Για το υποτιθέμενο «φλερτ» της κυβέρνησης με την Ένωση Κεντρώων του Βασίλη Λεβέντη, για το «καυτό» ζήτημα της αδειοδότησης των ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών, για το πλεόνασμα του 3,5% και τη δεύτερη αξιολόγηση και για μία σειρά από άλλα θέματα, μίλησε ο Νίκος Βούτσης.

Σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Βουλής, ο οποίος παραχώρησε συνέντευξη στην εφημερίδα Real News, ο επόμενος χρόνος χαρακτηρίζεται από αυξημένο ενδιαφέρον, κάτι που πηγάζει και από τις γερμανικές εκλογές, ενώ ενδιαφέρουσα είναι και η ανάλυσή του σχετικά με τον ρόλο του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα διάσωσης, αφού ο ρόλος του, σύμφωνα με τον κ. Βούτση, γίνεται όλο και πιο τυπικός παρά ουσιαστικός.

Αναλυτικά η συνέντευξη:

– Το τελευταίο διάστημα βλέπουμε εκ νέου να εξελίσσεται φλερτ με τον Βασίλη Λεβέντη. Ο αρχηγός της Ένωσης Κεντρώων μπορεί να είναι εν δυνάμει σύμμαχός σας;

Δεν θεωρώ πιθανή μια τέτοια εξέλιξη στο βαθμό που και η ίδια η Ένωση Κεντρώων ακόμα και σε κεντρικά ζητήματα όπως αυτό της συνταγματικής αναθεώρησης τονίζει την ισχυρή διαφωνία της.

Πρέπει όμως να μιλήσω θετικά για το ότι διαμορφώνεται ένα πεδίο δημοκρατικού διαλόγου και συγκλίσεων που μπορεί να βοηθήσει συνολικά το πολιτικό σύστημα ανεξάρτητα από την ένταση των διαφορών.

– Δεν πέρασε ωστόσο πολύς καιρός που στο κρίσιμο ζήτημα της αδειοδότησης των ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών υπήρξε ισχυρή και ουσιαστική διαφωνία με τις θέσεις της κυβέρνησης από τον κ. Λεβέντη.

Ας μην δαιμονοποιούμε λοιπόν τις πραγματικές προσπάθειες απ’ όπου κι αν γίνονται για να υπάρχουν συνθέσεις και συγκλίσεις.

– Τελικά θα δεχθείτε πλεόνασμα 3,5% μετά το 2018; Οι δανειστές λένε «μην ζητάτε τέτοια». Καθαρές κουβέντες, όμως κ. Βούτση…

Ο επόμενος χρόνος θα είναι εξαιρετικά ενδιαφέρων. Μέχρι και τις γερμανικές εκλογές στο τέλος του 2017 θα έχουν οριοθετηθεί απολύτως οι σαφείς διαχωριστικές γραμμές πάνω στις πολιτικές, οι κεντρικές επιλογές τόσο σε ό,τι αφορά τους στόχους που είχαν τεθεί από το πρόγραμμα-μνημόνιο που έχει συνυπογράψει η παρούσα κυβέρνηση όσο και στη γενικότερη πολιτική διεξόδου της Ε.Ε. από μια κρίση πολύπλευρη που την οδηγεί σε υπαρξιακά διλήμματα.

Πρέπει να αντιληφθούμε ότι η ελληνική πλευρά, η χώρα μας, ο λαός μας, συμμετέχει και μάλιστα πρωταγωνιστικά, με θετικό και μερικές φορές με αρνητικό πρόσημο, σε αυτό το γίγνεσθαι σε κλίμακα Ευρώπης. Όταν δεν το αντιλαμβανόμαστε και αναδιπλωνόμαστε σε έναν ιδιότυπο πολιτικό επαρχιωτισμό δεν μπορούμε να μιλήσουμε ούτε για νούμερα, πόσο μάλλον για τους ανθρώπους.

Αντίθετα πρέπει να αξιοποιήσουμε τη θέση σταθεροποιητικού παράγοντα της χώρας σε όλα τα μείζονα θέματα της ευρύτερης γεωπολιτικής μας περιοχής.

– Το ΔΝΤ, προσωπικά, το θέλετε στο Πρόγραμμα; Και τι πρέπει να γίνει;

Το ερώτημά σας απασχολεί την ίδια την ηγεσία του ΔΝΤ για το εάν θα έχει μέλλον ή σημασία η παρουσία του στο πρόγραμμα, που έτσι κι αλλιώς πλέον γίνεται όλο και πιο τυπική παρά ουσιαστική.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η ελληνική περίπτωση αξιοποιήθηκε ή χρησιμοποιήθηκε κυρίως από δυνάμεις της ευρωπαϊκής οικονομικής και πολιτικής ελίτ για να μπει το ΔΝΤ τόσο ενεργά και οργανικά σε ζητήματα που αφορούν χώρες της Ε.Ε.

Άρα η πόρτα εξόδου του ΔΝΤ σε ό,τι μας αφορά βεβαίως και είναι ανοικτή. Γνωρίζουμε όμως ταυτόχρονα πως αυτό το θέμα επίσης ανάγεται στο γενικότερο συσχετισμό που συγκροτείται στο διεθνές, παγκοσμιοποιημένο πλέον, οικονομικό σύστημα.

– Πώς κρίνετε τις αποκαλύψεις από την έκθεση του Ανεξάρτητου Γραφείου Αξιολόγησης του ΔΝΤ και το Mea Culpa της κ. Λαγκάρντ;

Για μια ακόμα φορά φαίνεται το μέγεθος της πολιτικής υποκρισίας, διεθνούς και εγχώριας, που παρακολούθησε σε όλη του τη διαδρομή το εγχείρημα να εγκλωβιστεί η χώρα στο περίφημο πρόγραμμα των διαδοχικών μνημονίων.

Έχουμε πει, εδώ και χρόνια, σε όλους τους τόνους, δημόσια, ότι στελέχη μέσα στο ΔΝΤ αλλά και η αμερικάνικη FED είχαν σαφή θέση για κούρεμα του ελληνικού χρέους πριν από οποιοδήποτε πρόγραμμα κι ότι αυτό δεν έγινε για να μην έχουν επιπτώσεις οι τράπεζες της Γερμανίας και της Γαλλίας.

Επί χρόνια από τότε οι κυβερνήσεις της δεξιάς και του ΠΑΣΟΚ όμνυαν και μερικοί ομνύουν ακόμα στην περίφημη «βιωσιμότητα του χρέους», δηλαδή σε μια εγκληματική παραδοχή που δεν δίνει καμία διέξοδο, ακόμα και στο τρέχον πρόγραμμα, εφόσον θα γινόταν αποδεκτή.

Άρα η ιστορία πλέον μιλάει για τις βαριές ευθύνες ελληνικών κυβερνήσεων και διεθνών κύκλων σχετικά με τις αιτίες που οδήγησαν τη χώρα και την οικονομία μας στη σημερινή κατάσταση.

– Κατά πολλούς, η Ευρώπη έφτασε στα όριά της. Υπάρχει περίπτωση ακόμα και διάλυσής της, κ. Πρόεδρε;

Η Ευρώπη έχει φτάσει στα όριά της εδώ και πολύ καιρό, όταν η αρχιτεκτονική της ΟΝΕ οδηγούσε νομοτελειακά σε ανισότητες και σε αποκλίσεις, όταν τα άτυπα όργανά της όπως το Eurogroup είχαν το πάνω χέρι σε σχέση με τα εκλεγμένα όργανά της κι όταν χρησιμοποιούνταν πολιτικές επιβολής και εκβιασμού από ισχυρές χώρες απέναντι σε αδύναμες ή υπερχρεωμένες οικονομίες με μόνο μέλημα να ξεπεράσουν την κρίση οι δικές τους τράπεζες και να υπάρξει μια ισχυρή κοινωνική υποβάθμιση στις χώρες του νότου κατ’ αρχήν, ταυτόχρονα μάλιστα με την άρση των εγγυήσεων των εργασιακών δικαιωμάτων και των κατακτήσεων των προηγούμενων δεκαετιών.

Η Ευρώπη έχει φτάσει στα όριά της από τότε που δεν αντιλήφθηκαν ότι το ζήτημα της μετανάστευσης και της προσφυγιάς είναι ένα θέμα του παρόντος και του μέλλοντος και αφορά σε συνυπευθυνότητα της Ε.Ε. για την υπανάπτυξη και την αποσταθεροποίηση μεγάλων γειτονικών περιοχών όπως η Μέση Ανατολή και η Βόρεια Αφρική.

Έχει φτάσει στα όριά της όταν οι συνεχείς διευρύνσεις της δεν παρακολουθήθηκαν από πολιτικές για κοινωνικές συγκλίσεις και για δημοκρατική, πολιτική, ομοσπονδιακή ενοποίηση.

Όλα αυτά έχουν κατατεθεί ως φόβοι ή ως προγραμματικό έδαφος για μια εναλλακτική, ριζοσπαστική και ριζική αλλαγή της Ε.Ε. για να επιβιώσει υπέρ των λαών της.

Αντί αυτής της συζήτησης επιλέχθηκε το τέλμα και η σκληρή ταξική πολιτική. Αντί της σύγκλισης με τις δυνάμεις της Αριστεράς, που έθεταν αυτά τα ζητήματα, επιλέχθηκε να αφεθούν για να βλαστήσουν ακροδεξιές αποφύσεις σε όλες σχεδόν της ευρωπαϊκές χώρες.

Είναι μεγάλη συζήτηση το τι θα σημάνει η ουσιαστική ή και μια τυπική διάλυση της Ε.Ε. Πάντως είναι σαφές ότι έχει τεθεί επί τάπητος ακόμα και αυτή η περίπτωση.

– Ο ΣΥΡΙΖΑ οδεύει στο συνέδριό του. Ναι σε μεγάλο άνοιγμα, ναι ή όχι στην κατάργηση των τάσεων, ναι ή όχι σε μετακίνηση για κατάληψη του λεγόμενου «κεντροαριστερού» χώρου;

Η λειτουργία και η συγκρότηση του ΣΥΡΙΖΑ ως ενιαίου κόμματος προφανώς επιτρέπει και ενθαρρύνει τη συγκρότηση και τη λειτουργία τάσεων, άλλωστε αυτή είναι η κουλτούρα μας. Προϋποθέτει όμως αποφασιστικά βήματα ώστε να μην εκλαμβάνεται και να μη λειτουργεί ως ένα «κόμμα – συνισταμένη τάσεων». Αυτό θα ήταν πολύ μεγάλο λάθος, όταν μάλιστα ιστορικά έχει υπάρξει σύγχυση γύρω από αυτό το ζήτημα.

Είναι δύο διαφορετικές συγκροτήσεις και όλοι έχουν τη σοφία για να επιλεγεί η ανοικτή, δημιουργική και συνθετική λειτουργία του ΣΥΡΙΖΑ ως ενιαίου κόμματος των μελών του με την άνετη λειτουργία και διαμόρφωση τάσεων από όσους το επιθυμούν στο εσωτερικό του.

Δεν τίθεται ζήτημα ιδεολογικής και πολιτικής μετακίνησης «για κατάληψη» του κεντροαριστερού χώρου. Ο ΣΥΡΙΖΑ είναι και πρέπει να μείνει ένα πολύ σημαντικό κόμμα της ριζοσπαστικής Αριστεράς με αναφορές στην Ευρώπη και με δραστήρια συμμετοχή στις αλλαγές που συντελούνται στην Ε.Ε., ν’ αφήσει ένα αριστερό αποτύπωμα ως υπόδειγμα για την υπέρβαση της κρίσης.

Συμφωνώ επίσης με τις επιχειρούμενες προσεγγίσεις της Αριστεράς με δυνάμεις της κοινωνίας, των κινημάτων αλλά και των παραδοσιακών σοσιαλιστικών ρευμάτων, όταν σε αυτά αρχίζουν και διαμορφώνονται αποφασιστικές τάσεις αποκόλλησής τους από την ενσωμάτωση σε νεοφιλελεύθερα δόγματα της πρόσφατης και παρελθούσας εικοσαετίας.

– Ενθυμούμαι ότι από ηγετική θέση του ΣΥΡΙΖΑ ως αξιωματική αντιπολίτευση καταγγέλλατε την πραγματοποίηση υποκλοπών. Σήμερα, ως θεσμικός παράγων, δεσμεύεστε ότι δεν γίνονται; Και δεν εννοώ μόνο από την ΕΥΠ…

Όλες οι αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες, που λειτουργούν πάντοτε με δικαστικές εγγυήσεις και στο πλαίσιο ενός ευρύτερου ελέγχου που συμπεριλαμβάνει μέχρι και ανεξάρτητες αρχές, μας έχουν διαβεβαιώσει για τη μη διάπραξη υποκλοπών στις συνδιαλέξεις και την ηλεκτρονική επικοινωνία των πολιτών.

Αυτές οι διαβεβαιώσεις για εμένα προσωπικά δεν μπορούν να λειτουργήσουν καθησυχαστικά σε ό,τι αφορά ενδεχόμενες άλλου τύπου παρακολουθήσεις από μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα ή από υπηρεσίες με διεθνείς αναφορές, θέματα για τα οποία μιλάει, εξανίσταται και ανησυχεί όλη η διεθνής κοινότητα που υπερασπίζεται τις δημοκρατικές και συνταγματικά κατοχυρωμένες ελευθερίες των πολιτών.

– Τι σημαίνει τυχόν μη εκδίκαση της δίκης της Siemens, κ. Πρόεδρε; Και πιστεύετε ότι υπήρξε μεθόδευση για παραγραφή στην τελευταία αναβολή;

Θέλω να σας πω ότι σαν προχθές ξεκίνησε η δίκη των πρωταιτίων του πραξικοπήματος για μια επταετή σκοτεινή και άκρως επώδυνη εποχή στην πρόσφατη ιστορία μας. Η δίκη αυτή τέλειωσε μέσα σε ένα χρόνο, μέσα στις συνθήκες του ’75.

Αυτό σας το επισημαίνω γιατί είναι προφανώς έξω από κάθε λογική η πολύχρονη καθυστέρηση στη διεξαγωγή τόσο σημαντικών δικών που αφορούν και σε μαύρες τρύπες του πολιτικού συστήματος ή που επίσης αφορούν σε διαχρονικές «κουλτούρες» διαπλοκής και χρηματισμού από επιχειρηματικούς κολοσσούς στο πλαίσιο της περίφημης παγκοσμιοποίησης.

Η υπόθεση της Siemens πρέπει να εκκαθαριστεί και η Βουλή πρέπει να επαναφέρει αυτό το ζήτημα στη διαδικασία προσδιορισμού ευθυνών, υπαιτίων και των μεγάλων προβλημάτων που δημιουργήθηκαν στο ίδιο το πολιτικό σύστημα από αυτήν τη σαφέστατη διαχρονική διαπλοκή.

– Υπάρχει κάποιο χρονοδιάγραμμα για τη στελέχωση του ΕΣΡ, κ. Πρόεδρε;

Ο Σεπτέμβριος είναι ο κατάλληλος χρόνος, αφού κλείνουμε ήδη με τις 4 υπόλοιπες συνταγματικά προβλεπόμενες ανεξάρτητες αρχές, να ασχοληθούμε και να δώσουμε λύση σε αυτό το μείζον θέμα που έχει παρουσιαστεί, δηλαδή της σύνθεσης του ΕΣΡ.

Δεν θέλω να κάνω παραπάνω σχόλια, καθώς εκκρεμεί η διαγωνιστική διαδικασία για τηλεοπτικά μέσα. Σε κάθε περίπτωση όμως ο ρυθμιστικός και ελεγκτικός ρόλος του ΕΣΡ είναι αναντικατάστατος και απόλυτα αναγκαίος για τη λειτουργία του νέου τοπίου.

– Θα δεχθείτε την πρόταση του Κυριάκου Μητσοτάκη να ψηφίσετε τα άρθρα του Συντάγματος με τα οποία διαφωνείτε και να πράξει το ίδιο και η Νέα Δημοκρατία ώστε οι επόμενες εκλογές να αποκτήσουν δημοψηφισματικό χαρακτήρα για την αναθεώρηση;

Όταν φτάσει το θέμα στη Βουλή και ανάλογα με το κλίμα που θα έχει διαμορφωθεί μέχρι τότε μπορεί κανείς να δει τη δυνατότητα για συμφωνίες πάνω σε αυτά τα ζητήματα. Ήδη, βεβαίως, ο Πρωθυπουργός έχει τοποθετηθεί επ΄αυτού με την έννοια ότι η συζήτηση για το εκλογικό σύστημα ήταν μια πρόγευση κι έβαλε κάποια όρια με βάση τα οποία θα μπορούσε, κι αυτό βέβαια δεν έγινε, να υπάρξει μια δυνατότητα για συναίνεση στη συνταγματική ατζέντα.

Σε κάθε περίπτωση, μπροστά μας έχουμε μερικούς μήνες συζήτησης στο δημόσιο χώρο και βεβαίως αμέσως μετά θα υπάρξει η αποφασιστική συζήτηση μέσα στη Βουλή κατά τη διαδικασία του Συντάγματος για την αναθεώρηση.

– Συμφωνείτε με τη θέση του ΣΥΡΙΖΑ για τις καταλήψεις στη Θεσσαλονίκη και την ΕΛΑΣ;

Ως πολιτική άποψη συμφωνώ με τη θέση του ΣΥΡΙΖΑ για το συγκεκριμένο ζήτημα. Βεβαίως η κυβερνητική ευθύνη είναι ενιαία στις εντολές που δίδονται και με αυτή την έννοια δεν μπορεί, από την πλευρά μου, να υπάρχει θέμα ιδιαίτερης μομφής προς τις δυνάμεις που ανέλαβαν αυτή την επιχείρηση.

SHARE


ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ..
To altsantiri.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις εφόσον εντοπίζονται θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.