24-10-2020

Εκρήξεις στη Βηρυτό: Πώς το φονικό νιτρικό αμμώνιο… ξεχάστηκε στο λιμάνι – Έτσι συνδέονται Ρωσία και Κύπρος (video)

Η αμέλεια... ξεκίνησε από το 2013

Οι αρχικές έρευνες δείχνουν πως χρόνια αδράνειας και αμέλειας σχετικά με την αποθήκευση εξαιρετικά εκρηκτικού υλικού στο λιμάνι τις Βηρυτού προκάλεσαν τις φονικές εκρήξεις, που είχαν ως αποτέλεσμα τον θάνατο τουλάχιστον 100 ανθρώπων την Τρίτη (04/08), δήλωσε επίσημη πηγή με γνώση των ευρημάτων και στη μεγάλη καταστροφή φέρεται να έχει σχέση ένα πλοίο, το «Rhosus». Σ’ αυτό το πλοίο φέρεται να ήταν οι 2.750 τόνοι νιτρικού αμμωνίου, που στη συνέχεια… ξεχάστηκαν για χρόνια στο λιμάνι της Βηρυτού. Πλοίο που… συνδέεται με τη Ρωσία και την Κύπρο.

Το εκρηκτικό φορτίο φέρεται να έφτασε στη Βηρυτό του Λιβάνου το 2013. Η ιδιοκτησία του και το ταξίδι του έχουν μπει στο μικροσκόπιο των αρχών, που υπόσχονται να πέσει άπλετο φως στα αίτια της τραγωδίας.

Τις ευθύνες για τον χειρισμό της παραμονής των αποθεμάτων νιτρικής αμμωνίας στο Λιμάνι της Βηρυτού αναζητούν πλέον στο Λίβανο προκειμένου να αποδοθούν ευθύνες για τα αίτια της φονικής έκρηξης.

Σύμφωνα με σχετικό ρεπορτάζ του «Al Jazzera», τα αποθέματα νιτρικής αμμωνίας έφθασαν στον Λίβανο τον Σεπτέμβριο του 2013, σε ένα φορτηγό πλοίο που ανήκει στη Ρωσία και φέρει σημαία της Μολδαβίας. Το «Rhosus», σύμφωνα με πληροφορίες από τον ιστότοπο παρακολούθησης πλοίων, Fleetmon, κατευθυνόταν από τη Γεωργία στη Μοζαμβίκη.

To «Rhosus» αναγκάστηκε να αγκυροβολήσει στη Βηρυτό αφού αντιμετώπισε τεχνικά προβλήματα στη θάλασσα, σύμφωνα με δικηγόρους που εκπροσωπούν το πλήρωμα του σκάφους. Οι λιβανέζοι αξιωματούχοι εμπόδισαν, όμως, το σκάφος να πλεύσει και τελικά εγκαταλείφθηκε από τους ιδιοκτήτες και το πλήρωμά του – πληροφορίες που επιβεβαιώθηκαν εν μέρει από τον «Fleetmon».

Το πλοίο ανήκε και λειτουργούσε από τον κ. Grechushkin Igor, ρώσο πολίτη που είναι κάτοικος της Κύπρου (τελευταίος γνωστός διευθυντής Teto Shipping, Κύπρος), αναφέρουν ξένα δημοσιεύματα.

Όπως αναφέρει το «sigmalive», σε αναζήτηση στο διαδίκτυο δε βρέθηκε, πάντως, εταιρεία γραμμένη με όνομα Teto Shipping στην Κύπρο. Ο Igor Grechushkin εμφανίζεται, ωστόσο, ως Manager σε μια εταιρεία με όνομα Unimar Service.

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣ  Κορονοϊός: Εφιαλτική πρόβλεψη για τις ΗΠΑ - Πάνω από 500.000 θάνατοι έως τον Φεβρουάριο

Στη συνέχεια, το επικίνδυνο φορτίο του πλοίου εκφορτώθηκε και τοποθετήθηκε στο υπόστεγο 12 του λιμανιού της Βηρυτού, μια μεγάλη γκρίζα κατασκευή που βλέπει στον κύριο αυτοκινητόδρομο Βορρά – Νότου της χώρας στην κύρια είσοδο της πρωτεύουσας.

Μήνες αργότερα, στις 27 Ιουνίου 2014, ο τότε διευθυντής του Τελωνείου του Λιβάνου Shafik Merhi έστειλε μια επιστολή που απευθύνεται σε έναν ανώνυμο “δικαστή επειγόντων ζητημάτων, ζητώντας λύση στο επικίνδυνο φορτίο, σύμφωνα με έγγραφα που κοινοποιήθηκαν στο διαδίκτυο.

Οι τελωνειακοί υπάλληλοι έστειλαν τουλάχιστον πέντε ακόμη επιστολές τα επόμενα τρία χρόνια – στις 5 Δεκεμβρίου 2014, στις 6 Μαΐου 2015, στις 20 Μαΐου 2016, στις 13 Οκτωβρίου 2016 και στις 27 Οκτωβρίου 2017 – ζητώντας καθοδήγηση. Πρότειναν τρεις επιλογές: Την εξαγωγής της νιτρικής αμμωνίας, την παράδοση στον στρατό του Λιβάνου ή την πώληση σε ιδιωτική εταιρεία εκρηκτικών του Λιβάνου.

Πάντως έχει ενδιαφέρον το γεγονός ότι το πλοίο πριν φτάσει την Βηρυτό είχε καταγράψει ως προηγούμενο λιμάνι αυτό της Κωνσταντινούπολης στις 2 Οκτωβρίου 2013.

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣ  Διαβουλεύσεις Ρωσίας και Τουρκίας με θέμα τη Συρία και τη Λιβύη

Σε κατ’ οίκον περιορισμό αξιωματούχοι του λιμένα της Βηρυτού

Το υπουργικό συμβούλιο του Λιβάνου συμφώνησε την Τετάρτη (05/08) να θέσει όλους τους αξιωματούχους του λιμένα της Βηρυτού, οι οποίοι επέβλεπαν την αποθήκευση και ασφάλεια από το 2014, σε κατ’ οίκον περιορισμό, αναφέρουν υπουργικές πηγές.

Δεν είναι σαφές πόσους αξιωματούχους θα αφορά η απόφαση ούτε το επίπεδο αρχαιότητάς τους στις εν λόγω θέσεις. Ο στρατός θα επιβλέπει τον κατ’ οίκον περιορισμό έως ότου καθοριστούν τυχόν ευθύνες για την τεράστια έκρηξη στο λιμάνι, την Τρίτη (04/08), προσθέτουν οι πηγές.

Πηγή: sigmalive