Σχεδόν όλα τα τρόφιμα και ποτά που διαφημίζουν συχνά διάσημα «αστέρια» της ποπ μουσικής στοχεύοντας κυρίως σε παιδιά και εφήβους, είναι χαμηλής διατροφικής ποιότητας, αν όχι τελείως ανθυγιεινά, σύμφωνα με μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα, η πρώτη του είδους της που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Pediatrics της Αμερικανικής Ακαδημίας Παιδιατρικής.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής την επίκουρη καθηγήτρια ψυχολογίας Μπραγκ του Τμήματος Υγείας του Πληθυσμού στο Ιατρικό Κέντρο Langone του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης, προειδοποιούν ότι αυτές οι διαφημίσεις συμβάλλουν στην παιδική και εφηβική παχυσαρκία.

Η μελέτη επισημαίνει ότι ποτά και ροφήματα που περιέχουν ζάχαρη, τροφές φαστ φουντ και γλυκά είναι ανάμεσα στα πιο συνηθισμένα προϊόντα που «υιοθετούνται» από διασημότητες της μουσικής. Αντίθετα, ούτε ένα μουσικό «αστέρι» δεν συμμετέχει σε καμπάνια για την προώθηση φρούτων, λαχανικών, δημητριακών ολικής άλεσης κ.α.

Οι ερευνητές ανέλυσαν μια μεγάλη γκάμα διαφημίσεων (τηλεοπτικές, ραδιοφωνικές, έντυπες κ.α.) που εμφανίσθηκαν τα τελευταία 14 χρόνια, συνεχίζοντας μια αντίστοιχη έρευνα που είχαν κάνει προ τριετίας με διαφημίσεις στις οποίες πρωταγωνιστούσαν διάσημοι αθλητές. Επίσης κατέγραψαν τις εμφανίσεις καλλιτεχνών σε συναυλίες, όπου ο χορηγός ήταν κάποια εταιρεία ή ένα προϊόν.

Διαπιστώθηκε ότι από τους 163 πιο δημοφιλείς τραγουδιστές, οι 65 έχουν συνδέσει το όνομά τους με 57 τρόφιμα ή ποτά 38 εταιρειών. Η ανάλυση των διαφημιζόμενων προϊόντων έδειξε ότι το 81% των τροφίμων έχουν χαμηλή διατροφική ποιότητα, ενώ το 71% των ποτών περιέχουν ζάχαρη.

Ανάμεσα στους καλλιτέχνες που διαφημίζουν τέτοια προϊόντα, είναι οι Μπιγιονσέ, Τζάστιν Τιμπερλέικ, Μπρίτνεϊ Σπίαρς, will.i.am, Κριστίνα Αγκιλέρα, Μαράϊα Κάρεϊ, Ενρίκε Ιγκλέσιας, Κέιτι Πέρι, Σακίρα κ.α.

Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Ιατρικής των ΗΠΑ, οι εταιρείες τροφίμων και ποτών δαπανούν περίπου δύο δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως για διαφημίσεις που απευθύνονται ειδικά στους νέους, με αποτέλεσμα ο μέσος έφηβος να βλέπει 5.900 διαφημίσεις το χρόνο και το μέσο παιδί 4.700. Επιπλέον, εκατοντάδες εκατομμύρια είναι οι παρακολουθήσεις μουσικών βίντεο στο YouTube, οι οποίες περιέχουν διαφημίσεις ή διαφημιστικών βίντεο όπου συμμετέχουν καλλιτέχνες.

Οι εταιρείες τροφίμων και ποτών έχουν αυτοδεσμευτεί να μην στοχεύουν με το μάρκετινγκ τους παιδιά κάτω το 12 ετών, όμως, όπως είπε η Μπραγκ, η αυτοδέσμευση αυτή πρέπει να επεκταθεί και στους εφήβους.

Προηγούμενες επιδημιολογικές και ψυχολογικές μελέτες έχουν συμπεράνει ότι όλο αυτό το μάρκετινγκ παίζει σημαντικό ρόλο στην αύξηση της παχυσαρκίας ήδη από την παιδική ηλικία. Οι ερευνητές κάλεσαν τους καλλιτέχνες να αξιοποιήσουν την επιρροή που έχουν στη νεολαία για να της «περνάνε» θετικά και υγιεινά μηνύματα σχετικά με τη διατροφή.

SHARE


ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ..
To altsantiri.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις εφόσον εντοπίζονται θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.