρί Καρτιέ-Μπρεσόν, οι δύο εμβληματικές μορφές του πρακτορείου, του οποίου το κέντρο βαρύτητας βρίσκεται κάπου ανάμεσα στη Νέα Υόρκη και το Παρίσι, τα δύο ιστορικά του γραφεία.

Το Magnum είναι μια “φωτογραφική ουτοπία”, έλεγε ο Γάλλος Αρνί Καρτιέ-Μπρεσόν, “μια δομή παρατηρητών”. Είναι επίσης ένας σύλλογος με τη φιλοδοξία να διατυπώνεται ξεκάθαρα μέσα από το όνομά του, Magnum, “μεγάλο” στα λατινικά.

Συνεταιρισμός φωτογράφων τους οποίους σφράγισε ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος, το πρακτορείο θέλει από την ημέρα της ίδρυσής του να κομίζει ουμανιστικές αξίες, ιδιαίτερα παρούσες τα πρώτα χρόνια της ύπαρξής του. Η σειρά “Generation X”, που φιλοτεχνήθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1950 και εστίαζε στους νέους διαφόρων χωρών, αναδείκνυε αυτό το ιδεώδες της ισότητας και των κοινών φιλοδοξιών.

Ωστόσο οι φωτογράφοι του θα προσπαθήσουν αργότερα να επικαλεστούν τη διαφορά, αφιερώνοντας ρεπορτάζ στους ψυχικά ασθενείς και τους τοξικομανείς, υπογραμμίζει ο Κλεμάν Σερού.

Μια εποχή που γοητεύει

Το πρακτορείο προσπαθεί επίσης να συνδυάσει την επιτακτικότητα της επικαιρότητας και την καλλιτεχνική ματιά του κόσμου, όχι εύκολα, με φωτογράφους η προσωπικότητα των οποίων είναι μερικές φορές πολύ ισχυρή.

Προστίθενται άλλες αιτίες έντασης, κυρίως αυτή που έχει σχέση με τη φωτογραφία για τον κόσμο των επιχειρήσεων που περιφρονείται από μερικούς αλλά επιτρέπει να διαφοροποιηθούν οι πηγές εσόδων αυτού του εντελώς ανεξάρτητου συνεταιρισμού.

Οι δυσκολίες στον Τύπο, που επέφεραν μείωση των εσόδων και μια κάποια εκλαΐκευση της φωτογραφίας με το πέρασμα στην ψηφιακή τεχνολογία, πράγματι κλόνισαν τον τομέα τα τελευταία χρόνια.

Η έκθεση θα ολοκληρωθεί στη Νέα Υόρκη στις 3 Σεπτεμβρίου και μετά θα ταξιδέψει στη Ρώμη και στο Βερολίνο, ενώ μπορεί να παρεμβληθεί ένας σταθμός στη Γαλλία.

(ΑΠΕ-ΜΠΕ – AFP)



ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
To altsantiri.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις εφόσον εντοπίζονται θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.

Αφήστε το σχόλιό σας