Σύνθετα συστήματα επαυξημένης πραγματικότητας, τα οποία υποστηρίζουν δυναμικά μεταβαλλόμενες ξεναγήσεις σε πραγματικούς χώρους μουσείων, υλοποίησαν ερευνητές του Ιονίου Πανεπιστημίου.

Πρόκειται για τον Δρ. Γιάννη Δεληγιάννη, από το Τμήμα Τεχνών Ήχου & Εικόνας, και τον Γεώργιο Παπαϊωάννου, από το Τμήμα Αρχειονομίας, Βιβλιοθηκονομίας και Μουσειολογίας του Ιονίου Πανεπιστημίου και διευθυντή του Εργαστηρίου Μουσειολογίας, που με τις ερευνητικές ομάδες των εργαστηρίων τους, ανέπτυξαν ένα πλαίσιο που επιτρέπει σε κοινούς χρήστες χωρίς ειδικές προγραμματιστικές γνώσεις, να υλοποιούν διαδραστικά συστήματα επαυξημένης πραγματικότητας, όπως είναι τα διαδραστικά παιχνίδια, ξεναγήσεις επαυξημένης πραγματικότητας σε ανοικτούς και κλειστούς χώρους και προσαρμοζόμενες διαδρομές, κατά τις οποίες ο χρήστης μετακινείται στον χώρο και καθορίζει την εξέλιξη της αφήγησης και προβολή του περιεχομένου.

Οι επισκέπτες ενός αρχαιολογικού χώρου μπορούν να χρησιμοποιήσουν τη φορητή τους συσκευή, κινητό τηλέφωνο ή ταμπλέτα και να λάβουν περισσότερες πληροφορίες για ένα αντικείμενο, ένα κτίριο ή έναν χώρο. Μπορούν να σημαδέψουν με την κάμερα της φορητής τους συσκευής ένα συγκεκριμένο σημείο ενός αντικειμένου, κτιρίου ή χώρου, π.χ. το σώμα ενός αγγείου ή την πρόσοψη εντός κτιρίου και αυτόματα το σημείο αυτό να λειτουργεί ως το ερέθισμα για την προβολή επιπλέον περιεχομένου, το οποίο μπορεί να είναι μια παλαιά εικόνα, μια σύνθεση οπτικοακουστική προβολή, μια εφαρμογή τύπου animation, ένα διαδραστικό παιχνίδι ή ό,τι άλλο. Σημαδεύοντας τα ερείπια ενός αρχαίου ναού μπορεί στην οθόνη της φορητής μας συσκευής να εμφανιστεί εικόνα με τον ναό αναστηλωμένο ή βίντεο με τον ναό σε λειτουργία κατά την αρχαιότητα ή σειρά εικόνων με τις φάσεις του ναού ή μια ψηφιακή εφαρμογή που να δείχνει την καταστροφή του ναού ή ένα παιχνίδι γνώσεων και αναζήτησης.

Επιπλέον, ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να δηλώνει την ηλικία του, το φύλο του, τα ενδιαφέροντά του, την ιδιότητά του, ακόμη και τη διάθεσή του, ώστε η εφαρμογή να προβάλει αυτόματα το αντίστοιχο περιεχόμενο.

Υλοποίηση στο μουσείο Casa Parlante στην Κέρκυρα

Σε επίπεδο πρακτικής υλοποίησης, ένα ολοκληρωμένο διαδραστικό παράδειγμα συναντά κανείς στο μουσείο Casa Parlante στην Κέρκυρα. Το μουσείο αναβιώνει ένα αρχοντικό σπίτι ευγενών της Κέρκυρας του 19ου αιώνα. Χρησιμοποιεί ακριβείς αναπαραστάσεις των χώρων του και αξιοποιεί ρομποτικές κούκλες, για να ζωντανέψει την καθημερινότητα μιας αριστοκρατικής κερκυραϊκής οικογένειας του 19ου αιώνα. Η επαύξηση χρησιμοποιείται έτσι ώστε, πέρα από την περιγραφή του τρόπου ζωής της οικογένειας που αφηγούνται οι ξεναγοί του μουσείου, οι επισκέπτες να βιώσουν με βίντεο και ηθοποιούς τις καθημερινές λειτουργίες του χώρου, αλλά και τις σχέσεις μεταξύ των ευγενών και του προσωπικού. Επίσης, οι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα να παίξουν ένα διαδραστικό παιχνίδι βασισμένο στη θεωρία της ανακαλυπτικής μάθησης. Αφού εντοπίσουν και τοποθετήσουν στα κατάλληλα σημεία διάφορα αντικείμενα, που συλλέγουν από τον χώρο, επιβραβεύονται από την οικοδέσποινα, η οποία τους οδηγεί σε συγκεκριμένο χώρο και τους «φιλεύει» ένα παραδοσιακό γλυκό! Η συγκεκριμένη εργασία υλοποιήθηκε από τον ερευνητή Γεώργιο Δημακίδη, στο πλαίσιο της πτυχιακής του εργασίας στο Τμήμα Τεχνών Ήχου & Εικόνας.

Ανάλογες εφαρμογές έχουν αναπτυχθεί και συνεχίζουν να αναπτύσσονται για το Παλαιό Φρούριο της Κέρκυρας, για τον αρχαιολογικό χώρο της Παλαιόπολης (Mon Repos) στην Κέρκυρα και για την Κερκυραϊκή Πινακοθήκη.



SHARE


ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
To altsantiri.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις εφόσον εντοπίζονται θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.

Αφήστε το σχόλιό σας