20-04-2021

Click away: Σήμερα η πρεμιέρα στα καταστήματα – Δοκιμάζονται κυβέρνηση και έμποροι (video)

Τι πρέπει να προσέξουμε για να αποφευχθεί ο συνωστισμός

Στον «πυρετό» του click away μπαίνουν από σήμερα Κυριακή, 13 Δεκεμβρίου, έμποροι και καταναλωτές λόγω του δεύτερου lockdown και της πανδημίας του κορονοϊού στη χώρα μας.

Η πρεμιέρα του click away είναι ένα κρίσιμο τεστ τόσο για τους εμπόρους όσο και και για την κυβέρνηση, καθώς στοίχημα είναι να μην πλημμυρίσουν από κόσμο οι μεγαλύτεροι εμπορικοί δρόμοι της χώρας μας όπως είναι η οδός Ερμού στο Σύνταγμα. «Αν δούμε ότι γεμίζει η Ερμού, θα την κόψουμε την παράδοση εκτός των καταστημάτων», ανέφερε ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης στον ΣΚΑΪ.

Από την πλευρά τους, πάντως, οι έμποροι λίγο πριν από την πρεμιέρα του click away αντιδρούν απέναντι στο νέο μέτρο που θα τεθεί σε εφαρμογή λόγω της πανδημίας του κορονοϊού. «Επικρατεί κλίμα απογοήτευσης, αγωνίας και αγανάκτησης. Η παράταση του lockdown και η απώλεια εορταστικού τζίρου απειλεί άμεσα την αγορά και τις θέσεις εργασίας στα καταστήματα», αναφέρει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Γιώργος Καρανίκας.

Την ίδια στιγμή, αρκετοί καταστηματάρχες δηλώνουν ότι δεν θα ανοίξουν. «Το click away θα δημιουργήσει αθέμιτο ανταγωνισμό εις βάρος των επιχειρήσεων, γιατί μόνο το 17% των μικρών εμπορικών επιχειρήσεων έχει e-shop», αναφέρει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ, Γιώργος Καββαθάς.

Παράγοντες της αγοράς, πάντως, εκτιμούν πως θα χαθούν 2,5 δισ. ευρώ από τα 3,5 δισ. ευρώ του περυσινού χριστουγεννιάτικου τζίρου ενώ φοβούνται μπαράζ λουκέτων και αύξηση της ανεργίας. Όπως αποκάλυψε στην πρωινή εκπομπή του OPEN TV «Τώρα Ο,τι Συμβαίνει», ο γενικός γραμματέας Εμπορίου, Παναγιώτης Σταμπουλίδης, από τη Δευτέρα ενεργοποιείται η πλατφόρμα e-katanalotis για όσες επιχειρήσεις δεν έχουν e-shop.

«Έχουμε ετοιμάσει στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων τη μετεξέλιξη της ψηφιακής πλατφόρμας e-katanalotis. Ο καταναλωτής μπορεί μέσα από αυτή να δίνει τον κωδικό στην επιχείρηση για το προϊόν που έχει παραγγείλει τηλεφωνικά. Ο επιχειρηματίας μπαίνει με τη σειρά του στην πλατφόρμα, ταυτοποιείται η παραγγελία και γυρίζει το αποδεικτικό στον καταναλωτή. Με αυτόν τον τρόπο δεν θα χρεώνονται οι επιχειρήσεις με sms», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Σταμπουλίδης.

Τα 10 βήματα για το click away

Προκειμένου να μην προκληθεί συνωστισμός σε εμπορικούς δρόμους και καταστήματα, ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης προειδοποίησε ότι αυτές οι εικόνες θα οδηγήσουν στο «τέλος» του click away, θα τηρηθεί μια πολύ συγκεκριμένη διαδικασία για τα ψώνια των Χριστουγέννων.

Οι καταναλωτές θα πρέπει να ακολουθούν τα εξής βήματα για τις αγορές τους από τα καταστήματα:

  • παραγγελία μέσω e-shop ή τηλεφωνικώς
  •  αναμονή SMS από το κατάστημα για την παραλαβή με ραντεβού σε συγκεκριμένο χρόνο (π.χ. 14:00 με 14:30)
  •  ο καταναλωτής θα πρέπει να έχει στείλει SMS μετακίνησης με τον κωδικό 2 και
  • να έχει μαζί του έγγραφο ταυτοποίησης (ταυτότητα, άδεια οδήγησης) και
  • το αποδεικτικό παραγγελίας (έστω σε email) ή το SMS του καταστήματος
  •  με το click away, από τη στιγμή που θα στείλει το SMS θα έχει στη διάθεσή του 2 ώρες για να παραλάβει το προϊόν και να επιστρέψει στο σπίτι του
  •  στις ουρές έξω από το κατάστημα δεν μπορούν να βρίσκονται περισσότερα από 9 άτομα (με απόσταση δυο μέτρων), ενώ οι καταστηματάρχες πρέπει να φροντίζουν ώστε η αναμονή να μην υπερβαίνει τα 10 λεπτά
  •  οι αγορές με το click away γίνονται αποκλειστικά με χρεωστικές και πιστωτικές κάρτες (ή μέσω συστημάτων NFC στα κινητά) με POS και όχι με μετρητά
  •  η παραλαβή του προϊόντος γίνεται εκτός καταστήματος
  •  υπάρχει δυνατότητα επιστροφής/αλλαγής εντός 14 ημερών

Τσουχτερά πρόστιμα σε περίπτωση… ανυπακοής

Στην περίπτωση που δεν τηρηθούν τα παραπάνω μέτρα προβλέπονται «τσουχτερά» πρόστιμα και λουκέτα, ως εξής:

Για τις επιχειρήσεις, σε περίπτωση παρουσίας κοινού εντός των καταστημάτων προβλέπεται πρόστιμο ύψους από 2.000 έως 50.000 ευρώ, καθώς και αναστολή λειτουργίας από 15 έως 90 ημερολογιακές ημέρες.

Για τους καταναλωτές, σε περίπτωση παρουσίας εντός καταστήματος προβλέπεται διοικητικό πρόστιμο ύψους 300 ευρώ, ενώ σε περίπτωση μη επίδειξης εντύπου προαγοράς ή SMS του προμηθευτή προβλέπεται διοικητικό πρόστιμο ύψους 300 ευρώ.

Σημειώνεται ότι παραμένει υποχρεωτική η χρήση μάσκας προστασίας από όλους, εργαζομένους και καταναλωτές, εντός και εκτός καταστημάτων.

Τι ισχύει για τις επιχειρήσεις που δεν έχουν e-shops

Για τις επιχειρήσεις που δεν έχουν e-shop η τηλεφωνική παραγγελία είναι μονόδρομος. Γι’ αυτόν τον λόγο, σε πολλές πόλεις, οι καταστηματάρχες -που δεν έχουν eshop- αναρτούν πινακίδες στα μαγαζιά τους, με τις οποίες ενημερώνουν τους καταναλωτές ότι μπορούν να βγάζουν φωτογραφία τη βιτρίνα και τις τιμές, ώστε στη συνέχεια να κάνουν παραγγελίες.

Επιπλέον, για τα καταστήματα που δεν έχουν e-shop οι συναλλαγές θα γίνονται με «ενδιάμεσο» την πλατφόρμα e-katanalotis μέσω της οποίας θα αποστέλλεται δωρεάν και το SMS της αγοράς στους καταναλωτές χωρίς να επιβαρύνεται η επιχείρηση. Να σημειωθεί ότι με τον κωδικό μετακίνησης 2 επιτρέπεται η μετάβαση σε κατάστημα άλλης περιοχής αλλά όχι εκτός της περιφέρειας κατοικίας.

Η «σκυτάλη» σε κομμωτήρια και βιβλιοπωλεία τη Δευτέρα

Σειρά παίρνουν πλέον τα κομμωτήρια και τα βιβλιοπωλεία που αναμένεται να ανοίξουν και πάλι τις πόρτες τους τη Δευτέρα, έπειτα από 5 εβδομάδες, αυστηρά μέτρα προστασίας. Τόσο τα κομμωτήρια, όσο και τα 1.784 βιβλιοπωλεία ανά την επικράτεια θα λειτουργήσουν με διευρυμένο ωράριο από τις 7 το πρωί έως τις 9 το βράδυ.

Για τα βιβλιοπωλεία ισχύει ό,τι και για τα καταστήματα πρώτης ανάγκης (σούπερ μάρκετ κτλ), δηλαδή 4 άτομα ανά 100 τ.μ. ή 1 άτομο ανά 15 τ.μ. για καταστήματα μεγαλύτερα των 100 τ.μ.

Σε ό, τι αφορά στα κομμωτήρια, προβλέπεται απόσταση μεταξύ των θέσεων εργασίας τα 2 μέτρα. Οι πελάτες θα μπορούν να προσέρχονται μόνο με ραντεβού, με τους επιχειρηματίες να κρατούν κατάλογο με τα ραντεβού διαθέσιμο για έλεγχο από τα ελεγκτικά όργανα. Φυσικά, η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική τόσο από τους εργαζόμενους, όσο και από τους πελάτες. Επισημαίνεται ότι το άνοιγμα της Δευτέρας δεν αφορά καταστήματα υπηρεσιών μανικιούρ και πεντικιούρ, ούτε και κέντρα αισθητικής.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ