Στο κενό θα πέσει η οποιαδήποτε προσπάθεια ενοχοποίησης της Ελλάδας, προκειμένου να τεθούν στο τραπέζι ζητήματα πέραν αυτών που περιλαμβάνονται στη συμφωνία του καλοκαιριού, εκτιμά ο Νίκος Βούτσης.

Σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Real News» ο πρόεδρος της Βουλής ξεκαθαρίζει ότι η φιλολογία περί “μονομερών ενεργειών” είναι εντελώς άσφαιρη ακριβώς γιατί οι μεγάλες μεταρρυθμίσεις για το ασφαλιστικό και το φορολογικό έχουν προετοιμαστεί και αναδιαμορφωθεί σε επαφή με την κοινωνία εδώ και μήνες από την ελληνική πλευρά.

Αναλυτικά η συνέντευξη:

Ξαναγυρίσαμε στο 2015, κ. Πρόεδρε; Ξανά μονομερείς ενέργειες από την κυβέρνηση;
«Υπάρχει μια συνειδητή προσπάθεια από ορισμένους κύκλους να χρησιμοποιηθεί το ΔΝΤ ως μοχλός για μια ουσιαστική υπαναχώρηση στα συμφωνηθέντα του Αυγούστου. Η υπαρκτή διαφωνία ανάμεσα στους ευρωπαϊκούς θεσμούς και το ΔΝΤ, για το ζήτημα της απομείωσης του ελληνικού χρέους, χρησιμοποιείται εντέχνως ως φύλλο συκής για να τίθενται ζητήματα πέραν αυτών που περιλαμβάνονταν στη συμφωνία του καλοκαιριού και για να επανέλθει στο προσκήνιο το ασφυκτικό δίλλημα που προκύπτει από τη συνεχή παράταση της διαπραγμάτευσης, με την έλλειψη ρευστότητας για τη χώρα.

Η φιλολογία περί “μονομερών ενεργειών” είναι εντελώς άσφαιρη, ακριβώς γιατί οι μεγάλες μεταρρυθμίσεις για το ασφαλιστικό και το φορολογικό έχουν προετοιμαστεί και αναδιαμορφωθεί σε επαφή με την κοινωνία εδώ και μήνες από την ελληνική πλευρά και έχουν τύχει ευρύτερης συναίνεσης στις σχετικές συζητήσεις με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς.

Η προσπάθεια για ενοχοποίηση της χώρας μας, επαναλαμβάνω της χώρας και όχι στενά της κυβέρνησης, όπως θα θέλαν κάποιοι αντιπολιτευόμενοι πολιτικοί κύκλοι, ως μιας χώρας που δεν εφαρμόζει τις συμφωνίες, θα πέσει στο κενό».

Εκτιμάτε ότι οι δανειστές -και κυρίως το ΔΝΤ που ασκεί τις μεγαλύτερες πιέσεις- προτείνουν μέτρα με ιδεοληπτικά κριτήρια; Και ποια είναι αυτά;
«Η αποδοχή της συμμετοχής του ΔΝΤ στην πορεία του προγράμματος δεν μπορεί να προοιωνίζεται την ύπαρξη δύο διαφορετικών συμφωνιών, δηλαδή μιας δήθεν “τυπικής” που έγινε τον Αύγουστο και μιας συμφωνίας που θα γίνει ιδιαιτέρως με το ΔΝΤ στη βάση άλλων οικονομικών σταθερών και άλλων απαιτήσεων για αντικοινωνικά μέτρα. Ούτε βεβαίως μπορεί να καθιστά την επιτευχθείσα συμφωνία, υπό το βάρος μάλιστα εκβιαστικών διλλημάτων που είχαν τεθεί στη χώρα, ως “κινούμενη άμμο” πάνω στην οποία θα τίθενται συνεχώς νέα ζητήματα ή θα υπάρχουν συνεχείς αρνήσεις για αποτελεσματικά μέτρα που προτείνει η ελληνική κυβέρνηση.

Εάν υπάρχει πραγματικά συμφωνία στους στόχους και στα μεγέθη που προσδιορίζουν σήμερα τη δυναμική της ελληνικής οικονομίας, είναι εντελώς απαράδεκτο να μπαίνουν εμπόδια και να υπάρχουν βέτο σε προτάσεις της ελληνικής πλευράς που προσδιορίζονται από το τεκμήριο της ελάφρυνσης των αδύναμων κοινωνικών στρωμάτων ή σε κάθε περίπτωση της μη περαιτέρω επιβάρυνσής τους.

Είναι γνωστά αυτά στα οποία προσπαθούν να βάλουν βέτο, π.χ. η αύξηση έστω και κατά 1% των ασφαλιστικών εισφορών από την εργοδοσία ή η πρόταση για 1 τοις χιλίοις επιβάρυνση στις μεγάλες τραπεζικές συναλλαγές ή το αφορολόγητο όριο για το οποίο ήδη καταγράφηκαν απίθανες αντικοινωνικές προτάσεις που κατατέθηκαν στο τραπέζι από ορισμένους εκ των δανειστών».

Με τον τρόπο δηλαδή που λειτουργούν οι θεσμοί στην αξιολόγηση εκτιμάτε ότι υπάρχει θέμα εθνικής κυριαρχίας και δημοκρατίας; Και η κυβέρνησή σας τι πρέπει να κάνει;
«Πρέπει να είναι κανείς εθελόδουλος ή ακραία νεοφιλελεύθερος για να ενστερνίζεται την άποψη ότι η χώρα χρειαζότανε μνημόνια, ισχυρή επιτήρηση, δεσμεύσεις και οριζόντιες περικοπές για να ξεπεράσει την οικονομική κρίση. Άρα είναι προφανές για την πολύ μεγάλη πλειοψηφία του λαού μας αλλά και για το πολύ μεγάλο μέρος του πολιτικού προσωπικού, προφανώς βέβαια και για την παρούσα κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, ότι υπάρχει, τίθεται εδώ και χρόνια, ζήτημα εθνικής κυριαρχίας και δημοκρατίας, όταν η εφαρμογή συμφωνιών εμπεριέχει μέτρα και περικοπές που βρίσκονται προφανώς έξω από το πολιτικό πρόγραμμα αλλά και από τη βούληση της μεγάλης πλειοψηφίας του λαού και της κοινωνίας μας.

Μου προκαλεί κατάπληξη και πολιτική θλίψη το γεγονός ότι υπάρχουν ακόμα ηγεσίες και πολιτικά κόμματα στη χώρα μας, όπως βέβαια και μερικοί πρόθυμοι των media που αποδέχονται ως αληθή όσα λένε εναντίον της χώρας και της κυβέρνησης οι δανειστές μηρυκάζοντας την προπαγάνδα όσων συνέργησαν για να οδηγηθεί η κοινωνία μας σε ανθρωπιστική κρίση.

Η κοινωνική δημοκρατία προφανώς πάει χέρι-χέρι με την πολιτική δημοκρατία και τη λαϊκή κυριαρχία όπως αυτή θα έπρεπε να ασκείται κατά το Σύνταγμα μέσα στη Βουλή αλλά και μέσα στην υπερεθνική ευρωπαϊκή ενοποίηση στην οποία ισότιμα συμμετέχει η χώρα μας».

Τη στάση του ΔΝΤ πού την αποδίδετε; Εκτιμάτε ότι θα ήταν καλύτερο να μην ήταν στο Πρόγραμμα;
«Το ΔΝΤ έχει διεθνώς αντλήσει μια νέα νομιμοποίηση κι ένα υποτιθέμενο κύρος μέσα από την επιβληθείσα συμμετοχή του στα ελληνικά προγράμματα τα τελευταία χρόνια. Προφανώς δεν θέλει να απεκδυθεί αυτόν το ρόλο που του αναθέτουν για δικούς τους λόγους κάποιες κυρίαρχες ελίτ που ηγεμονεύουν στους ευρωπαϊκούς θεσμούς.

Ταυτόχρονα, η επιμονή να παίζει βασικό ρόλο στη διαμόρφωση της χημείας του ελληνικού προγράμματος αλλά και της τακτικής των θεσμών απέναντι στη χώρα μας, έχει να κάνει και με την εμφανή προσπάθεια που γίνεται από την ηγεσία του, με κορυφαίο ενορχηστρωτή τον κ. Τόμσεν, ώστε να μην αναληφθούν οι ευθύνες για τα σοβαρά λάθη, τα οποία και οι ίδιοι έχουν αναγνωρίσει, στη διαμόρφωση των προγραμμάτων που επέβαλαν με τα προηγούμενα μνημόνια.

Αυτές είναι οι πραγματικότητες, οι οποίες δεν μπορούν πια να συγκαλυφθούν ούτε από πολιτικούς οι οποίοι κατά τα άλλα, ιδεολογικά και προγραμματικά, όπως μόλις προχθές ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης δημόσια δήλωσε, συμφωνούν με την ουσία των θέσεων του Ταμείου».

Οι κόκκινες γραμμές της κυβέρνησης ποιες πρέπει να είναι, κ. Πρόεδρε; Γιατί -φαντάζομαι θα συμφωνήσετε- περαιτέρω συμβιβασμοί θα υπάρξουν…
«Όλη η κοινωνία πλέον ξέρει ότι οι προτάσεις της ελληνικής κυβέρνησης μένουν σταθερές σε κρίσιμα ζητήματα, όπως το ύψος των κύριων συντάξεων ή η μερική έστω αναδιανομή μέσω του φορολογικού ή ακόμα η υπεράσπιση της πρώτης κατοικίας και βέβαια η συγκρότηση ενός ταμείου που θα έχει και θεσμοθετημένο μερίδιο αναπτυξιακής, επενδυτικής δραστηριότητας.

Αυτά είναι γνωστά και σε μεγάλο βαθμό αποδεκτά στο πλαίσιο των μέχρι τώρα συζητήσεων. Η όποια προσπάθεια για να υπονομευθούν ή για να προστεθούν επιπλέον ζητήματα που θα διαλύουν περαιτέρω την κοινωνική συνοχή θα πέσουν στο κενό».

Πολλοί, πάντως, ισχυρίζονται ότι ο ΣΥΡΙΖΑ οξύνει την κατάσταση προκειμένου να αποδράσει μέσω εκλογών. Τι απαντάτε και πόσο πιθανές βλέπετε τις κάλπες;
«Η υποχρέωση της κυβέρνησης είναι να βγάλει τη χώρα από τα αδιέξοδα και την κοινωνία από το τέλμα, την περιθωριοποίηση, την ύφεση και την ανεργία. Θα αποτιμηθεί η δουλειά της στο πλαίσιο των συνταγματικών ορίων που έχει από την πρόσφατη λαϊκή εντολή, που υπήρξε μετά γνώσεως όλου του εκλογικού σώματος, για πρώτη φορά, πάνω στη συμφωνία που έγινε το καλοκαίρι.

Η όποια όξυνση είναι, κυρίως και βασικά, κοινωνική όξυνση και πόλωση, στη βάση των αναγκών που έχουν επισωρευθεί και πιέζουν αφόρητα, εδώ και έξι χρόνια, τα αδύναμα ή τα νεοφτωχοποιημένα στρώματα της κοινωνίας μας.

Σ’ αυτή την πραγματικότητα δεν υπάρχουν σκέψεις ούτε προοπτικές οποιασδήποτε “απόδρασης”. Ούτε βέβαια είναι υπεύθυνη στάση να σκέφτεται κανείς για εκλογές κάτω από την πίεση της ανερμάτιστης αντιπολιτευτικής ρητορείας γι’ αυτό το θέμα».

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ωστόσο, επιμένει για εκλογές…
«Είναι δικαίωμά του. Όπως επίσης μπορεί κανείς να σημειώσει με ενδιαφέρον την ουσία των θέσεων που εξέφρασε τόσο στη συζήτηση για το ασφαλιστικό όσο και στη συζήτηση σε σχέση με τα φαινόμενα διαπλοκής ΜΜΕ-τραπεζών-πολιτικού συστήματος. Θέσεις που προοιωνίζονται μια άνετη και γρήγορη συμφωνία που θα ήταν διατεθειμένος ο ίδιος να συνυπογράψει με τους πιο ακραίους νεοφιλελεύθερους θεσμούς, του ΔΝΤ συμπεριλαμβανομένου, εφόσον κληθεί να διαδραματίσει ένα ρόλο διακυβέρνησης, οποτεδήποτε κι αν γίνει αυτό».

Το ενδεχόμενο αναδιαμόρφωσης ή διεύρυνσης της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας με Δημοκρατική Συμπαράταξη και Ποτάμι, το εξετάζετε; Και υπό ποιες προϋποθέσεις;
«Σε όλη την Ευρώπη υπάρχουν πυκνές πολιτικές διεργασίες που αναδιαμορφώνουν και το πολιτικό σκηνικό σε κατεύθυνση αρκετά διαφορετική από αυτή που υπήρχε πριν από ένα χρόνο. Ταυτόχρονα ενισχύονται δυνάμεις της Αριστεράς αλλά και στον αντίποδα ξενοφοβικές ακροδεξιές δυνάμεις λόγω των αυξημένων προσφυγικών ροών. Υπάρχει επίσης μεγάλη κινητικότητα σε δυνάμεις σοσιαλιστικής και σοσιαλδημοκρατικής προέλευσης που είχαν για πολλά χρόνια ενσωματωθεί πλήρως στις νεοφιλελεύθερες δοξασίες και στα μέτωπα με τις παραδοσιακές συντηρητικές δυνάμεις.

Μέσα σ’ αυτό το πολιτικό σκηνικό, η οριοθέτηση των πολιτικών που διαμορφώνουν το διακριτό στίγμα στις αντίπαλες δυνάμεις της Αριστεράς και της Δεξιάς αποτελεί το κύριο πεδίο ανασύνθεσης των πολιτικών συσχετισμών. Όλα τα άλλα που αφορούν εμβαλωματικές αναδιατάξεις σκηνικού με κεντροαριστερές και κεντροδεξιές ταυτότητες, επί της ουσίας αποτελούν προσχήματα και αναχώματα για τη διαιώνιση αυτής της κυρίαρχης νεοφιλελεύθερης οικονομικής αντίληψης που έχει οδηγήσει την ίδια την Ε.Ε. σε περιδίνηση και στα όρια της αμφισβήτησης της ύπαρξής της ως προοπτικής πολιτικής οντότητας.

Η σημερινή κυβερνητική πλειοψηφία μπορεί να επιδιώξει και να πετύχει συναινέσεις και ανοχές μέσα σ’ ένα ευρύ πολιτικό φάσμα ή και κατά θέμα ή και κατά μεταρρύθμιση στην παρούσα Βουλή. Δεν μπαίνει θέμα αλλαγής της ταυτότητάς της».

Διεύρυνση του ΣΥΡΙΖΑ, ενόψει και του Συνεδρίου σας, θα βλέπατε; Για παράδειγμα ένα πρόσωπο που συζητείται είναι ο Φώτης Κουβέλης…
«Το συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ θα πρέπει να κάνει ουσιαστικά βήματα σε δύο κορυφαία ζητήματα που υπήρχαν έτσι κι αλλιώς τα τελευταία χρόνια της ιλιγγιώδους ανόδου για το κόμμα και για τα οποία δεν έχουν υπάρξει αποφάσεις που να διαμορφώνουν μια στέρεη κουλτούρα της Αριστεράς του 21ου αιώνα που διεκδικεί ή συμμετέχει στη διακυβέρνηση της χώρας και στην προοδευτική υπέρβαση της κρίσης.

Αυτά τα ζητήματα είναι γνωστά και δεν πρέπει να μπαίνουν “κάτω από το χαλί”. Πρώτον είναι το θέμα της ουσιαστικής αντιμετώπισης ενός προγράμματος προοδευτικής διακυβέρνησης που τα στοιχεία του θα πρέπει από τώρα να οικοδομούνται ή έστω να ανιχνεύονται σε συνθήκες διακυβέρνησης με μνημονιακούς περιορισμούς που έχουν επιβληθεί.

Δεύτερον είναι η αντιστοίχιση της κομματικής επιρροής στην κοινωνία με την εκλογική επιρροή που κινήθηκε από το 2012 μέχρι και τον Σεπτέμβρη του ’15 σε πάρα πολύ υψηλά επίπεδα. Δεν είναι δυνατόν συμπολίτες μας που ενδεχομένως ανήκαν στις δεξαμενές του κοινωνικού ΠΑΣΟΚ ή της Λαϊκής Δεξιάς και που για 5 φορές μέσα σε πολύ δύσκολες συνθήκες και με απίστευτο πόλεμο που υπήρξε από μερίδα των ΜΜΕ έδωσαν την προτίμησή τους στον ΣΥΡΙΖΑ να είναι έξω από την κομματική συζήτηση ή και την κομματική συγκρότηση.

Από εκεί και πέρα, το ποια πρόσωπα του ευρύτερου προοδευτικού χώρου θα συμμετάσχουν σε επίπεδο κορυφής σ’ αυτή την προσπάθεια ή -πόσο μάλλον- και στην κυβέρνηση, είναι θέματα που θα λυθούν με συλλογικές διαδικασίες και οπωσδήποτε κατά το Σύνταγμα σε ό,τι αφορά την κυβέρνηση και την προνομία του πρωθυπουργού για τη συγκρότησή της».

SHARE


ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
To altsantiri.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις εφόσον εντοπίζονται θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.

Αφήστε το σχόλιό σας