«Εγώ ήρθα από τη θάλασσα, από την Ιωνία. Εσείς από πού ήρθατε;». Τη συγκλονιστική «ατάκα» [λόγια τού Αγαμέμνονα-πατέρα κατά την εκτέλεσή του από απόσπασμα των SS (από την εμβληματική ταινία «Ο Θίασος» (1975) του Θόδωρου Αγγελόπουλου)], επέλεξαν οι διοργανωτές ως «μότο»-υπότιτλο της μεγάλης έκθεσης «Μια άλλη ζωή: Ανθρώπινες ροές / Άγνωστες Οδύσσειες».

Η Οδύσσεια περιέγραψε με μοναδικό τρόπο τον νόστο, τη βαθιά επιθυμία επιστροφής στη ζωή που διακόπηκε σε μια πατρίδα που περιμένει. Η σύγχρονη εκδοχή της αφορά τη μαρτυρική προσφυγική έξοδο, την αναζήτηση μιας άλλης ζωής σε έναν μακρινό, άγνωστο τόπο που συμβολίζει την ευημερία και την ασφάλεια.

Στη μεγάλη έκθεση «Ανθρώπινες ροές / Άγνωστες Οδύσσειες» (την πρώτη διοργάνωση δράσης της νέας διοίκησης του μοναδικού Μουσείου Φωτογραφίας της χώρας) η οποία εγκαινιάζεται στις 31 Μαΐου 2016, το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης επιχειρεί να φωτίσει και να συνοψίσει γνωστές και άγνωστες, τωρινές και παλαιότερες πτυχές του προσφυγικού-μεταναστευτικού ζητήματος που δοκιμάζει τις αντοχές της χώρας και ευαισθητοποιεί μεγάλο μέρος της κοινωνίας των πολιτών.

Στην έκθεση παρουσιάζονται περισσότερα από 160 έργα 26 φωτογράφων, στην πλειονότητά τους ενεργών φωτοδημοσιογράφων, που αποτύπωσαν με το ιδιαίτερο βλέμμα τους τη δραματική ανθρώπινη περιπέτεια όπως αυτή ξεκίνησε στην ταραγμένη γη άλλων χωρών για να μεταφερθεί στην ελληνική επικράτεια.

«Η δυνατότητα Μιας Άλλης Ζωής υπήρξε για την ανθρωπότητα, από την αρχαιότητα ακόμη, ελατήριο γεωγραφικής μετακίνησης, άλλοτε ως εξελικτική αναγκαιότητα κι άλλοτε ως σκληρή δοκιμασία μέσα από σοβαρούς κινδύνους και βάναυσους εξοστρακισμούς. Το εξελισσόμενο προσφυγικό δράμα στο ευρασιατικό σταυροδρόμι γέννησε όρους εκλεπτυσμένους, όπως η εξαναγκασμένη μετακίνηση πληθυσμών, όσο και ωμούς όπως ο υγρός τάφος της Μεσογείου. Η λέξη προσφυγιά κρύβει ξερίζωμα, βαθιά οδύνη. Η μετανάστευση συνιστά συχνά λιγότερο βίαιη διαδικασία. Η διαφορά τους, όμως, δεν εξαντλείται σε νομικές διατυπώσεις. Καθίσταται επισφαλής όταν εγείρεται το αναφαίρετο δικαίωμα σε μια αξιοπρεπή, ασφαλή ζωή. Οι νέοι πρόσφυγες είναι θύματα ενός αδυσώπητου πολέμου. Η ισχυρότερη γεννήτρια προσφύγων και μεταναστών, όμως, ως υπόγειος διαρκής πόλεμος, είναι η φτώχεια που, παρά την απρόσκοπτη ροή κεφαλαίων, πληροφοριών, αγαθών, μεταδίδεται σχεδόν σαν ασθένεια, πυκνώνοντας και τσαλακώνοντας τις Ανθρώπινες Ροές», σημειώνουν οι επιμελητές της έκθεσης Πηνελόπη Πετσίνη και Ηρακλής Παπαϊωάννου.

«Το θέμα δεν εξαντλείται στις σελίδες των εφημερίδων και των ιστοτόπων. Η πρόσληψη, η καταγραφή και η επεξεργασία του μας αφορά όλους, και βεβαίως επιδέχεται και δεύτερης και καλλιτεχνικής και πολλών άλλων αναγνώσεων» έλεγε χαρακτηριστικά σε συνέντευξή του στο στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο διευθυντής του Μουσείου Φωτογραφίας Ηρακλής Παπαϊωάννου κατά τη διάρκεια προετοιμασίας της έκθεσης.

«Ίσως το φως που ρίχνει η φωτογραφία δεν είναι αρκετό. Ίσως καίριες πτυχές να μένουν συχνά τεχνηέντως εκτός κάδρου. Η λειψή όμως αυτή έστω δυνατότητά της να ερωτά, να φωτίζει, να σκαλίζει, να προσκαλεί τον αναστοχασμό, είναι μια από τις λίγες που μας έχουν απομείνει για να απεμποληθεί ανώδυνα».

Στην έκθεση που εγκαινιάζεται στις 31 Μαΐου και θα είναι ανοιχτή καθημερινά στο Μουσείο Φωτογραφίας ως και τις 15 Νοεμβρίου μετέχουν οι φωτογράφοι: Αλέξανδρος Αβραμίδης – Reuters, Πέτρος Γιαννακούρης – Associated Press, Λουίζα Γκουλιαμάκη – Agence France Presse, Γιώργος Καραχάλης – Associated Press, Γιώργος Κατσάγγελος, Αλέξανδρος Κατσής, Γιάννης Κολεσίδης – Εuropean Pressphoto Agency, ΑΠΕ, Γιάννης Κόντος – Polaris, Άλκης Κωνσταντινίδης – Reuters, Γιώργος Μάκκας – Panos Pictures, Άρης Μεσσήνης – Agence France Presse, Σάκης Μητρολίδης – Agence France Presse, Δημήτρης Μιχαλάκης, Γιώργος Μουτάφης, Γιάννης Μπεχράκης – Reuters, Γιάννης Παπανίκος – Fos Photos, Associated Press, Αντώνης Πασβάντης, Νίκος Πηλός – LAIF, Λευτέρης Πιταράκης – Associated Press, Θανάσης Σταυράκης – Associated Press, Άγγελος Τζωρτζίνης, Δημήτρης Τοσίδης – INTIME, Κωνσταντίνος Τσακαλίδης – SOOC, Κώστας Τσιρώνης, Milos Bicanski – Getty Images, Enri Canaj

Με αφορμή και στο πλαίσιο της έκθεσης, το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, εκτός από τα καθιερωμένα εκπαιδευτικά προγράμματα και ξεναγήσεις που σχεδιάζει για όλες τις ηλικίες, διοργανώνει σε συνεργασία με το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, ειδικές εκπαιδευτικές δράσεις, οι οποίες απευθύνονται στις οικογένειες των προσφύγων, που φιλοξενούνται στη Θεσσαλονίκη.

Αβραμίδης Αλέξανδρος, Ειδομένη 22 Νοεμβρίου 2015

Avramidis_05_s+(1)

Bicanski Milos, Μουσουλμάνοι συγκεντρώνονται για την απογευματινή προσευχή στον σιδηροδρομικό σταθμό της Ειδομένης. 2016

Bicanski_02_s

Μεσσήνης Άρης, Κουφάρια λέμβων και χιλιάδες σωσίβια χρησιμοποιημένα από πρόσφυγες και μετανάστες που διέσχισαν τη θάλασσα του Αιγαίου σε χωματερή έξω από τον Μόλυβο, Λέσβος 19 Φεβρουαρίου 2016

Wrecked boats and thousands of life jackets used by refugees and migrants during their journey across the Aegean sea lie in a dump in Mithimna on February 19, 2016. The EU and Turkey will hold a special summit in early March to push forward a deal to stem the migration crisis, European Council President Donald Tusk said. / AFP PHOTO / ARIS MESSINIS

Μιχαλάκης Δημήτρης, Ειδομένη 2015-20

Mihalakis04_s

Μουτάφης Γιώργος, Χαμένο ντοκουμέντο από Σομαλή πρόσφυγα, ακτή Φερόγια, Λέσβος 17 Αυγούστου 2008

GREECE

Τσακαλίδης Κωνσταντίνος (Μετανάστες κοιμούνται κατά τη διάρκεια της ανατολής του ήλιου δίπλα στο λιμάνι της Κω, περιμένοντας να καταγραφούν. 20 Αυγούστου 2015)

Migrants sleep on the beach during sunrise next to the port of Kos island, as they wait to be registered, on August 20, 2015. / Μετανάστες κοιμούνται κατά την διάρκεια της ανατολής του ήλιου σε παραλία δίπλα στο λιμάνι της Κω, καθώς περιμένουν να καταγραφούν, 20 Αυγούστου 2015.

SHARE
loading...
loading...
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
To altsantiri.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις εφόσον εντοπίζονται θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.