Του Πέτρου Παπαβασιλείου

Σε ένα άκαμπτο και αρτηριοσκληρωτικό περιβάλλον με έντονα τα… διακριτικά του στρατιωτικού κατεστημένου, όπως είναι μια Σύνοδος Κορυφής του ΝΑΤΟ, ο έλληνας πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, βρήκε την ευκαιρία να αντιτάξει έναν διαφορετικό πολιτικό λόγο, αναδεικνύοντας -για άλλη μια φορά- τις αρχές της ισότητας και του διαλόγου.

Ακολουθώντας πολύ προσεκτικά βήματα πάνω στη δοκό των διπλωματικών διατυπώσεων, ο κ. Τσίπρας άφησε αιχμές για τη στάση της Βορειοατλαντικής Συμμαχίας απέναντι στη Ρωσία και τα ζητήματα του Αιγαίου, υπενθύμισε πως η ιδρυτική διακήρυξη της Ουάσινγκτον προβλέπει την επίλυση των διαφορών με ειρηνικά μέσα, ενώ εμμέσως πλην σαφώς κατέστησε υπεύθυνο το ΝΑΤΟ για τα φαινόμενα αποσταθεροποίησης σε διάφορες περιοχές του πλανήτη.

Ο έλληνας πρωθυπουργός, ως ο μοναδικός αρχηγός κράτους με αριστερή θεώρηση, ανάμεσα στα 28 μέλη της Συνόδου Κορυφής του ΝΑΤΟ, δεν απέφυγε να ασκήσει κριτική εναντίον της στρατικοποίησης και της ψυχροπολεμικής ρητορικής. Μίλησε ανοιχτά -αλλά πάντα διπλωματικά- για τα λάθη του παρελθόντος στα οποία υπέπεσε η Βορειοατλαντική Συμμαχία και για την ανάγκη να οικοδομηθεί μία νέα, βιώσιμη, αρχιτεκτονική ασφαλείας στην Ευρώπη.

Εισάγοντας μία νέα προσέγγιση, περισσότερο πολιτική, ο κ. Τσίπρας κατάφερε να διαταράξει την εσωτερική σιδηρά πειθαρχία ενός συστήματος που βασίζεται στην «ισχύ των όπλων», κάνοντας λόγο για την εξασφάλιση της σταθερότητας, με σεβασμό στους νόμιμους εκπροσώπους χωρών και κυβερνήσεων και με όρους εποικοδομητικού διαλόγου. Ένα δείγμα αυτής της νέας προσέγγισης από τον έλληνα πρωθυπουργό βρήκε προβολή στο κεφάλαιο των σχέσεων του ΝΑΤΟ με την Ουκρανία. Ο κ. Τσίπρας, απέναντι στις ακραίες -έως και… πολεμοκάπηλες- φωνές ορισμένων Ανατολικών, αντέτεινε ότι «μία ρεαλιστική και βιώσιμη λύση στην κρίση μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την χρήση πολιτικών και διπλωματικών μέσων».

Το altsantiri.gr εξασφάλισε και δημοσιεύει τα σημαντικότερα σημεία παρεμβάσεων του πρωθυπουργού από τρεις διαφορετικές συνεδρίες της Συνόδου Κορυφής του ΝΑΤΟ

  1. Σημεία ομιλίας του πρωθυπουργού στην συνεδρία για θέματα αποτροπής και άμυνας του Βορειοατλαντικού Συμβουλίου

– Σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο και ασταθές περιβάλλον ασφαλείας, είναι απαραίτητο το ΝΑΤΟ να προσαρμόζεται προκειμένου να είναι σε θέση να αντιμετωπίζει το πλήρες φάσμα των προκλήσεων στην ευρύτερη περιοχή, αλλά – κυρίως – τις ανησυχίες των μελών του.

– Η Συμμαχική ασφάλεια είναι, άλλωστε, αδιαίρετη: είτε ισχύει στην ολότητά της για τον κάθε ένα Σύμμαχο, είτε δεν υφίσταται καθόλου.

– Μπορεί να μην συμφωνούμε με όλα τα επιχειρήματα Συμμάχων μας για το πώς να αντιμετωπίσουμε την Ρωσία και την στάση της. Αλλά επιδεικνύουμε αλληλεγγύη στις ανησυχίες των Συμμάχων μας, όπως οφείλουμε.

Αναμένουμε όμως να υπάρξει αλληλεγγύη και για τις δικές μας ανησυχίες ασφαλείας. 

– Αναμφισβήτητα, η υλοποίηση του Σχεδίου Ετοιμότητας Δράσης (Rapid Action Plan) και η προκεχωρημένη παρουσία μας στο ανατολικό τμήμα της Συμμαχίας, ενδυνάμωσε σε σημαντικό βαθμό την ετοιμότητά μας, την ικανότητα ανταποκρίσεως και την ευελιξία μας, καθώς και την εν γένει Συμμαχική αποτρεπτική και αμυντική διάταξη.

– Ωστόσο, η συλλογική μας ασφάλεια δεν μπορεί να οικοδομηθεί και να εξασφαλισθεί μόνο με στρατιωτικά μέσα.

Με τον ίδιο τρόπο που επιδεικνύουμε την αποφασιστικότητά μας στρατιωτικά, θα πρέπει να επιδείξουμε την αποφασιστικότητά μας να παραμείνουμε δεσμευμένοι στον διάλογο και στην επίλυση των διαφορών με ειρηνικά μέσα και να απέχουμε από την απειλή ή την χρήση βίας, όπως προβλέπεται στην Ιδρυτική Συνθήκη της Ουάσιγκτον.

– Η ενίσχυση των διαχωριστικών γραμμών στην Ευρώπη πρέπει να αποφευχθεί.

-Όλοι γνωρίζουμε, από την πρόσφατη ή παλαιότερη εμπειρία πόσο καταστροφικό μπορεί να είναι το αποτέλεσμα εσφαλμένων υπολογισμών.

Kαι πρέπει να μάθουμε από τα λάθη μας. Όχι για να δώσουμε έδαφος στην επιθετικότητα, αλλά για να την αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά. 

-Από όποια οπτική και αν το δούμε, η Ευρωπαϊκή ασφάλεια δεν είναι νοητή χωρίς την Ρωσία. Η τελευταία αποτελεί μέρος του προβλήματος, αλλά, συγχρόνως, δεν μπορεί παρά να αποτελέσει μέρος της λύσης.

– Η αποτροπή πρέπει να συνοδεύεται από ένα ισχυρό και ουσιαστικό διάλογο με τη Ρωσία.  προκειμένου να αποφεύγονται εσφαλμένες εκτιμήσεις και αναίτια κλιμάκωση.

-Ιδίως σε καιρούς όπου επικρατεί ένταση, ο διάλογος για την ενίσχυση της διαφάνειας και της προβλεψιμότητας είναι απαραίτητος.

– Θα πρέπει να συνεχίσουμε να υλοποιούμε το έργο μας ακολουθώντας την διττή προσέγγιση της συλλογικής άμυνας και του ουσιαστικού διαλόγου.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο χαιρετίσαμε και υποστηρίξαμε την απόφαση για την σύγκληση εκ νέου του Συμβουλίου ΝΑΤΟ-Ρωσίας.

-Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο θεωρούμε απαραίτητη την συνέχιση των προσπαθειών εκσυγχρονισμού και ενίσχυσης ενός επαληθεύσιμου, αποτελεσματικού και νομικά δεσμευτικού καθεστώτος Ελέγχου των Συμβατικών Εξοπλισμών στην Ευρώπη.

– Εκτός από την αστάθεια στο Βορρά υπάρχει αστάθεια στο Νότο. Η αστάθεια στην περιοχή της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής επηρεάζει βαθιά την Ευρώπη, μέσω της συνεχούς ροής προσφύγων και μεταναστών, αλλά και μέσω της ενίσχυσης τρομοκρατικών δικτύων. Και βέβαια όπως γνωρίζετε η Ελλάδα βρέθηκε και βρίσκεται στην πρώτη γραμμή αυτών των μεταναστευτικών πιέσεων.

-Η υλοποίηση του «Πλαισίου προσαρμογής του ΝΑΤΟ στις προκλήσεις ασφαλείας από το Νότο» οφείλει να αποτελεί τμήμα μιας ευρύτερης πολυδιάστατης απάντησης της διεθνούς κοινότητας για την οικοδόμηση μιας αρχιτεκτονικής ειρήνης και σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή. Σε συνεργασία με εταίρους της Συμμαχίας, με τον ΟΗΕ και με την ΕΕ.

– Η Ελλάδα αγωνίζεται με συνέπεια για αυτό το στόχο, τόσο μέσω όλων των διεθνών οργανισμών στους οποίους ανήκει, όσο και διαμορφώνοντας διμερή και τριμερή σχήματα διαλόγου, συνεργασίας και συνανάπτυξης στην περιοχή.

– Σε μία ευρύτερα αποσταθεροποιημένη περιοχή προσπαθούμε ως χώρα μέλος του ΝΑΤΟ και της Ε.Ε να αποτελούμε πόλο σταθερότητας και ταυτόχρονα δύναμη ειρήνης, συνεργασίας και εποικοδομητικού διαλόγου με χώρες της Βόρειας Αφρικής και της Μέσης Ανατολής, πάντοτε με σεβασμό στην αρχή της μη επέμβασης στα εσωτερικά τους. 

  1. Σημεία παρέμβασης του πρωθυπουργού στο Βορειοατλαντικό Συμβούλιο, για τις σχέσεις ΝΑΤΟ – Ρωσίας.

Είναι σαφές ότι το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ασφαλείας, όπως οικοδομήθηκε μετά τον Ψυχρό Πόλεμο, έχει σε μεγάλο βαθμό αποδομηθεί.

Η αμφισβήτηση βασικών αρχών του Διεθνούς Δικαίου, όπως ο σεβασμός της εδαφικής ακεραιότητας και το απαραβίαστο των συνόρων, η διάλυση της Συνθήκη για τις Συμβατικές Δυνάμεις στην Ευρώπη και η αποδυνάμωση του Κειμένου της Βιέννης και βέβαια η ουσιαστική ακύρωση του ρόλου του Συμβουλίου ΝΑΤΟ-Ρωσίας.

Είναι σαφές, επίσης, ότι σε αυτό το περιβάλλον πρέπει να προασπίσουμε την συνολική, αδιαίρετη ασφάλειά μας.

Κάθε Σύμμαχος έχει το δικαίωμα να εκφράσει και να προβάλλει τις ανάγκες του για λήψη διαβεβαιώσεων ασφαλείας και η Συμμαχία έχει την υποχρέωση να ανταποκριθεί αποφασιστικά στις ανάγκες αυτές.

Αυτό έγινε. Αποφασίστηκε στη Σύνοδό μας.

Ενδυναμώσαμε την προκεχωρημένη παρουσία μας στο ανατολικό τμήμα της Συμμαχίας.

Αλλά δεν μπορούμε να μείνουμε εκεί. Αν επικεντρωθούμε μόνο σε αυτά, ο εγκλωβισμός σε φαύλους κύκλος κλιμακούμενης στρατιωτικοποίησης και της ψυχροπολεμικής ρητορικής, είναι αναπόφευκτος.

Απαραίτητο στοιχείο για να εξασφαλίσουμε την αδιαίρετη ασφάλειά μας δεν είναι μόνο το πλαίσιο αποτροπής και άμυνάς μας, αλλά και τα εργαλεία και οι δίαυλοι διαλόγου μας.

Δεν μπορούμε να εξασφαλίσουμε, τουλάχιστον μεσο-μακροπρόθεσμα, την συλλογική μας ασφάλεια στο ΝΑΤΟ χωρίς να ξαναρχίσουμε να οικοδομούμε μια νέα, βιώσιμη ευρωπαϊκή αρχιτεκτονική ασφάλειας. Η οποία δεν μπορεί να οικοδομηθεί εναντίον της Ρωσίας ή ακόμα και χωρίς τη Ρωσία, αλλά μαζί της.

Και αυτό δεν το επιτάσσουν μόνο οι «εσωτερικές» ανάγκες της ευρωπαϊκής ασφάλειας – αλλά και η ανάγκη για συνεργασία για την αντιμετώπιση σειράς διεθνών και περιφερειακών προκλήσεων – την επίλυση του Συριακού, την αντιμετώπιση της τρομοκρατίας, τη σταθεροποίηση στο Αφγανιστάν.          

Εκεί πρέπει να επικεντρωθούμε τώρα και να στηρίξουμε τις διπλωματικές πρωτοβουλίες για εφαρμογή της Συμφωνίας του Μινσκ και ειρήνευση στην Ουκρανία.

Από πλευράς μας, καλωσορίσαμε και υποστηρίξαμε την απόφαση της Συμμαχίας για επανενεργοποίηση του Συμβουλίου ΝΑΤΟ-Ρωσίας σε επίπεδο Μονίμων Αντιπροσώπων.

Αποτελεί πεποίθησή μας ότι αυτός είναι ο ασφαλέστερος τρόπος προκειμένου να ενισχυθεί η διαφάνεια και η προβλεψιμότητα, να αποφευχθούν δυνητικά επικίνδυνες κλιμακώσεις της έντασης και να γίνουν κατανοητές οι εκατέρωθεν θέσεις.

Μας ικανοποιεί το γεγονός ότι η επόμενη συνάντηση του Συμβουλίου ΝΑΤΟ-Ρωσίας έχει κατ’ αρχήν αποφασισθεί να διεξαχθεί αμέσως μετά την Σύνοδο Κορυφής.

  1. Σημεία ομιλίας του πρωθυπουργού στην συνεδρία του Βορειοατλαντικού Συμβουλίου, με αντικείμενο την “Προβολή Σταθερότητας” (Projecting Stability)
  • Είναι σαφές ότι η κατάσταση στη Βόρεια Αφρική και στην Μέση Ανατολή ανησυχεί την χώρα μου και την επηρεάζει άμεσα. Όπως και όλους μας γύρω από αυτό το τραπέζι, ασχέτως γεωγραφίας.
  • Η έννοια στην οποία βασιζόμαστε – «η προβολή σταθερότητας»- συνεισφέρει σημαντικά στον ρόλο μας στην περιοχή, αλλά μας φέρνει αντιμέτωπους και με σημαντικές προκλήσεις.
  • Κατ’αρχήν είναι σημαντικό ότι αποφασίσαμε να αντιμετωπίσουμε αυτήν την κατάσταση με γνώμονα την εξασφάλιση της σταθερότητας.
  • Σε αντίθεση με άλλες περιόδους όπου οι προτεραιότητές μας ήταν διαφορετικές, προτεραιότητα αυτής της περιόδου είναι η εξασφάλιση σταθερότητας. 
  • Και εδώ, είναι η μεγάλη πρόκληση. Η λογική της «προβολής σταθερότητας» δεν μπορεί να γίνει με μια λογική «επέκτασης ισχύος» στην περιοχή. Πρέπει να βασίζεται και θα ανταποκρίνεται στις εκπεφρασμένες ανάγκες των εταίρων μας στη Μεσόγειο και στη Μέση Ανατολή.
  • Πρέπει να χρησιμοποιήσουμε αυτό το εργαλείο στον σχεδιασμό μας αξιοποιώντας την εμπειρία του παρελθόντος, ειδικά, δεδομένου ότι η προσπάθεια να σταθεροποιηθεί η κατάσταση σε διάφορα μέρη, είχε εντελώς αντίθετο και εξαιρετικά επικίνδυνο αποτέλεσμα στο παρελθόν. 
  • Πρώτον, είναι σαφές ότι πρέπει να ενισχύσουμε τις δυνατότητές μας κατά του κοινού μας αντιπάλου που είναι η διεθνής τρομοκρατία – και ειδικά ο ISIS.

o          Στηρίζουμε, λοιπόν, την παροχή AWACS του ΝΑΤΟ για την υποστήριξη της Παγκόσμιας Συμμαχίας εναντίον αυτής της τεράστιας απειλής.

o          Αποδεχόμαστε την συνεισφορά – ιδιαίτερα μέσω της εκπαίδευσης – στην οικοδόμηση των αμυντικών δυνατοτήτων του Ιράκ αν και η δραστηριοποίηση εντός πολεμικού περιβάλλοντος δημιουργεί επιπρόσθετες προκλήσεις.

o          Αποτιμούμε θετικά την αρωγή που προσφέρεται επί του παρόντος από το έδαφος της Ιορδανίας την οποία θεωρούμε εξαιρετικά κρίσιμη χώρα για την περιοχή.

o          Το ΝΑΤΟ θα πρέπει να θέσει ένα πραγματιστικό επίπεδο φιλοδοξίας και να διασφαλίσει ότι θα αξιοποιήσει τα διδάγματα από την προηγούμενη παρουσία του στην χώρα.

  • Δεύτερον, στηρίζουμε τη νέα λιβυκή κυβέρνηση και τις προσπάθειες που αυτή καταβάλει για συμφιλίωση και για την εξασφάλιση της ομαλής λειτουργίας του κράτους. Αλλά οποιαδήποτε ανάμειξη του ΝΑΤΟ μπορεί να υπάρξει μόνο υπό την προϋπόθεση ότι θα υποβληθεί σχετικό αίτημα των νομίμων αρχών της χώρας και ότι θα είναι στοχευμένη.
  • Τρίτον, σε ό,τι αφορά τον ρόλο του ΝΑΤΟ στην Κεντρική Μεσόγειο, σε σχέση με την επιχείρηση της ΕΕ Sophia, πρέπει να έχουμε πάντοτε κατά νου ότι η τελευταία είναι μια αυτόνομη επιχείρηση της EE. Η Ελλάδα, ως κράτος – μέλος τόσο του ΝΑΤΟ όσο και της ΕΕ, στηρίζει την συνεργασία μεταξύ των δύο οργανισμών, σε τομείς όπως οι υβριδικές απειλές, ο κυβερνοχώρος και η θαλάσσια ασφάλεια, υπό την προϋπόθεση, ότι εξασφαλίζεται η συμπληρωματικότητα των προσπαθειών.

o          Αλλά η σχέση μεταξύ της Συμμαχίας και της ΕΕ πρέπει να διέπεται από τις εξής αρχές: (α) την προσέγγιση Οργανισμού προς Οργανισμό, (β) την αυτονομία στην λήψη των αποφάσεων, (γ) στον σεβασμό των θεσμικών λειτουργιών και της συμμετοχής σε αυτούς, (δ) τον άνευ όρων σεβασμό της αρχής του μη αποκλεισμού, (ε) την πλήρη διαφάνεια έναντι όλων των κρατών – μελών και (στ) την αναγνώριση και σεβασμό του διακριτού ρόλου και δυνατοτήτων εκάστου οργανισμού.

o          Σε οποιαδήποτε άλλη βάση η συνεργασία ΝΑΤΟ-ΕΕ δεν μπορεί να αναπτυχθεί, ούτε να βοηθήσει.

  • Τέταρτον, όλοι γνωρίζουμε πόσο η Ελλάδα αλλά και η Ευρώπη, όπως και άλλοι Σύμμαχοι, έχουν επηρεασθεί από τις πρωτόγνωρες ροές προσφύγων και μεταναστών.

o          Για να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε αυτές τις ροές αποτελεσματικά, αλλά και στο πλαίσιο του διεθνούς και ευρωπαϊκού δικαίου, προχωρήσαμε σε σειρά μέτρων. Εντός της ΕΕ, στο πλαίσιο της συνεργασίας ΕΕ-Τουρκίας, αλλά, βέβαια, και με την ενίσχυση της ελληνοτουρκικής συνεργασίας.

o          Η κοινή πρωτοβουλία Ελλάδας-Τουρκίας-Γερμανίας, για την δράση του ΝΑΤΟ στο Αιγαίο, πραγματοποιήθηκε σε αυτό το πνεύμα και – μαζί με τις σημαντικές προσπάθειες που καταβάλλουν οι Ελληνικές, οι Τουρκικές και οι Ευρωπαικές Αρχές – επί τη βάσει μιας πολύ καλής συνεργασίας – έχει συμβάλει καθοριστικά στη μείωση των ροών και των κυρίως των θανάτων στο Αιγαίο.

o          Και θέλω να ευχαριστήσω εκείνους τους Συμμάχους, που συνεισφέρουν με πλοία τους σε αυτήν την δραστηριότητα.

o          Οι διακινητές- όμως- και δεν θα διστάσουν να εκμεταλλευθούν τις όποιες αδυναμίες. Η σημαντική μείωση των ροών μπορεί να είναι προσωρινή.  Πρέπει να γίνει διατηρήσιμη.

o          Η πλήρης εφαρμογή της δραστηριότητας είναι αναγκαία, με την επέκτασή της σε όλες τις επίμαχες περιοχές και την χρήση των ελικοπτέρων των πλοίων που συμμετέχουν.

o          Η Ελλάδα αποδεικνύει σταθερά ότι είναι έτοιμη να εργασθεί προς αυτήν την κατεύθυνση.

o          Είναι σημαντικό το ΝΑΤΟ να αναδείξει τον καθοριστικό ρόλο που μπορεί να παίξει σε αυτό το εξαιρετικά κρίσιμο ζήτημα για την περιοχή.

  1. Σημεία ομιλίας του πρωθυποργού για τις σχέσεις ΝΑΤΟ – Ουκρανίας

Η Ουκρανική κρίση εξακολουθεί να αποτελεί αποσταθεροποιητικό παράγοντα για την ασφάλεια του συνόλου της Ευρωατλαντικής ζώνης.

Στο πλαίσιο αυτό, είναι σαφής – από όλους μας – ο σεβασμός της Ουκρανικής κυριαρχίας και εδαφικής ακεραιότητας, εντός των διεθνώς αναγνωρισμένων συνόρων της.

Η Ελλάδα είναι πεπεισμένη ότι μία ρεαλιστική και βιώσιμη λύση στην κρίση μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την χρήση πολιτικών και διπλωματικών μέσων. 

Με αποφασιστικότητα αλλά και διάλογο.

Έχουμε επανειλημμένα εκφράσει την υποστήριξή μας στην εφαρμογή των Πρωτοκόλλων Μινσκ καθώς και των προσπαθειών που καταβάλλονται στο πλαίσιο της ομάδας Νορμανδίας.

Θα θέλαμε επίσης να εκφράσουμε την εκτίμησή μας για το έργο το οποίο επιτελεί ο ΟΑΣΕ.

Στην κατεύθυνση αυτή αναμένουμε ότι οι άμεσα εμπλεκόμενες πλευρές θα εκπληρώσουν στο ακέραιο τις υποχρεώσεις που έχουν αναλάβει στο πλαίσιο των Συμφωνιών του Μινσκ.

Εκφράζουμε την βαθειά απογοήτευσή μας για το ανθρώπινο κόστος αυτής της σύγκρουσης.

Και γνωρίζετε ότι έχουμε έναν επιπλέον λόγο να εκφράζουμε την απογοήτευσή και την θλίψη μας, δεδομένου ότι στην ευρύτερη περιοχή συγκρούσεων διαβιούν περίπου 100,000 Ουκρανοί πολίτες με ελληνική καταγωγή.

Θεωρούμε την κατάσταση αυτή απαράδεκτη και εξακολουθούμε να ζητούμε από όλους αυτοσυγκράτηση ώστε να αποφευχθούν περαιτέρω απώλειες αθώων και αμάχων.

Κατά την Σύνοδο Κορυφής της Ουαλίας, συμφωνήσαμε να εντείνουμε τον διάλογό μας με την Ουκρανία και σήμερα εγκρίνουμε ακόμη ένα πακέτο μέτρων προς όφελος της χώρας.

Θεωρούμε ότι η ενδυνάμωση του δημοκρατικού και πολιτικού ελέγχου επί των Ενόπλων Δυνάμεων και των δυνάμεων ασφαλείας παραμένει ζωτικής σημασίας στην προσπάθειά μας να εμβαθύνουμε την Διακεκριμένη μας Σχέση (Distinctive Partnership). 

Οι ενέργειες και δράσεις της Συμμαχίας πρέπει να είναι σαφείς και αποφασιστικές και να κινούνται αποκλειστικά προς την εξυπηρέτηση αυτού του στόχου.

Μόνο μαθαίνοντας από τα λάθη του παρελθόντος μπορούμε να θέσουμε τις βάσεις για μια υγιή σχέση, επωφελή για την Ουκρανία, το ΝΑΤΟ και για την ειρήνη και σταθερότητα της ευρύτερης περιοχής.

Η Ελλάδα έχει συμβάλλει και θα συνεχίσει να συμβάλλει προς αυτήν την κατεύθυνση, σε πολιτικό και οικονομικό επίπεδο.

Παρακολουθούμε με αυξημένο ενδιαφέρον τις σημαντικές προσπάθειες της Ουκρανικής Κυβέρνησης να αντιμετωπίσει μακροχρόνια πολιτικά, οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα. 

Εκφράζουμε την εκτίμησή μας για τις προσπάθειες αυτές, στις οποίες δεν έχουμε αμφιβολία ότι θα έχει πάντα την Κυβέρνηση αρωγό.


loading...

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ