Μετά τη φωτιά… το νερό – Από τι κινδυνεύει τώρα η Νοτρ Νταμ

Υπό έλεγχο τέθηκε τα ξημερώματα της Τρίτης 16 Απριλίου, μετά από οκτώμισι ώρες, η φωτιά που παραλίγο να καταστρέψει εντελώς την Παναγία των Παρισίων προκαλώντας θρήνο σε όλο τον κόσμο.

Τώρα, εκτός από τη φωτιά, ο ιστορικός ναός αντιμετωπίζει και έναν άλλο κίνδυνο, αυτόν του νερού 

Αυτό  τόνισε  ο καθηγητής Ιστορίας της Αρχιτεκτονικής και Αποκατάστασης Μνημείων και υποδιευθυντής του Ινστιτούτου Εθνικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ισπανίας Χαβιέρ Ριβέρα Μπλάνκο. Ο καθηγητής ανέφερε το παράδειγμα του ναού στη Λιόν το 1966 , ο οποίος και αυτός έπεσε θύμα πυρκαγιάς, αλλά σώθηκε καθώς η κατάσβεση έγινε χωρίς τη χρήση νερού, το οποίο θα απειλούσε τα ξύλινα υποστυλώματα του ναού.

Κατά τον ίδιο, είναι καλύτερα κάποια κομμάτια να καούν από το να βραχούν, καθώς αν συμβεί το δεύτερο, τα  νευρώσεις του κτηρίου, αυτές θα απορροφήσουν την υγρασία, αυξάνοντας έτσι το βάρος τους, με αποτέλεσμα να προκαλέσουν κατάρρευση όλου τού συνόλου.

«Στη Λιόν συνέβη το ίδιο πριν πενήντα χρόνια. Οι ειδικοί έκρουσαν τον κώδωνα του κινδύνου, αποφεύχθηκε να βρέξουμε τις πέτρες και ο Καθεδρικός σώθηκε» είπε σύμφωνα με την El Pais.

Ο ίδιος θύμισε πως ο ναός είχε αποκατασταθεί και το 1830 από τον Εζέν Βιολέ-λε-Ντυκ, ο οποίος ανακατασκεύασε την οροφή και την κεντρική ακκίδα με κάλυμμα σχιστόλιθου που απομιμείτο την παλιά στέγη.

«Καίγεται ο θόλος, ο οποίος είναι ένα από τα μέρη που αποκατέστησε ο Βιολέ -λε -Ντυκ και όπου μπορείτε να δείτε την ομάδα των γλυπτών που αναπαριστούν τους 12 Αποστόλους να αναλήπτονται στους ουρανούς και όπου ο ίδιος ο συντηρητής συμπεριέλαβε τον εαυτό του (ΣτΜ, στη μορφή του Αγίου Θωμά) επειδή ήταν εγωμανής» εξηγεί ο καθηγητή, πριν τεθεί υπό έλεγχο η φωτιά.

Σύμφωνα με τον ίδιο ειδικό, η αξία της Παναγίας των Παρισίων είναι «ανεκτίμητη». «Αναπαριστά την ταυτότητα των ίδιων των Γάλλων. Είναι ο Καθεδρικός των Βασιλέων της Γαλλίας, και μετά την Επανάσταση πέρασε στον ίδιον τον λαό. Είναι επίσης μία φανταστική κι αστείρευτη πηγή εσόδων, καθώς αποτελεί το μεγάλο πρότυπο του γαλλικού γοτθικού ρυθμού». Η Παναγία των Παρισίων μαζί με τους Καθεδρικούς της Σαρτρ και της Λιόν συνιστούν το μεγάλο τρίγωνο της ευρωπαϊκής γοτθικής αρχιτεκτονικής.

Για τον Ριβέρα Μπλάνκο, υπάρχει και κίνδυνος για τα βιτρό, τα οποία κατά το 60% τους είναι τα αυθεντικά.

«Η φωτιά θα λιώσει τον μόλυβδο που ενώνει τα γυαλιά, εάν δεν αναχαιτίζονται έγκαιρα οι φλόγες», τονίζει ο ίδιος.

(Με πληροφορίες από το ΑΠΕ/ΜΠΕ)


Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook