16-05-2021

Τέλος στο «θρίλερ» της Διώρυγας του Σουεζ – Απελευθερώθηκε και πλέει ξανά το «Ever Given» (video)

Τέλος στην περιπέτεια που προκάλεσε μια από τις «μεγαλύτερες διαταραχές στο παγκόσμιο εμπόριο τα τελευταία χρόνια» - Το γιγαντιαίο πλοίο πλέει και πάλι, παρότι αρχικά ξανακόλλησε... - Το επιβεβαίωσε και η διαχειρίστρια εταιρία

Μια…  κρύο μια ζέστη παρουσίαζε η εφιαλτική κατάσταση που επικρατούσε στη Διώρυγα του Σουέζ τις τελευταίες ώρες. Μολονότι το πρωί της Δευτέρας (29/03) έγινε γνωστό ότι το γιγαντιαίο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «Ever Given», που προσάραξε και έκλεισε τη Διώρυγα του Σουέζ για σχεδόν μία εβδομάδα, πλέει ξανά, το «θρίλερ» συνεχίστηκε αρχικά, καθώς νέα εμπόδια και συγκεκριμένα οι ισχυροί άνεμοι που έπνεαν στην περιοχή, επανέφεραν το πλοίο σε διαγώνια θέση, σύμφωνα με πηγή που επικαλέστηκε το πρακτορείο «Reuters».

Ωστόσο, λίγο αργότερα, έγινε γνωστό ότι το πλοίο «μαμούθ» επανήλθε εκ νέου σε πορεία, με τα στοιχεία να δείχνουν ότι αποκαθίσταται η κυκλοφορία των πλοίων και η υπόθεση που «πάγωσε» για μια εβδομάδα ένα μεγάλο μέρος του παγκόσμιου εμπορίου έλαβε αίσιο τέλος… Την ίδια ώρα που πολλά πλοία έκαναν τον γύρο της Αφρικής και περνούσαν από το ακρωτήρι της «Καλής Ελπίδας» για να φτάσουν στον Ατλαντικό, στα βόρεια δυτικά της Ευρώπης, ακόμα και στη Μεσόγειο.

Η Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ (SCA) ανακοίνωσε την «επανέναρξη της κυκλοφορίας» σε αυτή τη μεγάλη θαλάσσια οδό.

«Ο ναύαρχος Οσάμα Ράμπια, ο πρόεδρος της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ, κήρυξε την επανάληψη της διέλευσης των πλοίων μέσα από τη διώρυγα», ανακοίνωσε νωρίς το απόγευμα της Παρασκευής (29/3) η SCA.

Το γεγονός ότι το πλοίο τέθηκε εκ νέου σε πλεύση στη Διώρυγα του Σουέζ στις 15.00 τοπική ώρα τη Δευτέρα (29/3) και ότι κατευθύνεται στη Μεγάλη Πικρή Λίμνη, όπου θα υποβληθεί σε πλήρη επιθεώρηση, επιβεβαίωσε η διαχειρίστρια εταιρία του πλοίου εμπορευματοκιβωτίων «Ever Given».

«Δεν υπήρξαν αναφορές για ρύπανση ή ζημιά του φορτίου και οι αρχικές έρευνες αποκλείουν οποιαδήποτε βλάβη στη μηχανή ή στον κινητήρα ως αιτία της γείωσης», ανακοινωσε η Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM).

Ίσως χρειαστούν εβδομάδες ή και μήνες για να αποκατασταθούν τα προβλήματα

Τις αρχικές ελπίδες για τον μερικό απεγκλωβισμό του πλοίου, διαδέχτηκε ο προβληματισμός για τον χρόνο που θα χρειαστεί μέχρι να αποκατασταθούν πλήρως τα προβλήματα που προκάλεσε η προσάραξή του στην παγκόσμια ναυτιλία.

Μετά την τεράστια αναταραχή που επέφερε σημαντικό οικονομικό πλήγμα στο διεθνές εμπόριο, ίσως χρειαστούν εβδομάδες, και πιθανόν μήνες, για να αποκατασταθούν πλήρως τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί, όπως δήλωσαν τη Δευτέρα (29/3) κορυφαίες ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς κοντέινερ.

Ειδικότερα, κάθε μέρα από τα 193 χιλιόμετρα της Διώρυγα του Σουέζ διέρχεται περίπου το 30% του παγκόσμιου όγκου των εμπορευμάτων που μεταφέρονται με φορτηγά πλοία, συμπεριλαμβανομένων προϊόντων όπως έπιπλα, ηλεκτρονικά, ενδύματα και υποδήματα. Οι καθυστερήσεις που έχουν προκληθεί επηρεάζουν και άδεια πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία τα χρειάζονται εργοστάσια στην Ασία για να μεταφέρουν τα προϊόντα τους.

«Ακόμα και όταν ανοίξει και πάλι η διώρυγα, οι αλυσιδωτές επιπτώσεις στην παγκόσμια δυναμικότητα και τον εξοπλισμό είναι σημαντικές», ανέφερε σε ενημερωτικό σημείωμα προς τους πελάτες της η Maersk, μια από τις μεγαλύτερες στον κόσμο ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Στη διώρυγα έχουν εγκλωβιστεί τρία σκάφη της Maersk ενώ άλλα 29 περιμένουν να μπουν στο κανάλι, δήλωσε η εταιρεία, προσθέτοντας ότι έως τώρα ήδη 15 σκάφη της έχουν αλλάξει ρότα για να πλεύσουν νοτίως της Αφρικής.

«Αξιολογώντας τον αριθμό των σκαφών που έχει σήμερα συσσωρευτεί, μπορεί να χρειαστούν έξι ή και περισσότερες ημέρες για να περάσει ολόκληρη η σειρά των πλοίων», σύμφωνα με την εταιρεία. Η ελβετική εταιρεία MSC, υποστήριξε το Σάββατο ότι η κατάσταση αυτή «θα οδηγήσει σε μια από τις μεγαλύτερες διαταραχές στο παγκόσμιο εμπόριο τα τελευταία χρόνια».

«Δυστυχώς, ακόμα κι όταν ανοίξει η διώρυγα για τον τεράστιο αριθμό πλοίων που έχουν συσσωρευτεί και που περιμένουν αγκυροβολημένα, αυτό θα οδηγήσει σε αύξηση στους κατάπλους σε ορισμένα λιμάνια και ίσως αντιμετωπίσουμε νέα προβλήματα συμφόρησης», ανέφερε σε ανακοίνωση η Καρολίν Μπεκάρ, αντιπρόεδρος της MSC. «Προβλέπουμε ότι το δεύτερο τρίμηνο του 2021 θα αντιμετωπίσει μεγαλύτερη αναστάτωση απ’ ό,τι κατά τους τρεις πρώτους μήνες, και ίσως να είναι δυσκολότερο απ’ ό,τι ήταν στα τέλη του περασμένου έτους».

Οι εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων πασχίζουν εδώ και μήνες με τα προβλήματα που έχει προκαλέσει η πανδημία του κορονοϊού και την αύξηση στη ζήτηση για καταναλωτικά προϊόντα που έχουν δημιουργήσει μεγάλες δυσκολίες σε επίπεδο επιμελητείας σε όλο τον κόσμο. Τα πλοία που έχουν συσσωρευτεί στο Σουέζ απειλούν να δυσκολέψουν ακόμα περισσότερο τις ευρωπαϊκές και αμερικανικές εταιρείες στο να διατηρούν προϊόντα σε απόθεμα.

Ο οργανισμός Επιχειρήσεων Θαλάσσιου Εμπορίου του Ηνωμένου Βασίλειου (UKMTO) ανέφερε ότι η εκτροπή πλοίων για να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής μπορεί να σημαίνει ότι περισσότερα σκάφη περνούν από περιοχές υψηλού κινδύνου όπου δραστηριοποιούνται συμμορίες πειρατών.

«Ενώ η απειλή της πειρατείας, με έδρα τη Σομαλία, είναι αυτή τη στιγμή σε καταστολή μέσω ενός συνδυασμού στρατιωτικών επιχειρήσεων, εφαρμογής του BMP 5 (μέτρα προστασίας πλοίων) και της παρουσίας ένοπλων φρουρών, η αύξηση της ναυσιπλοΐας στην περιοχή ίσως προσφέρει ευκαιρίες για να επιτεθούν ομάδες Σομαλών πειρατών», ανέφερε η UKMTO.

Μείωση των τιμών του πετρελαίου μετά τον μερικό απεγκλωβισμό

Πτώση 2% σημείωσαν οι τιμές του πετρελαίου μετά την είδηση για τον μερικό απεγκλωβισμό του Ever Given.

Η τιμή του μπρεντ υποχώρησε 1,8% στα 63,38 δολάρια το βαρέλι στις 8.58 (ώρα Ελλάδας), ενώ η τιμή του αμερικανικού αργού μειώθηκε 2,2% στα 59,63 δολάρια.

Οι τιμές είχαν παρουσιάσει μεγάλες διακυμάνσεις τις τελευταίες ημέρες καθώς χρηματιστές και επενδυτές προσπαθούσαν να σταθμίσουν τον αντίκτυπο από το κλείσιμο της διώρυγας του Σουέζ και την επίπτωση από τα lockdown για τον έλεγχο των κρουσμάτων κορονοϊού.

Η είδηση της μετακίνησης του Ever Given ώθησε τις τιμές του πετρελαίου να μειωθούν σημαντικά μετά την αρχική ελαφρά υποχώρησή τους το πρωί.

Πόσο κοστίζει κάθε ώρα το «έμφραγμα» στο Σουέζ

Περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου, περίπου ένα εκατομμύριο βαρέλια πετρελαίου και περίπου το 8% του υγροποιημένου φυσικού αερίου διέρχονται από το κανάλι κάθε μέρα.

Όπως έγινε γνωστό το Σάββατο, χάνονται έσοδα 14 με 15 εκατομμυρίων δολαρίων κάθε μέρα που παραμένει κλειστή η διώρυγα. Πριν από την πανδημία, το εμπόριο που διέρχεται από τη διώρυγα του Σουέζ συνέβαλε κατά 2% στο ΑΕΠ της Αιγύπτου, σύμφωνα με τον οίκο Moody’s.

Παράλληλα, στοιχεία από το Lloyd’s List έδειξαν ότι το πλοίο μπλοκάρει καθημερινά εμπόριο 9,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Αυτό ισοδυναμεί με 400 εκατομμύρια δολάρια και 3,3 τόνους φορτίου κάθε ώρα ή 6,7 εκατομμύρια κάθε λεπτό, σύμφωνα με το BBC.

Η γερμανική ασφαλιστική Allianz ανέφερε την Παρασκευή ότι η ανάλυσή της έδειξε πως το μπλοκάρισμα της διώρυγας μπορεί να κοστίσει στο παγκόσμιο εμπόριο μεταξύ 6 δισεκατομμυρίων δολαρίων και 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων την εβδομάδα και να μειώσει την ετήσια αύξηση του εμπορίου κατά 0,2 έως 0,4 εκατοστιαίες μονάδες.

Ορισμένα σκάφη ανακατευθύνονται για να αποφύγουν τη διώρυγα του Σουέζ. Αυτό προσθέτει περίπου οκτώ ημέρες στα συνολικά ταξίδια τους.

(Πληροφορίες: ΑΠΕ-ΜΠΕ, Reuters)

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ