Τις μεγάλες διαφορές στα όσα είχαν συμφωνηθεί από τις προηγούμενες κυβερνήσεις και στη συμφωνία της 12ης Ιουλίου για τις αποκρατικοποιήσεις αναδεικνύουν πηγές της Κουμουνδούρου. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές το πρόγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων αποτέλεσε ένα από τα πεδία της σύγκρουσης του ΣΥΡΙΖΑ με το νεοφιλελεύθερο υπόδειγμα. Οι προηγούμενες κυβερνήσεις, αναφέρει η Κουμουνδούρου ήταν υποχρεωμένες να προχωρήσουν σε ένα ευρύ πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων τηρώντας συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα και ποσοτικούς στόχους (22 δισ.€ έως το 2020), τα οποία στο σύνολο τους θα χρησιμοποιούνταν για την αποπληρωμή του δημόσιου χρέους.

Ο ΣΥΡΙΖΑ, συμπληρώνουν πηγές της Κουμουνδούρου, αντιστάθηκε στην ταχύτατη εκποίηση της περιουσίας του ελληνικού λαού μέσω σκανδαλωδών διαδικασιών καθώς επί της ουσίας ήταν αναγκαστικές πωλήσεις. Απόδειξη αποτελεί το γεγονός της συνεχούς αναθεώρησης επί τα χείρω των ποσοτικών στόχων των εσόδων και η πρόκληση δικαστικής διερεύνησης σε πολλές περιπτώσεις (πχ. πώληση και ενοικίαση 28 ακινήτων του δημοσίου), αναφέρουν οι ίδιες πηγές.

Όπως τονίζουν, σύμφωνα με το νέο πρόγραμμα το ελληνικό δημόσιο υποχρεούται να προχωρήσει σε εννέα ιδιωτικοποιήσεις εντός της επόμενης τριετίας, στοιχείο που αποτελεί μέρος του αναγκαίου συμβιβασμού της κυβέρνησης για το κλείσιμο της συμφωνίας και την αποτροπή του προηγούμενου σχεδίου για την πώληση 23 περιουσιακών στοιχείων, μεταξύ των οποίων επιχειρήσεις στρατηγικού και ενδιαφέροντος και υψηλής κοινωνικής σημαντικότητας όπως τα ΕΛΠΕ, η ΔΕΠΑ η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ.

Η Κουμουνδούρου δίνει στη δημοσιότητα ένα πίνακα με τις ιδιωτικοποιήσεις που είχαν συμφωνηθεί από τις προηγούμενες κυβερνήσεις και τις ιδιωτικοποιήσεις που προβλέπει η συμφωνία της 12ης Ιουλίου.

Πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων έως 31.12.2014Νέο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων
1. Περιφερειακά Αεροδρόμια1. Περιφερειακά Αεροδρόμια
2. Ελληνικό2. Ελληνικό
3. Αστέρας Βουλιαγμένης3. Αστέρας Βουλιαγμένης
4. Αφάντου, Ρόδος4. Αφάντου, Ρόδος
5. Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ)5. Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ)
6. Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ)6. Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ)
7. Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ)7. Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ)
8. ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ & ΕΕΣΣΤΥ ΑΕ (ROSCO)8. ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ & ΕΕΣΣΤΥ ΑΕ (ROSCO)
9. Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (Ελευθέριος Βενιζέλος)9. Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (Ελευθέριος Βενιζέλος)
10. Ηλεκτρονικές Δημοπρασίες Ακινήτων
11. Μαρίνες
12. Εγνατία Οδός ΑΕ
13. Λοιποί Διαγωνισμοί Παραχώρησης Ακινήτων
14. Real Estate Monetisation (Αξιοποίηση Ακινήτων του Ελληνικού Δημοσίου)
15. Ποσείδι, Χαλκιδική
16. Ιππικό Κέντρο Μαρκοπούλου (Ολυμπιακά Ακίνητα)
17. Ελληνικά Πετρέλαια ΑΕ (ΕΛΠΕ ΑΕ)
18. ΟΤΕ ΑΕ
19. Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού (ΔΕΗ)
20. ΕΥΑΘ
21. ΕΥΔΑΠ
22. Δημόσια Επιχείρηση Παραγωγής Αερίου (ΔΕΠΑ)
23. Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ)

 

Σημαντική διαφορά για την Κουμουνδούρου, αποτελεί και η δημιουργία ενός νέου ανεξάρτητου ταμείου αξιοποίησης της περιουσίας του δημοσίου, στα πρότυπα των αντίστοιχων κρατικών ταμείων του εξωτερικού (sovereign funds) στο οποίο εν δυνάμει θα ενσωματωθούν τα υπόλοιπα περιουσιακά στοιχεία με σκοπό, όπως αναφέρουν:

την αξιοποίηση τους,

την προστασία και τη μεγέθυνση της αξίας τους,

την ουσιαστική ένταξη τους στον παραγωγικό μετασχηματισμό της χώρας, αντί της αναγκαστικής εκποίησης τους που ίσχυε έως σήμερα.

Η αποσαφήνιση των σημαντικών παραμέτρων για τη λειτουργία του ταμείου αποτέλεσε το κομβικό σημείο για την επίτευξη (ή μη) της συμφωνίας του EuroSummit της 12ης Ιουλίου της κυβέρνησης με τους θεσμούς, αναφέρουν κύκλοι της Κουμουνδούρου και τονίζουν ότι «το ταμείο θα έχει έδρα την Ελλάδα, η διοίκηση και η διαχείριση του θα γίνεται από τις ελληνικές αρχές, με τους θεσμούς να περιορίζονται σε ρόλους εποπτείας και χορήγησης τεχνικής βοήθειας. Σημαντική διαφοροποίηση από το παρελθόν αποτελεί το γεγονός ότι η κατεύθυνση των προσόδων από το νέο ταμείο δεν θα αφορά αποκλειστικά την αποπληρωμή του δημόσιου χρέους, αλλά επιτεύχθηκε μια βασική προγραμματική πρόταση για χρήση μέρους των εσόδων για χρηματοδότηση των δημοσίων επενδύσεων. Συγκεκριμένα:

Το 50% θα χρησιμοποιηθεί για την επιστροφή της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών και άλλων περιουσιακών στοιχείων

25% θα χρησιμοποιηθεί για τη μείωση της αναλογίας χρέους/ΑΕΠ,

25% θα χρησιμοποιηθεί για επενδύσεις.

Ο τρόπος λειτουργίας του νέου ταμείου, η εσωτερική δομή του, ο κώδικας εταιρικής διακυβέρνησης, η πιθανή σύνθεση των στοιχείων του ενεργητικού του (πχ. μετοχές εταιρειών και τραπεζών, η ΕΤΑΔ, ακίνητα, το ΤΑΙΠΕΔ κ.α.) και η μεθοδολογία της βέλτιστης αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας θα αποτελέσουν αντικείμενο μιας ανεξάρτητης Ομάδας Δράσης που θα συστήσει η ελληνική κυβέρνηση» αναφέρουν οι ίδιες πηγές.

 

SHARE

loading...

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ