Υπήρξαν λάθη και παραλείψεις κατά τη διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ παραδέχεται ο Νίκος Παππάς, ο οποίος προαναγγέλλει «ευρύτερες παρεμβάσεις θεσμικού χαρακτήρα για την καταπολέμηση της διαφθοράς και της διαπλοκής».

Ο πρώην υπουργός Επικρατείας και υποψήφιος βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Finance & Market Voice, αντικρούει τις επικρίσεις ότι καθυστέρησε να θέσει σε εφαρμογή το νέο πλαίσιο για τους τηλεοπτικούς σταθμούς, λέγοντας ότι «μία σειρά από θεσμικές δυσκολίες, που αφορούν στη λειτουργία και σύνθεση του ΕΣΡ, καθώς και του οργάνου της Βουλής που ασχολείται με τα του ΕΣΡ, αποτέλεσαν τροχοπέδη».

Αναφερόμενος στο αίτημα του ΣΥΡΙΖΑ για «καθαρή» εντολή ο κ. Παππάς τονίζει ότι η χώρα «δεν πρέπει να παραμείνει εξαρτώμενη κι από αυτούς που την οδήγησαν επί 40 χρόνια σε αυτό το σημείο».

Ολόκληρη η συνέντευξη του πρώην υπουργού Επικρατείας και υποψηφίου βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Παππά έχει ως εξής:

Κύριε Παππά είστε ο άνθρωπος που βρίσκεται στο πλευρό του Αλέξη Τσίπρα τα τελευταία χρόνια στην πορεία του προς την εξουσία, κατά τη διακυβέρνηση αλλά και σήμερα που ο ΣΥΡΙΖΑ διεκδικεί ξανά την εξουσία. Ως πιστός σύμβουλος του πρωθυπουργού, ποια λάθη ή παραλείψεις, που θα μπορούσαν να έχουν αλλάξει τον ρου της ιστορίας, μπορείτε να σημειώσετε; 

Όποιος ισχυρίζεται ότι δεν κάνει λάθη είναι απλά αναξιόπιστος. Όμως αυτή η πορεία που περιγράφεται είναι η πορεία ενός πετυχημένου ιστορικού εγχειρήματος. Ενός κόμματος που από κομπάρσος κατέστη πρωταγωνιστής. Εξέλεξε τον πρώτο αριστερό πρωθυπουργό στην ιστορία της χώρας. Είναι μία πορεία εκρηκτική και μοναδική στην Ευρώπη. Μέσα σε αυτή την πορεία υπήρξαν και λάθη και παραλείψεις. Εκ του αποτελέσματος πάντως, μπορεί να συμπεράνει κανείς ότι δεν άλλαξαν τη ροή των εξελίξεων.

Πρόσφατα, ο κ. Δραγασάκης, με αυτοκριτική διάθεση, ανέφερε πως δεν θα έπρεπε να είχε δαιμονοποιηθεί, η λέξη μνημόνιο, τόσο πολύ, από τον ΣΥΡΙΖΑ, όταν ήταν αντιπολίτευση. Τι το διαφορετικό έχει το μνημόνιο που φέρει την υπογραφή σας, από τα δύο προηγούμενα; Γιατί είναι καλύτερο από εκείνα των προηγούμενων κυβερνήσεων; Ποια είναι τα σημαντικά σημεία διαφοροποίησης του;

Ο Γιάννης Δραγασάκης είπε ότι τα τελευταία χρόνια η λέξη «μνημόνιο», η οποία χρησιμοποιείται σύμφωνα με τη διεθνή πρακτική, για ένα τύπο συμφωνιών μεταξύ κρατών ή και οργανισμών, δαιμονοποιήθηκε, λόγω του περιεχομένου των δύο προηγούμενων μνημονίων και της αδιέξοδης πολιτικής της ακραίας και άδικης λιτότητας, καθώς και της εσωτερικής υποτίμησης την οποία τα μνημόνια εκείνα υπαγόρευαν.

Κατά την τυπική έννοια έχουμε και τώρα ένα «μνημόνιο κατανόησης» ως μέρος μιας ευρύτερης συμφωνίας και δανειακής σύμβασης με τον ESM και τους άλλους θεσμούς.

Ωστόσο, το περιεχόμενο της συμφωνίας, αυτή τη φορά, έχει μεγάλες διαφορές σε σχέση με τα προηγούμενα. Τα σημαντικότερα σημεία διαφοροποίησης περιλαμβάνουν ενδεικτικά τη ρητή δέσμευση για απομείωση του χρέους, το στόχο για χαμηλά πρωτογενή πλεονάσματα -δηλαδή για ήπια προσαρμογή με αποφυγή μέτρων ύψους 20 δισ. ευρώ σε σχέση με τη συμφωνία της κυβέρνησης Σαμαρά-, τη σύναψη της συμφωνίας με ένα διεθνή οργανισμό (ESM) υπό διεθνές και ευρωπαϊκό δίκαιο -και όχι υπό το αγγλικό δίκαιο- με την οποία η Ελλάδα ανακτά τα προνόμια και τις ασυλίες της ως κυρίαρχο κράτος, την επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων με βάσει τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές, τη δημιουργία ενός δικτύου προστασίας για τους πλέον αδύναμους συμπολίτες μας με την εισαγωγή ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, τη ρητή πρόβλεψη για μέτρα καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, της διαφθοράς και της διαπλοκής, καθώς και την προκήρυξη διαγωνισμού για την αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών, την οποία μάλιστα η Ν.Δ. και η κυρία Βούλτεψη σπεύδουν να αμφισβητήσουν σε αντίθεση με ό,τι ψήφισαν στη Βουλή.

Η συμφωνία που πέτυχε η προηγούμενη κυβέρνηση, παρά τις σημαντικές επιτυχίες σε επίπεδο πλεονασμάτων, χρηματοδότησης και της συζήτησης για το χρέος, παραμένει στον νεοφιλελεύθερο προσανατολισμό που ακολουθεί η Ε.Ε. Ένα τέτοιο πλαίσιο, τι περιθώρια αφήνει για να χτυπηθεί η μεγάλη φοροδιαφυγή ή η διαπλοκή που ανθίζει στα «παραθυράκια» του νεοφιλελευθερισμού; Γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ καθυστέρησε να φέρει αποτελέσματα στον τομέα αυτό κατά τους επτά μήνες διακυβέρνησής του;

Η πορεία απαλλαγής από τις νεοφιλελεύθερες συνταγές ξεκίνησε και είναι συνεχής. Είτε μονομερώς, είτε ως μέρος της συμφωνίας εφαρμόζονται πολιτικές που βάζουν φρένο στη νεοφιλελεύθερη λογική.

Το νομοσχέδιο για την ανθρωπιστική κρίση. Το νομοσχέδιο για τις 100 δόσεις, που σώζει εταιρίες και νοικοκυριά από την ασφυξία, ο αγώνας για την επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων, η μη απελευθέρωση των απολύσεων, το ότι μισθοί και συντάξεις δε μειώνονται, το ότι η ρήτρα μηδενικού ελλείμματος δεν εφαρμόζεται, η κατάργηση των 5 ευρώ στα νοσοκομεία, η παραμονή υπό δημόσιο έλεγχο της «μικρής ΔΕΗ», του ΑΔΜΗΕ, της ΕΥΔΑΠ, είναι στοιχεία της κυβερνητικής πολιτικής, είτε εντός, είτε εκτός της συμφωνίας. Αποτελέσματα φέραμε σε μία σειρά από τομείς λοιπόν. Θα θέλαμε περισσότερα, παρά το ασφυκτικό πλαίσιο της διαπραγμάτευσης.

Ποια είναι τα άμεσα βήματα που θα κάνετε ως κυβέρνηση για να χτυπήσετε τη διαπλοκή και την ατιμωρησία του συστήματος;

Τα άμεσα βήματα τα κάναμε, ήδη, ως κυβέρνηση κατά τη σύντομη θητεία μας. Αφήσαμε τη Δικαιοσύνη ελεύθερη να πράξει το καθήκον της, χωρίς κανενός είδους εξωθεσμικές παρεμβάσεις στο έργο της. Οι λίστες Λαγκάρντ ελέγχονται ήδη.

Συνήψαμε συμφωνία με την Ελβετία για τη φορολόγηση των καταθέσεων Ελλήνων. Υψηλά πρόσωπα από το χώρο της πολιτικής και της οικονομίας, που απολάμβαναν προηγουμένως μία ασυλία, αντιμετώπισαν, ήδη, τη Δικαιοσύνη και χρήματα άρχισαν να εισρέουν στα δημόσια ταμεία.

Το αμέσως επόμενο διάστημα θα προχωρήσουμε με ευρύτερες παρεμβάσεις θεσμικού χαρακτήρα για την καταπολέμηση της διαφθοράς και της διαπλοκής.

Εκτός από τη ρύθμιση του τηλεοπτικού τοπίου, σε ορθές βάσεις, με την αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών, το πρόγραμμά μας περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, μεταρρυθμίσεις και τομές στο πλαίσιο ανάθεσης των δημοσίων έργων, την ενίσχυση της διαφάνειας και των ελέγχων σε αναδόχους συμβάσεων, καθώς και μέτρα για την επιτάχυνση απονομής δικαιοσύνης.

Έχετε δηλώσει ότι το νομοσχέδιο για την αδειοδότηση των τηλεοπτικών καναλιών θα είχε ψηφιστεί σήμερα εάν δεν πηγαίναμε σε εκλογές. Πόσο διαφορετικό θα είναι το τηλεοπτικό τοπίο από το 2016; Τι απαντάτε σε όσους σας επικρίνουν ότι καθυστερήσατε το νομοσχέδιο;

Το νομοσχέδιο για τις άδειες αποτέλεσε κορυφαία προτεραιότητα της κυβέρνησής μας, όπως βεβαίως και η επανέναρξη λειτουργίας της ΕΡΤ, μιλώντας για το δικό μου χαρτοφυλάκιο.

Αμέσως μόλις ολοκληρώθηκε η διαδικασία για την επαναλειτουργία της ΕΡΤ, ξεκίνησε η επεξεργασία του νομοσχεδίου για την αδειοδότηση. Χάρη στην πολύ καλή δουλειά που έγινε ήταν έτοιμο, πολύ γρήγορα, χωρίς καμία καθυστέρηση από πλευράς μας.

Ωστόσο μία σειρά από θεσμικές δυσκολίες, που αφορούν στη λειτουργία και σύνθεση του ΕΣΡ, καθώς και του οργάνου της Βουλής που ασχολείται με τα του ΕΣΡ, αποτέλεσαν τροχοπέδη και, σε συνδυασμό με την ανατροπή της κυβέρνησης, δεν επέτρεψαν αυτό το νομοσχέδιο να είναι σήμερα νόμος του κράτους.

Σε κάθε περίπτωση, το νομοσχέδιο για τη δημοπράτηση των συχνοτήτων και των αδειών για την εκπομπή ψηφιακού σήματος ήταν ήδη αναρτημένο.

Είναι ένα βήμα το οποίο δε θα ανακοπεί, παρόλα τα προβλήματα που ανέκυψαν και παρά τη βούληση των πολιτικών μας αντιπάλων, όπως σας ανέφερα προηγουμένως, να αφήσουν τα πράγματα ως έχουν και να δώσουν ακόμη μία παράταση σε αυτό το άναρχο τοπίο που δεν τιμά κανέναν.

Ζητάτε καθαρή λαϊκή εντολή για κυβέρνηση δική σας ή σε συνεργασία με τους ΑΝΕΛ. Σε περίπτωση που οι παραπάνω σχεδιασμοί δεν ευοδωθούν, θα μπορούσε ο ΣΥΡΙΖΑ να συνεργαστεί με το παλαιό πολιτικό σύστημα; Με το Ποτάμι θα συνεργαζόσασταν; Με τους παλιούς συντρόφους σας;

Ζητούμε καθαρή εντολή για να προασπίσουμε όσο έδαφος κερδίσαμε στη διαπραγμάτευση, το οποίο η Ν.Δ. μάς ζητούσε να εγκαταλείψουμε και επιδιώκει η ίδια να εγκαταλείψει. Για να πάμε την Ελλάδα μπροστά, τώρα που καταφέραμε και την κρατήσαμε όρθια. Γι’ αυτό πρέπει να είναι τόσο καθαρή και ισχυρή η εντολή. Για όλους αυτούς τους λόγους, η χώρα δε γίνεται να μπει σε περιπέτειες, αλλά δεν πρέπει να παραμείνει εξαρτώμενη κι από αυτούς που την οδήγησαν επί 40 χρόνια σε αυτό το σημείο.

Μετά την αποχώρηση ενός σημαντικού μέρους της Αριστερής πτέρυγας και άλλων μελών του ΣΥΡΙΖΑ, πολλοί λένε πως απωλέσατε ένα σημαντικό κομμάτι του ριζοσπαστισμού σας. Τι το ριζοσπαστικό μπορεί να προκύψει σήμερα από μία κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, δεδομένης της στρατηγικής απόφασης για πιστή εφαρμογή της συμφωνίας; Τι σημαίνει για τον ΣΥΡΙΖΑ το γεγονός πως σήμερα βρίσκονται εκτός πρόσωπα όπως η Ζωή Κωνσταντοπούλου, ο Παναγιώτης Λαφαζάνης ή ο Γιάνης Βαρουφάκης;

Όπως σας είπα προηγουμένως, ο δικός μας ριζοσπαστισμός πηγάζει από ένα συνολικό πρόγραμμα, ένα όραμα για την Ελλάδα και τον ελληνικό λαό μέσα στην Ευρώπη. Αυτό το πρόγραμμα και το όραμα δεν τίθενται στο περιθώριο, παρά τους όποιους τακτικούς ελιγμούς και βεβαίως δεν τίθενται στο περιθώριο ανάλογα με το ποιοι περνάν και φεύγουν από τις γραμμές μας.

Βλέπουμε πως τις τελευταίες ημέρες, σε επίπεδο δημοσκοπήσεων, καλλιεργείται από το μιντιακό και οικονομικό κατεστημένο μία αίσθηση μάχης «στήθος με στήθος» με τη Ν.Δ., με προφανή σκοπό τη συνεργασία σας. Πόσο επηρεάζει τον ΣΥΡΙΖΑ αυτή η ατμόσφαιρα;

Δε μας ανησυχεί αυτή η εικόνα, γιατί αποτελεί μόνο μία αποτύπωση ενός μουδιάσματος που επήλθε από τη διάσπαση που βίωσε ο χώρος μας. Με την έναρξη του προεκλογικού αγώνα, ήδη, αυτή η εικόνα έχει αντικατασταθεί από μία πολύ θετική εικόνα, από μαζική στήριξη στον ΣΥΡΙΖΑ και τον Αλέξη Τσίπρα, η οποία όσο πλησιάζουμε στις εκλογές και θα ξεδιπλώνουμε τον προγραμματικό μας λόγο, τόσο θα βελτιώνεται. Στο τέλος, η πραγματική εικόνα, το αποτέλεσμα της κάλπης, αισιοδοξούμε ότι θα μάς δώσει την ισχυρή και καθαρή εντολή που ζητάμε.

Η οικονομία, όπως και η παραγωγή της χώρας, έχουν φτάσει σε εξαιρετικά χαμηλό επίπεδο. Επενδύσεις επιβάλλονται άμεσα. Πως μία κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ θα καταφέρει να προσελκύσει μεγάλες επενδύσεις που θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη, σε ισορροπία με τον σεβασμό των νόμων και την προστασία του περιβάλλοντος; Ποιες είναι οι άμεσες κινήσεις που θα δώσουν ώθηση και θα αντιστρέψουν το νοσηρό κλίμα της οικονομίας, από την επόμενη ημέρα των εκλογών;

Ο βασικός παράγοντας αποτροπής των επενδύσεων στη χώρα μας, κατά τα τελευταία χρόνια, ήταν αναμφισβήτητα η έλλειψη σταθερότητας, η έλλειψη ενός σταθερού οικονομικού περιβάλλοντος για επενδύσεις. Πώς να επενδύσει κάποιος σε μία χώρα για την οποία, επί 4-5 χρόνια σχεδόν, ανά εξάμηνο ανακύπτει το ερώτημα του αν θα παραμείνει στην Ευρωζώνη, τι νόμισμα θα έχει αύριο κ.λπ.; Γνωρίζετε καλά ότι οι νομισματικοί κίνδυνοι είναι οι πρώτοι που εξετάζονται για την αξιολόγηση μιας επένδυσης.

Όσο, λοιπόν, επικρεμόταν αυτός ο κίνδυνος -το αν ήταν πραγματικός ή όχι μικρή σημασία έχει για τη διαμόρφωση του επενδυτικού κλίματος- δεν θα μπορούσαμε ποτέ να προσδοκούμε σοβαρές και μακροπρόθεσμες επενδύσεις.

Για την επίτευξη της αναγκαίας αυτής σταθερότητας, η κυβέρνησή μας προχώρησε σε δύο βασικά βήματα: Τη σύναψη της συμφωνίας με την οποία αποκαθίσταται η οικονομική και χρηματοδοτική σταθερότητα της χώρας και προχώρησε σε εκλογές, οι οποίες θα εξασφαλίσουν την πολιτική σταθερότητα και το ευρύτερο πλαίσιο που ζητάει η κοινωνία, η οικονομία και οι επενδυτές για να κάνουν σταθερά και γοργά βήματα προς την ανάκαμψη.

Από αυτή την αφετηρία, θα προχωρήσουμε σε μία σειρά από ενέργειες απαραίτητες για την ανάταξη της οικονομίας.

Μετά από την κρίσιμη ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και την επαναφορά του τραπεζικού συστήματος, σε συνθήκες ομαλής λειτουργίας, θα κινητοποιήσουμε τους άμεσα διαθέσιμους πόρους ύψους 2 δισ. ευρώ από το αναπτυξιακό πακέτο που εξασφαλίσαμε, ως κομμάτι της συμφωνίας.

Επιπλέον, θα προχωρήσουμε με συγκεκριμένες παρεμβάσεις-προτεραιότητας σε συγκεκριμένους κλάδους-κλειδιά για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας. Φορείς της ανασυγκρότησης επιδιώκουμε να είναι οι μικρομεσαίες και οι καινοτόμες, νεοφυείς επιχειρήσεις, οι νέες μορφές συνεργατισμού και κοινωνικής οικονομίας, στην οποία αποδίδουμε μεγάλη σημασία για την αύξηση της απασχόλησης, οι δυναμικές εξαγωγικές επιχειρήσεις αλλά, βεβαίως, και οι ξένες επενδύσεις που σέβονται την εργασία και το περιβάλλον.

Παράλληλα θα βάλουμε μπρος μεταρρυθμίσεις στη δημόσια διοίκηση, που θα βελτιώνουν την αποδοτικότητά της αλλά και το επιχειρηματικό περιβάλλον. Ασφαλώς αυτού του είδους οι παρεμβάσεις απαιτούν χρόνο, αλλά γνωρίζετε, πολύ καλά κι εσείς, ότι οι προσδοκίες αποτελούν κλειδί στην οικονομική δραστηριότητα.

Με την εξασφάλιση σταθερότητας και με την εκκίνηση σοβαρών αλλαγών, το επενδυτικό κλίμα μπορεί να βελτιωθεί ραγδαία και να δούμε γρήγορα αποτελέσματα.

Όλοι συμφωνούν πως, ένας σημαντικός λόγος που ο ΣΥΡΙΖΑ κατάφερε τα προηγούμενα χρόνια να συγκεντρώσει μία τόσο μεγάλη δυναμική, είναι επειδή στο στόχαστρό του ήταν τα μνημόνια και απώτερος σκοπός το τέλος της λιτότητας. Σήμερα, μετά από μία μακρά και επίπονη διαπραγμάτευση, αναγκάζεται να εφαρμόσει μία σειρά από δύσκολα μέτρα. Για ποιον λόγο θα πρέπει οι ψηφοφόροι του να τον προτιμήσουν ξανά;

Πράγματι ισχύει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ εξέφρασε δυναμικά και αποτελεσματικά την αντιπολίτευση στις πολιτικές της λιτότητας. Ωστόσο, σας θυμίζω ότι ο πολιτικός μας φορέας δε γεννήθηκε μόλις τα τελευταία χρόνια, αλλά αποτελεί τη σημερινή έκφραση μίας μακράς πολιτικής παράδοσης, της ανανεωτικής και ριζοσπαστικής Αριστεράς. Επομένως, εμείς δεν καταφέραμε να αυξήσουμε την επιρροή μας και να συγκροτήσουμε την πρώτη Αριστερή κυβέρνηση της ελληνικής ιστορίας με σημαία ευκαιρίας, αλλά με ένα συνολικό πρόγραμμα αλλαγής και μετασχηματισμού της ελληνική κοινωνίας.

Αλίμονο αν πιστέψουμε ότι η πορεία μας ολοκληρώθηκε εδώ. Τώρα ξεκινάμε! Αφού εξασφαλίσαμε την αποφυγή των χειρότερων και τώρα σταθεροποιούμε τη χώρα, έχουμε την πολιτική βούληση, τη φρεσκάδα και την εμπειρία, πια, να υλοποιήσουμε μία μεγάλη αλλαγή στη χώρα, την οικονομία και την κοινωνία. Να κάνουμε την Ελλάδα μια υγιή, κανονική ευρωπαϊκή χώρα, με κράτος δικαίου, βιώσιμο κοινωνικό κράτος, αποτελεσματική διοίκηση και παραγωγική, δυναμική οικονομία, βιώσιμα δημόσια οικονομικά. Γι’ αυτά ζητάμε τη στήριξη της ελληνικής κοινωνίας.

SHARE

loading...

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ