Με το τελεσίγραφο των δανειστών στο χέρι φωτογραφήθηκε στο twitter ο Νίκος Παπάς, διαψεύδοντας τον πρόεδρο της Κομισιόν Ζαν Κλώντ Γιούγκερ , ο οποίος ισχυρίστηκε ότι «οι θεσμοί δεν ζήτησαν περικοπές μισθών και συντάξεων», δήλωση που προκάλεσε ακόμη και τα ειρωνικά σχόλια των ξένων ανταποκριτών…

Οι πίνακες που παρουσίασε ο υπουργός Επικρατείας,  προέρχονται από το κείμενο το οποίο έδωσαν στην Αθήνα οι δανειστές, την Πέμπτη το βράδυ στις Βρυξέλλες.

Το altsantiri.gr παρουσιάζει την πλήρη πρόταση- τελεσίγραφο  των δανειστών οι οποίοι απαιτούν, μεταξύ άλλων, επιβολή 23% ΦΠΑ στην εστίαση, κατάργηση του ΕΚΑΣ, ρήτρα μηδενικού ελλείμματος, ομαδικές απολύσεις και να μην υπάρξει η επαναθέσπιση των συλλογικών διαπραγματεύσεων, αν δεν το επιτρέψουν οι θεσμοί…! 

Μεταρρυθμίσεις για  την ολοκλήρωση του τρέχοντος προγράμματος και για τη συνέχεια  αυτού.

Εισαγωγή

Αυτό το έγγραφο παρουσιάζει μία πλήρη περίληψη των μεταρρυθμίσεων και των νομοθετικών σχεδίων που θα αναλάβει και θα ολοκληρώσει η ελληνική κυβέρνηση σύμφωνα με τους όρους της Παράτασης της Κύριας Σύμβασης Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης της 20ης Φεβρουαρίου. Παρουσιάζεται στους εταίρους της Ελλάδας με στόχο να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση της σημερινής δανειακής σύμβασης, ώστε η Ελλάδα και οι εταίροι της να μπορέσουν να προχωρήσουν στην εγκαινίαση μιας νέας εταιρικής σχέσης και ενός νέου κεφαλαίου για την Ελλάδα, που θα παρέχει φως και προοπτική στο λαό, ιδιαίτερα στους νέους και άνεργους.

Αυτές οι προτάσεις μεταρρυθμίσεων αποτελούν τμήμα μιας ολοκληρωμένης προσέγγισης τριών πυλώνων, η οποία περιλαμβάνει μία νέα συμφωνία χρηματοδότησης και υποστήριξη από τους Ευρωπαίους εταίρους με στόχο την ανάπτυξη και τις επενδύσεις. Σε  σχέση με τη χρηματοδότηση, η ολοκλήρωση της αξιολόγησης θα ξεκλειδώσει την βραχυπρόθεσμη χρηματοδότηση, που θα επιτρέψει στην ελληνική κυβέρνηση να ανταποκριθεί στις άμεσες υποχρεώσεις της και θα βοηθήσει έτσι τη σταθεροποίηση της οικονομίας. Θα πρέπει να οδηγήσει επίσης σε μία διευθέτηση για την μεσοπρόθεσμη χρηματοδότηση, κάτι που θα διευκολύνει την Ελλάδα να αποκτήσει ξανά πρόσβαση στις αγορές με βιώσιμο τρόπο.

Αυτές οι μεταρρυθμίσεις θα χρειαστούν χρόνο για να αποφέρουν καρπούς και ενώ η μακροπρόθεσμη ανάκαμψη θα χρειαστεί να χρηματοδοτηθεί από ιδιωτικούς πόρους, η έναρξη της ροής των επενδυτικών κεφαλαίων θα χρειαστεί μία αρχική ώθηση. Πρέπει να επιτραπεί στην Ελλάδα να επωφεληθεί από τα ουσιαστικά μέσα που είναι διαθέσιμα μέσω του προϋπολογισμού της Ε.Ε. και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, ώστε να υποστηριχθούν οι επενδύσεις και οι μεταρρυθμιστικές προσπάθειες. Για την περίοδο 2007-2013, η Ελλάδα ήταν επιλέξιμη για πόρους ύψους 38 δις ευρώ από τις ευρωπαϊκές πολιτικές, και θα πρέπει να της επιτραπεί να επωφεληθεί από τα εναπομείναντα ποσά αυτού του προγράμματος. Για την περίοδο 2014-2020, περισσότερα από 35 δις είναι διαθέσιμα για την Ελλάδα μέσω των Ταμείων της ΕΕ, και για να βοηθήσει στην απορρόφησή τους, το Επενδυτικό Σχέδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής  για την Ευρώπη, θα παράσχει μία πρόσθετη πηγή επενδύσεων όπως και τεχνική βοήθεια στους δημόσιους και ιδιώτες επενδυτές με στόχο την διαμόρφωση, την προώθηση και την ανάπτυξη σχεδίων προγραμμάτων  εφικτών και υψηλής ποιότητας. Αυτές οι επενδύσεις θα βοηθήσουν επίσης το ελληνικό κράτος στη μάχη του κατά της φτώχιας μέσω της αύξησης της απασχόλησης και θα βοηθήσει με τις  πρωτοβουλίες κοινωνικής συνοχής. Αντιλαμβανόμαστε ότι η Επιτροπή είναι έτοιμη να υιοθετήσει ένα τέτοιο σχέδιο άμεσα και βασιζόμαστε και στους άλλους  θεσμούς της ΕΕ για την υποστήριξή τους.

Η ελληνική κυβέρνηση παραμένει πλήρως προσηλωμένη στο πρόγραμμα που βασίζεται στη δανειακή σύμβαση. Πιστεύει ότι οι πολιτικές του είναι επαρκείς για να επιτευχθούν οι στόχοι που ορίζονται από το πρόγραμμα, και δηλώνει έτοιμη να λάβει κάθε μέτρο που θα χρειαστεί για την επίτευξη αυτού του σκοπού καθώς οι περιστάσεις θα μεταβάλλονται. Οι ελληνικές αρχές δεσμεύονται να απέχουν από κάθε υπαναχώρηση / ανάκληση των μέτρων και από μονομερείς αλλαγές στις πολιτικές και στις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που θα επηρέαζαν αρνητικά τους δημοσιονομικούς στόχους , την οικονομική ανάκαμψη ή την οικονομική σταθερότητα, όπως αυτές αξιολογούνται από τους θεσμούς, σύμφωνα με τη Δήλωση του Eurogroup της 20ης Φεβρουαρίου. Η ελληνική κυβέρνηση θα διαβουλευθεί με τους θεσμούς σχετικά με την υιοθέτηση οποιασδήποτε τέτοιας ενέργειας και πριν από κάθε αναθεώρηση.

Η ελληνική κυβέρνηση θα επιβεβαιώσει την πλήρη δέσμευσή της στην ολοκλήρωση του καταλόγου των μεταρρυθμίσεων μέσω Ψήφου στη Βουλή μέσα σε διάστημα ημερών, για μία απόφαση επί του καταλόγου των μεταρρυθμίσεων, που περιλαμβάνονται σε αυτήν την επιστολή και ενός καταλόγου προαπαιτούμενων ενεργειών, που θα περιλαμβάνουν την αναγκαία νομοθεσία για τον ΦΠΑ και άλλα απαραίτητα μέτρα προκειμένου να εκπληρωθούν οι συμφωνημένοι δημοσιονομικοί στόχοι.

Αντιμετώπιση της κοινωνικής κρίσης και ενίσχυση της δίκαιης μεταχείρισης στην κοινωνία.

Η οικονομική κρίση έχει έναν άνευ προηγουμένου αντίκτυπο στην  ευημερία των Ελλήνων πολιτών. Η πιο επείγουσα προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι να παρέχει άμεση υποστήριξη στους πιο ευάλωτους, ώστε να ελαφρύνει το βάρος της οικονομικής κρίσης. ‘Ηδη, ένα πακέτο μέτρων ανθρωπιστικής βοήθειας, που αφορά τις ανάγκες τροφής, στέγης και πρόσβασης στις υπηρεσίες υγείας, έχει υιοθετηθεί και έχει τεθεί σε εφαρμογή. Αποτελεί συλλογική μας αποστολή να οδηγήσουμε τους πολίτες  ξανά στην απασχόληση  και να αποτρέψουμε την  παγίωση της μακροχρόνιας ανεργίας. Οι Αρχές, εργαζόμενες στενά με τους Ευρωπαίους εταίρους, θα  εισάγουν μέτρα για την απασχόληση 50.000 ατόμων, με ιδιαίτερη στόχευση στους νέους, τις γυναίκες, τους ηλικιωμένους και τους μακροχρόνια άνεργους.

Μία πιο δίκαιη κοινωνία θα απαιτήσει από την Ελλάδα να βελτιώσει το σχεδιασμό του συστήματος κοινωνικής πρόνοιας, έτσι ώστε να υπάρχει ένα γνήσιο κοινωνικό δίχτυ ασφαλείας, που θα δίνει τους λιγοστούς πόρους σε κείνους που έχουν περισσότερο ανάγκη. Η ελληνική κυβέρνηση θα λάβει μέτρα για την ανακούφιση των επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης για τα πιο ευάλωτα τμήματα του πληθυσμού και θα βελτιώσει το κοινωνικό δίχτυ ασφαλείας. Δεσμεύεται να εγκαινιάσει μία ολοκληρωμένη Μελέτη Αξιολόγησης του Συστήματος Κοινωνικής Πρόνοιας, που θα περιλαμβάνει τα οικογενειακά επιδόματα, τα επιδόματα αναπηρίας, με τη βοήθεια της Παγκόσμιας Τράπεζας, η οποία θα ολοκληρωθεί έως τον Οκτώβριο του 2015, με στόχο να παράγει ετησίως εξοικονόμηση ύψους ½ του ΑΕΠ, που θα χρησιμεύσει ως βάση για τον επανασχεδιασμό ενός στοχευμένου συστήματος κοινωνικής ασφάλειας, συμπεριλαμβανομένης της σταδιακής εφαρμογής του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος τον Ιανουάριο του 2016. Οι Αρχές σχεδιάζουν να επωφεληθούν από την διαθέσιμη τεχνική βοήθεια από τους διεθνείς οργανισμούς.

Εξασφάλιση βιώσιμων δημόσιων οικονομικών που υποστηρίζουν την οικονομική ανάπτυξη και την εργασία

Η πρωτοφανής δημοσιονομική προσαρμογή των πρόσφατων ετών απαίτησε τεράστιες θυσίες από την Ελλάδα και τους πολίτες της. Τα δημόσια οικονομικά έχουν αποκτήσει πλέον μια περισσότερο βιώσιμη βάση σε σύγκριση με την περίοδο προ κρίσης, παρότι η Ελλάδα βρίσκεται αντιμέτωπη με ένα πρωτογενές έλλειμμα που ανέρχεται περίπου στα 2/3 του ΑΕΠ της το 2015, εν απουσία εφαρμογής πρόσθετων μέτρων. Η δημοσιονομική προσαρμογή στηρίχθηκε επίσης στη δραματική κλιμάκωση των περικοπών των δημοσίων επενδύσεων και υπηρεσιών, που θα πρέπει να ομαλοποιηθούν σταδιακά προκειμένου να είναι βιώσιμη η δυναμική της οικονομικής ανάπτυξης. Επιπλέον, το βάρος της δημοσιονομικής προσαρμογής επωμίστηκαν περισσότερο ορισμένες κοινωνικές ομάδες, και ιδιαίτερα οι εργαζόμενοι. Αυτό είναι κάτι που θα διορθωθεί με την διεύρυνση της φορολογικής βάσης και την εξάλειψη της φοροδιαφυγής και των φοροαπαλλαγών και των ειδικών προνομίων που έχουν προστατεύσει συγκεκριμένες ομάδες φορολογουμένων από τη συμμετοχή τους στη νομή των βαρών της δημοσιονομικής προσαρμογής.

Οι ελληνικές αρχές δεσμεύονται ότι θα διασφαλίσουν τη δημοσιονομική βιωσιμότητα και ότι θα επιτύχουν μεσοπρόθεσμα μεγάλα και βιώσιμα πρωτογενή πλεονάσματα που θα μειώνουν σταθερά το δημόσιο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ και που θα είναι αντίστοιχα  με τα πρωτογενή πλεονάσματα άλλων οικονομιών της Ευρωζώνης που έχουν υψηλά επίπεδα δημοσίου χρέους. Η πορεία επίτευξης των δημοσιονομικών στόχων συνάδει με τους αναμενόμενους ρυθμούς ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, καθώς αυτή ανακάμπτει από την βαθύτερη ύφεση που έχει καταγραφεί στην ιστορία της. Προκειμένου να καταστήσουν σαφή την δέσμευσή τους για την εφαρμογή αξιόπιστων δημοσιονομικών πολιτικών, οι ελληνικές αρχές θα εφαρμόσουν τις ακόλουθες διαρθρωτικές δημοσιονομικές μεταρρυθμίσεις:

  • Με ημερομηνία έναρξης εφαρμογής την 1η Ιουλίου, θα υιοθετήσουν ένα συμπληρωματικό προϋπολογισμό για το 2015 και μια μεσοπρόθεσμη δημοσιονομική στρατηγική για την περίοδο 2016-2019  που θα υποστηρίζεται από ένα μεγάλο και αξιόπιστο πακέτο μέτρων
  • Θα ακολουθήσουν μία νέα δημοσιονομική πορεία που θα θέτει ως στόχο την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος σε ποσοστό 1,2, 3 και 3,5% ως ποσοστό του ΑΕΠ για τα έτη 2015, 2016, 2017 και 2018 και εξής, αντιστοίχως.
  • Η δημοσιονομική αυτή στρατηγική θα βασιστεί σε παραμετρικά μέτρα, συμπεριλαμβανομένης της ευρείας απλοποίησης του συστήματος του ΦΠΑ, που θα οδηγήσει σε επιπρόσθετα φορολογικά έσοδα σε ποσοστό 1% του ΑΕΠ και την διαρθρωτική μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος με αποτέλεσμα την εξοικονόμηση 1% του ΑΕΠ εντός του 2016. Θα υπάρξει και ένα πρόσθετο συμπληρωματικό πακέτο παραμετρικών μέτρων, συμπεριλαμβανομένων των μεταρρυθμίσεων που έχουν ήδη καθυστερήσει πολύ να εφαρμοστούν και αφορούν την εξάλειψη της φοροδιαφυγής και τον περιορισμό των δαπανών που αφορούν πεδία όπως την άμυνα και τις επιδοτήσεις, πεδία από τα οποία είναι δυνατή η επίτευξη περαιτέρω εξοικονόμησης.

Τα παραμετρικά δημοσιονομικά μέτρα θα ενισχυθούν επιπλέον από ένα ευρύ φάσμα διοικητικών δράσεων και παρεμβάσεων προκειμένου να αντιμετωπισθούν οι ανεπάρκειες σε φοροεισπρακτικό επίπεδο και σε επίπεδο εφαρμογής της φορολογικής νομοθεσίας: αυτά τα μέτρα θα απαιτήσουν κάποιο χρόνο προκειμένου να αποδώσουν καρπούς, ωστόσο αναμένεται ότι θα παρέχουν σημαντική απόδοση σε δημοσιονομικό επίπεδο καθώς θα τίθενται σταδιακά σε εφαρμογή.

Η ελληνική κυβέρνηση θα εποπτεύει τους δημοσιονομικούς κινδύνους συμπεριλαμβανομένων και των πιθανών δικαστικών αποφάσεων και θα βρίσκεται σε ετοιμότητα για τη λήψη αντισταθμιστικών μέτρων αν παραστεί ανάγκη προκειμένου να επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι.

Μεταρρυθμίσεις στο ΦΠΑ

Η Ελλάδα διαθέτει ένα ιδιαίτερα κατακερματισμένο σύστημα ΦΠΑ. Ως τμήμα της δέσμευσής τους να επιφέρουν βελτιώσεις στην είσπραξη του ΦΠΑ, οι αρχές θα θεσπίσουν νομοθεσία που θα μεταβάλει τις παραμέτρους προκειμένου να διευρύνει σημαντικά τη φορολογική βάση με βασικό συντελεστή 23%, όπου θα συμπεριλαμβάνονται τα εστιατόρια, τα ξενοδοχεία και οι υπηρεσίες εστίασηςΑπηχώντας την ανάγκη για την προστασία του διαθέσιμου εισοδήματος των κατώτερων και μεσαίων νοικοκυριών, θα υπάρχει ένας μειωμένος συντελεστής 13% για ένα περιορισμένο αριθμό αγαθών, συμπεριλαμβανομένης της ενέργειας, βασικών αγαθών διατροφής και υπηρεσιών ύδρευσης (και αποχέτευσης). Θα ισχύσει επίσης ένας υπέρ – μειωμένος συντελεστής 6% για φαρμακευτικά προϊόντα, βιβλία και θέατρα. Ως μέρος των προσπαθειών για την προαγωγή της φορολογικής δικαιοσύνης, η μεταρρύθμιση θα απαλείψει τις εκπτώσεις, συμπεριλαμβανομένων των νησιών και τον εξορθολογισμό των φοροαπαλλαγών και την αύξηση φορολογικών των επιβαρύνσεων στην ασφάλιση. Αυτές οι νομοθετικές μεταβολές των παραμέτρων που θα παράγουν φορολογικά έσοδα, αρχής γενομένης από τον Ιούλιο του 2015 με μια αναμενόμενη αύξηση της τάξης του 1% ως ποσοστό του ΑΕΠ, υποστηρίζονται και από διοικητικά μέτρα που αποβλέπουν στην πάταξη της φορολογικής απάτης και την αύξηση της συμμόρφωσης . Η αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ που περιγράφεται παραπάνω, δύναται να αναθεωρηθεί στο τέλος του 2016, υπό τον όρο ότι ισοδύναμα επιπρόσθετα έσοδα θα προκύπτουν από τα μέτρα που θα εφαρμόζονται για την πάταξη της φοροδιαφυγής και την βελτίωση της εισπραξιμότητας του ΦΠΑ. Οποιαδήποτε απόφαση για την αναθεώρηση θα ληφθεί κατόπιν διαβούλευσης με τους θεσμούς.

Μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού/ συνταξιοδοτικού συστήματος

 Οι μεταρρυθμίσεις στο ασφαλιστικό/ συνταξιοδοτικό σύστημα το 2010 και 2012 βελτίωσαν τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος συνολικά που κατά το παρελθόν ήταν κατακερματισμένο και δαπανηρό και δημιουργούσε δυσβάσταχτα βάρη για τις επόμενες γενιές. Ωστόσο το συνταξιοδοτικό σύστημα εξακολουθεί να απαιτεί σημαντικές χρηματοδοτικές μεταβιβάσεις σε ετήσια βάση από τον Κρατικό Προϋπολογισμό. Επιπλέον, πολύ πιο θαρραλέα και φιλόδοξα μέτρα απαιτούνται προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα διαρθρωτικά προβλήματα και οι επιπρόσθετες επιβαρύνσεις του συστήματος λόγω της οικονομικής κρίσης, καθώς οι εισφορές έχουν μειωθεί εξαιτίας των υψηλών ποσοστών της ανεργίας ενώ ταυτόχρονα οι πιέσεις για δαπάνες έχουν αυξηθεί λόγω της  πρόωρης συνταξιοδότησης πολλών πολιτών. Προκειμένου να αντιμετωπιστούν αυτά τα ζητήματα, οι ελληνικές αρχές έχουν δεσμευτεί να εφαρμόσουν πλήρως τις μεταρρυθμίσεις του 2010 και του 2012 και να προχωρήσουν σε περαιτέρω μεταρρυθμίσεις σε δύο φάσεις.

Ένα πρώτο πακέτο μέτρων θα υιοθετηθεί αμέσως, στοχεύοντας στο 1% του ΑΕΠ από την επιπλέον ετήσια εξοικονόμηση από το 2016. Ο δημοσιονομικός αντίκτυπος αυτών των μέτρων όπως παρατίθενται ακολούθως, αναμένεται να γίνει μεγαλύτερος το 2017.

Με αυτούς τους στόχους, οι αρχές πρόκειται να:

  • Θεσπίσουν νομοθεσία προκείμενου να δημιουργήσουν ισχυρά αντικίνητρα για την πρόωρη συνταξιοδότηση με την αναπροσαρμογή των επιβαρύνσεων για αυτήν την περίπτωση και την σταδιακή απάλειψη του δικαιώματος θεμελίωσης πρόωρης  συνταξιοδότησης, τις διαφοροποιήσεις στις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις και την σταδιακή προσαρμογή του ορίου των συνταξιοδοτήσεων στην ηλικία των 67 ετών ή των 62 ετών με 40 χρόνια υπηρεσίας και καταβολής εισφορών έως το 2022, που θα ισχύει ανεξαιρέτως για όλους τους συνταξιοδοτούμενους (εξαιρουμένων όσων εργάζονται σε βαρέα επαγγέλματα και τις μητέρες παιδιών με αναπηρία), με ισχύ μετά τις 30 Ιουνίου του 2015. Οι αποχωρήσεις από το ταμείο κοινωνικής ασφάλισης, θα επισύρουν ετήσια επιβάρυνση για όσους επηρεάζονται από την επιμήκυνση των ηλικιακών ορίων συνταξιοδότησης,  που θα ισοδυναμεί με 10 ποσοστιαίες μονάδες πλέον της ισχύουσας επιβάρυνσης του 6%.
  • Θα ενσωματώσουν στο Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ), όλα τα επικουρικά συνταξιοδοτικά ταμεία  και θα διασφαλίσουν ότι αρχής γενομένης από την 1η Ιανουαρίου 2015, όλα τα επικουρικά  ταμεία θα χρηματοδοτούνται μόνο εξ ιδίων πόρων.
  • Θα βελτιώσουν τη στόχευση των κοινωνικών συντάξεων αυξάνοντας τη σύνταξη ανασφάλιστων του ΟΓΑ.
  • Θα εξαλείψουν σταδιακά το κοινωνικό επίδομα (ΕΚΑΣ) για όλους τους συνταξιούχους έως τα τέλη Δεκεμβρίου 2019. Αυτό θα ξεκινήσει άμεσα σε ό,τι αφορά το ανώτερο 20% των δικαιούχων, ενώ οι τεχνικές λεπτομέρειες της σταδιακής κατάργησης θα συμφωνηθούν με τους θεσμούς.
  • Θα αυξηθούν οι εισφορές υγείας, που πληρώνουν οι συνταξιούχοι σε 6% κατά μέσο όρο, και αυτό θα επεκταθεί στις επικουρικές συντάξεις.
  • Θα καταργηθούν σταδιακά όλες οι χρηματοδοτούμενες από το κράτος εξαιρέσεις και θα εναρμονιστούν οι εισφορές σε όλα τα ασφαλιστικά ταμεία, με αυτές που ισχύουν στο ΙΚΑ, από την 1η Ιουλίου 2015.
  • Θα παγώσουν οι εγγυημένες σε μηνιαία βάση συνταξιοδοτικές εισφορές σε ονομαστικούς όρους έως το 2021.
  • Θα παρέχει στα άτομα που συνταξιοδοτούνται μετά τις 30 Ιουνίου 2015, τη βασική εγγυημένη αναλογική σύνταξη, και στη βάση ελέγχου των πόρων των συνταξιούχων, μόνο, μετά τη συμπλήρωση του νομίμου ορίου συνταξιοδότησης, που σήμερα είναι στα 67 έτη.

Για την ολοκλήρωση του πακέτου, οι Αρχές θα προχωρήσουν  σε δεύτερη φάση σε νέες νομοθετικές μεταρρυθμίσεις, με στόχο να εγκαθιδρυθεί ένας στενότερος δεσμός ανάμεσα στις εισφορές και στις παροχές και την ενοποίηση όλων των υπόλοιπων  ταμείων. Στο σχεδιασμό αυτών των μεταρρυθμίσεων, η κυβέρνηση θα διασφαλίσει ότι το βάρος της προσαρμογής δεν θα το σηκώσουν τα πιο ευάλωτα νοικοκυριά, τα οποία θα προστατεύονται  και ότι το βάρος δεν θα μετακυλιστεί στις επόμενες γενεές. Επίσης θα διασφαλίσει ότι θα υπάρχει σαφής σχέση ανάμεσα στις εισφορές και τις παροχές, ώστε να δοθούν κίνητρα στην δηλωμένη εργασία και να διασφαλιστεί ο μακρύτερος εργασιακός βίος. Για αυτό το σκοπό, οι Αρχές θα νομοθετήσουν έως τον Οκτώβριο του 2015 ώστε να τεθούν σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2016: (i) ειδικά σχεδιασμένες και παραμετρικές βελτιώσεις ώστε να υπάρξει ένας πιο στενός σύνδεσμος ανάμεσα στις εισφορές και τις παροχές (ii) θα διευρύνουν και θα εκσυγχρονίσουν το σύστημα εισφορών και της συνταξιοδοτικής  βάσης για όλους τους αυτοαπασχολούμενους, συμπεριλαμβανομένης της μεταφοράς από το τεκμαρτό στο πραγματικό εισόδημα, που θα υπόκειται σε κανόνες ελάχιστων απαιτούμενων εισφορών και (iii) θα διευρύνουν και θα εξορθολογίσουν όλα τα διαφορετικά συστήματα για την παροχή της βασικής, τηε εγγυημένης αναλογικής και επί τη βάση ελέγχου των πόρων σύνταξης, λαμβάνοντας υπόψη τα κίνητρα που έχουν θεσπιστεί για την εργασία και για τις εισφορές, (iv) τα κύρια στοιχεία για την ολοκληρωμένη ενοποίηση των ασφαλιστικών ταμείων, συμπεριλαμβανομένης της εναρμόνισης όλων των κανόνων για τις εισφορές και την παροχή συντάξεων και των διαδικασιών σε όλα τα ταμεία. v) Κατάργηση όλων των φόρων υπέρ τρίτων στη χρηματοδότηση των συντάξεων και την αντιστάθμισή τους με την μείωση των παροχών ή την αύξηση των εισφορών σε συγκεκριμένα ταμεία με ισχύ από 31 Οκτωβρίου 2015 και vi)εναρμόνιση των κανόνων απονομής σύνταξης του ΟΓΑ με αυτούς των υπολοίπων Ταμείων του συνταξιοδοτικού συστήματος με αναλογικό τρόπο, εκτός και αν ο ΟΓΑ συγχωνευτεί με άλλα ταμεία. Αυτό θα γίνει με την πλήρη συμφωνία των θεσμών. Οι αρχές θα διαβουλευτούν με τους κοινωνικούς εταίρους και θα συνεργαστούν με το Ageing Working Group της ΕΕ.

Η ενοποίηση των ταμείων κοινωνικής ασφάλισης θα ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2017. Το 2015 η διαδικασία θα ενεργοποιηθεί μέσω νομοθετικών παρεμβάσεων προκειμένου το ασφαλιστικό σύστημα να ενοποιηθεί σε μία ενιαία ενότητα έως το Δεκέμβριο του 2015 και να ολοκληρωθεί η λειτουργική του ενοποίηση έως το τέλος του Δεκεμβρίου 2016. Θα υποστηριχθούν ενεργά περαιτέρω μειώσεις στα λειτουργικά κόστη σε συνδυασμό με αποτελεσματικότερη διοίκηση των πόρων των ταμείων και επιπρόσθετα με την εξισορρόπηση των αναγκών μεταξύ των προνομιούχων και των μη προνομιούχων ταμείων. Ο ασφαλιστικός νόμος θα κωδικοποιηθεί εντός του 2016 προκειμένου να ανταποκρίνεται στο νέο σχήμα οργάνωσης του νέου και πιο ενοποιημένου ασφαλιστικού συστήματος. Τέλος, η κυβέρνηση θα υιοθετήσει όλη την απαραίτητη νομοθεσία προκειμένου να αντισταθμίσει πλήρως το δημοσιονομικό αποτέλεσμα που θα προκύψει από την εφαρμογή των πρόσφατων αποφάσεων του ΣτΕ σχετικά με την συνταξιοδοτική μεταρρύθμιση του 2012.

Παράλληλα με την μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος, θα καταρτιστεί μία Μελέτη Αξιολόγησης του Συστήματος Κοινωνικής Πρόνοιας προκειμένου να εξασφαλιστεί η δικαιοσύνη στις διάφορες μεταρρυθμιστικές παρεμβάσεις.

Οι θεσμοί είναι προετοιμασμένοι να συνυπολογίσουν και άλλα παραμετρικά μέτρα εντός του συστήματος συνταξιοδότησης με ισοδύναμα αποτελέσματα προκειμένου να αντικατασταθούν κάποια από τα μέτρα που αναφέρονται παραπάνω, λαμβάνοντας υπόψη την επίδρασή τους στην οικονομική ανάπτυξη και με την προϋπόθεση ότι αυτά τα μέτρα θα παρουσιαστούν στους θεσμούς κατά τη διάρκεια του σχεδιασμού τους και θα είναι επαρκώς συγκεκριμενοποιημένα και ποσοτικοποιημένα και στην περίπτωση που κάτι τέτοιο δεν ισχύσει, η επιλογή είναι αυτή που περιγράφεται παραπάνω.

Επιπρόσθετα παραμετρικά δημοσιονομικά μέτρα.

Η κυβέρνηση θα υιοθετήσει, συμπεριλαμβάνοντάς τα σε συμπληρωματικό προϋπολογισμό, πρόσθετα παραμετρικά δημοσιονομικά μέτρα τα οποία θα επηρεάσουν θετικά με βιώσιμο τρόπο τα δημόσια οικονομικά. Σ’ αυτά τα μέτρα θα περιλαμβάνονται τα εξής:

  • Εξάλειψη των δυνατοτήτων φοροαποφυγής (π.χ. με περιορισμό του ορισμού του αγρότη), λήψη μέτρων για την αύξηση του φόρου εισοδήματος επιχειρήσεων το 2015 και απαίτηση 100% προκαταβολής φόρου για το εταιρικό εισόδημα, καθώς και για το ατομικό εισόδημα ελευθέρων επαγγελματιών μέχρι το τέλος τουν2016. Κατάργηση της ευνοϊκής φορολογικής μεταχείρισης των αγροτών στον κώδικα φορολογίας εισοδήματος, αύξηση της εισφοράς αλληλεγγύης. Υιοθέτηση εκκρεμών μεταρρυθμίσεων στους κώδικες φορολογίας εισοδήματος και φορολογικών διαδικασιών και κατάργηση όλων των προστίμων του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων.
  • Κατάργηση επιδοτήσεων για τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης των αγροτών και καλύτερος έλεγχος των δικαιούχων, προκειμένου να μειωθούν στο μισό οι δαπάνες για τα επιδόματα πετρελαίου θέρμανσης στον προϋπολογισμό του 2016
  • Μείωση του ανώτατου ορίου των στρατιωτικών δαπανών κατά 400 εκατομ. ευρώ με μια στοχευμένη δέσμη δράσεων, που θα περιλαμβάνει μείωση προσωπικού και προμηθειών.
  • Αύξηση της εισφοράς αλληλεγγύης το 2015. Μέχρι τον Σεπτέμβρη του 2015 επίσης οι Αρχές θα ανασχεδιάσουν τον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος για τα εισοδήματα του 2016, για να πετύχουν αποτελεσματικότερα την προοδευτικότατα στο σύστημα της φορολογίας εισοδήματος και το οποίο απλοποιεί το πρόγραμμα εκπτώσεων στο φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων.
  • Μεταρρύθμιση του κώδικα φορολογίας εισοδήματος, για να καλύψει μεταξύ άλλων [φορολόγηση κεφαλαίων], οργανισμούς επενδύσεων, αγρότες και αυτοαπασχολούμενους.
  • Αύξηση του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων το 2016 από το 26 στο 28%.
  • Καθιέρωση φόρου επί των τηλεοπτικών διαφημίσεων και προκήρυξη διεθνούς δημόσιου διαγωνισμού για την απόκτηση τηλεοπτικών αδειών με αντάλλαγμα την απόκτηση και χρήση των σχετικών συχνοτήτων.
  • Επέκταση της εφαρμογής του φόρου πολυτελείας στα σκάφη αναψυχής που είναι μεγαλύτερα των 10 μέτρων και αύξηση του ποσοστού από το 10 στο 13%, με ισχύ την είσπραξη του φόρου εισοδήματος του 2014 και εφεξής.
  • Εν όψει οποιασδήποτε αναθεώρησης των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων, προσαρμογή των συντελεστών φορολογίας περιουσίας, αν είναι αναγκαίο, προκειμένου να διασφαλιστούν τα φορολογικά έσοδα του 2015 και 2016 ύψους 2,65 δις. ευρώ και προσαρμογή του κατώτατου ορίου ατομικής φορολογίας εισοδήματος.
  • Κατάργηση της διασυνοριακής παρακράτησης φόρου, που θεσπίστηκε με το νόμο για τη ρύθμιση οφειλών(νόμος ΧΧΧΧ/2015) και ανατροπή των πρόσφατων τροποποιήσεων του ΚΦΕ στο νόμο για τη δημόσια διοίκηση (νόμος ΧΧΧΧ/2015), συμπεριλαμβανομένης και της ειδικής μεταχείρισης του αγροτικού εισοδήματος (νόμος ΧΧΧΧ/2015).
  • Εφαρμογή φορολογία; στα ακαθάριστα έσοδα από τυχερά παιχνίδια (gross gaming revenues GGR) του 30% των VLT παιχνιδιών που αναμένεται να εγκατασταθούν το δεύτερο μισό του 2015 και το 2016.
  • Προκήρυξη της διαγωνιστικής διαδικασίας για την έκδοση αδειών 4και 5G
  • Αύξηση του συντελεστή φορολογίας χωρητικότητας (tonnage tax) και σταδιακή κατάργηση της ειδικής φορολογικής μεταχείρισης για τoν κλάδο της ναυτιλίας.
  • Σχετικά με την υγειονομική περίθαλψη η κυβέρνηση θα επανακαθορίσει την πλήρη υποχρεωτική συνταγογράφηση δραστικής ουσίας(ΙΝΝ prescription) χωρίς εξαιρέσεις. Θα μειώσει την τιμή όλων των φαρμάκων εκτός πατέντας (off-patent) και των γενοσήμων καταργώντας τη σχετική ρήτρα. Θα μειώσει τις τιμές των διαγνωστικών εξετάσεων και θα ενισχύσει τις φαρμακευτικές επιστροφές. Θα εφαρμόσει και θα επεκτείνει ως το 2016 το πλαφόν (clawbacks) για τιςιδιωτικές κλινικές, τα διαγνωστικά κέντρα και τις φαρμακευτικές εταιρείες. Ως το τέλος του Δεκεμβρίου 2015, θα αυξηθεί το  ποσοστό  των κεντρικών προμηθειών των γενόσημων φαρμάκων και των προμηθειών  φαρμακευτικών προϊόντων κατά δραστική ουσία από τα νοσοκομεία, σε εναρμόνιση με τους συμφωνηθέντες στόχους και τη λήψη διαρθρωτικών μέτρων αναγκαίων για τη διασφάλιση της διατήρησης των δαπανών για το 2016 σε συμφωνία με τα ανώτατα όρια αυτόματων περικοπών (claw-back).

Ως τον Σεπτέμβριο του 2015 η κυβέρνηση θα απλοποιήσει το πρόγραμμα των εκπτώσεων στο φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων. Θα επανασχεδιάσει και θα ενσωματώσει στον ΚΦΕ την εισφορά αλληλεγγύης για τα εισοδήματα του 2016. Θα εκδώσει εγκύκλιο για τα πρόστιμα και θα υιοθετήσει και άλλες εκκρεμούσες φορολογικές μεταρρυθμίσεις.  Ως τον Νοέμβριο του 2015, οι αρχές θα εκδώσουν όλη τη δευτερογενή νομοθεσία για την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων των κωδίκων φορολογίας εισοδήματος και φορολογικών διαδικασιών, με ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2016. Επίσης,  ως τον Νοέμβριο του 2015, οι αρχές θα κωδικοποιήσουν και θα απλοποιήσουν τη σχετική με τον ΦΠΑ νομοθεσία -εναρμονίζοντάς την με τον κώδικα φορολογικών διαδικασιών, εξαλείφοντας καταφανή νομικά κενά και μειώνοντας την περίοδο απόδοσης του ΦΠΑ. (Οι αρχές) θα απλοποιήσουν το καθεστώς της  φορολογίας εισοδήματος και θα διασφαλίσουν τη συνεκτικότητα της εισοδηματικής βάσης για τη φορολογία εισοδήματος και τις εισφορές κοινωνικής ασφάλισης  μικρών επιχειρήσεων κάτω από το όριο εγγραφής ΦΠΑ.

Μεταρρυθμίσεις φορολογικής διοίκησης

Η ικανότητα είσπραξης φόρων διαχρονικά έχει πληγεί από μια μακρά ιστορία πολυδαίδαλης νομοθεσίας, κακής διοίκησης, πρακτικών πολιτικής παρέμβασης και γενναιόδωρων αμνηστιών, με χρόνια  κακή  εφαρμογή. Για να αλλάξουν αυτές οι πρακτικές και να βελτιωθεί η κουλτούρα πληρωμής φόρων, η κυβέρνηση δεσμεύεται  να μην εισαγάγει νέες ρυθμίσεις για την καταβολή δόσεων ή άλλη αμνηστίας ή άλλα μορφές διευθέτησης ούτε να επεκτείνει τις ήδη υπάρχουσες ρυθμίσεις.

Οι αρχές θα:

  • εισαγάγουν νομοθεσία για την εγκαθίδρυση μιας ανεξάρτητης φορολογικής και τελωνειακής αρχής η οποία θα είναι πλήρως λειτουργική ως το τέλος του Ιουνίου 2016 και θα ενσωματώσει όλο το προσωπικό και αρμοδιότητες που σχετίζονται με τα φορολογικά και τελωνειακά έσοδα.-συμπεριλαμβανομένου του ΣΔΟΕ. Ως τον Οκτώβριο του 2015, θα οριστεί Διοικητικό Συμβούλιο και θα υιοθετηθεί η δευτερογενής νομοθεσία σχετικά με το νόμο για την αυτόνομη αρχή φορολογικής διοίκησης.
  • προβούν σε άμεση ενίσχυση (σε μόνιμη βάση) των δυνατοτήτων της φορολογικής διοίκησης, ειδικά σε θέματα σχετικά με τη ρευστοποίηση και τη συλλογή φόρων από μεγάλους οφειλέτες. Και ως τον Οκτώβριο 2015 θα ενισχύσουν την Υπηρεσία Μεγάλων Οφειλετών με ειδικευμένους νομικούς συμβούλους για τη βελτίωση της δυνατότητας ελέγχου της βιωσιμότητας του χρέους αυτών των οφειλετών.
  • εφαρμόσουν μέτρα για τη βελτίωση της είσπραξης φόρων και εισφορών κοινωνικής ασφάλισης μέσω της ενίσχυσης εργαλείων εφαρμογής όπως οι κατασχέσεις. Ως τον Οκτώβριο 2015, θα υιοθετήσουν ένα πλήρες σχέδιο για τη βελτίωση της φορολογικής συμμόρφωσης και θα εκδώσουν νομοθεσία για την εφαρμογή μέτρων απομόνωσης (quarantine) μη εισπράξιμων χρεών από εισφορές κοινωνικής ασφάλισης και θα πάρουν μέτρα για την πλήρη στελέχωση του KEAO καθώς και τη διασφάλιση της πρόσβασης (του ΚΕΑΟ) σε σχετικές πληροφορίες της φορολογικής διοίκησης.
  • τροποποιήσουν τη νομοθεσία για τις δόσεις προκειμένου μεταξύ άλλων να αποκλειστούν όσοι δεν κατορθώνουν να πληρώσουν τρέχουσες υποχρεώσεις και θα εισαγάγουν προϋποθέσεις για τη μείωση των προθεσμιών για όσους έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν νωρίτερα και θα εισάγουν επιτόκια με βάση την αγορά. Η Υπηρεσία Μεγάλων οφειλετών και το KEAO θα εξετάσουν ως το Σεπτέμβριο του 2015 τους μεγαλοοφειλέτες με χρέη προς την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία που υπερβαίνουν το ένα 1 εκ.ευρώ ώστε να ελεγχθεί η δυνατότητά τους να πληρώσουν και να αναλάβουν διορθωτικές πρωτοβουλίες.
  • εντατικοποιήσουν τις δράσεις της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής μέσω ελέγχων σε τραπεζικές συναλλαγές και καταθέσεις σε πιστωτικά ιδρύματα της Ελλάδας και του εξωτερικού ώστε να διαπιστωθεί τυχόν μη δηλωθέν εισόδημα ή πλούτος Ελλήνων φορολογουμένων με στόχο την είσπραξη μη καταβληθέντων φόρων, μέσω και της πλήρους εφαρμογής του Μητρώου Τραπεζικών Λογαριασμών.
  • λάβουν όλα τα απαραίτητα και αναγκαία μέτρα για την έγκαιρη συλλογή δημοσίων εσόδων από διάφορες κατηγορίες, περιλαμβανομένων προστίμων ΚΤΕΟ, προστίμων ανασφάλιστων οχημάτων και των τελών από τη χρήση μη αδειοδοτημένων συχνοτήτων.
  • Καταπολεμήσουν το λαθρεμπόριο καυσίμων εισάγοντας μέσω νομοθετικών μέτρων διευθετήσεις για τον εντοπισμό δεξαμενών αποθήκευσης καυσίμων (σταθερών ή κινητών) οι οποίες χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά λαθραίων καυσίμων σε όλη την επικράτεια.
  • υιοθετήσουν μέτρα ώστε να δοθεί προτεραιότητα σε φορολογικούς ελέγχους στη βάση της ανάλυσης κινδύνου και όχι, όπως συμβαίνει σήμερα, στη βάση της αρχαιότητας (πχ χρόνος παραγραφής). Η παραγραφή των μη εισπράξιμων χρεών θα εφαρμοστεί μέσω νομοθεσίας που θα εστιάσει την είσπραξη στις υποθέσεις που είναι πιο πιθανό να αποφέρουν έσοδα.
  • ενισχύσουν τη συλλογή φόρων και την εφαρμογή της νομοθεσίας του ΦΠΑ μεταξύ άλλων μέσω μέτρων για την καταπολέμηση της κυκλικής φορολογικής απάτης ΦΠΑ (απάτη τύπου carousel). Οι αρχές θα υποβάλουν αίτηση στην Επιτροπή ΦΠΑ της ΕΕ και θα προετοιμάσουν την αξιολόγηση των επιπτώσεων της αύξησης του ορίου του ΦΠΑ στις 25.000 ευρώ. προωθήσουν τη χρήσης των πρακτικών ηλεκτρονικής πληρωμής, κάνοντας χρήση των Διαρθρωτικών και Επενδυτικών Ταμείων της ΕΕ για να διευκολυνθεί η υιοθέτηση αυτών των πρακτικών.

Διαχείριση των Δημόσιων Οικονομικών

Οι Αρχές δεσμεύονται να συνεχίσουν μεταρρυθμίσεις που στοχεύουν στη βελτίωση της διαδικασίας κατάρτισης του προϋπολογισμού και ελέγχου των δαπανών, στην εκκαθάριση ληξιπρόθεσμων οφειλών, στη διαρκή παρακολούθηση της πορείας του προϋπολογισμού και διαχείρισης των ταμειακών διαθεσίμων. Σε συνέχεια των μεταρρυθμίσεων που αφορούν τους κώδικες φορολόγίας εισοδήματος και τον κώδικα φορολογικών διαδικασιών,  οι Αρχές θα εισαγάγουν ένα νέο Ποινικό Κώδικα για τη Φοροδιαφυγή και την Φορολογική Απάτη.

Οι Αρχές θα υιοθετήσουν άμεσα ένα δεύτερο πακέτο τροποποιήσεων  στον Οργανικό Νόμο για τον Προϋπολογισμό (OBL), και θα υιοθετήσουν τη σχετική δευτερογενή νομοθεσία έως το Νοέμβριο 2015, με ισχύ από 1η Ιανουαρίου 2016. Το  Δημοσιονομικό Συμβούλιο θα λειτουργήσει πλήρως.

Οι Αρχές θα παρουσιάσουν ένα σχέδιο για την εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών, την επιστροφή του φόρου και τις αιτήσεις συνταξιοδότησης  έως το τέλος του 2016. Η Κυβέρνηση θα διασφαλίσει τη μεταφορά των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης από τα Ταμεία Κοινωνικής Ασφάλισης στα Ταμεία Υγείας και στα νοσοκομεία ώστε να εκκαθαρίσει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές στον τομέα της υγείας. Έως τον Ιανουάριο 2016, οι Αρχές θα διενεργήσει εξωτερικό έλεγχο των πληρωτέων οφειλών του ΕΟΠΠΥ και θα υιοθετήσει μέτρα για την αντιμετώπιση των συσσωρευμένων οφειλών.

Στον Τομέα της υγείας/πρόνοιας, θα ληφθούν άμεσα μέτρα για α) τον επανακαθορισμό της πλήρους υποχρεωτικής συνταγογράφησης δραστικής ουσίας (ΙΝΝ prescription) χωρίς εξαιρέσεις, β) τη μείωση της τιμής όλων των φαρμάκων εκτός πατέντας (off-patent) και των γενοσήμων καταργώντας την ρήτρα για τα φάρμακα που τιμολογήθηκαν στην αγορά πριν από το 2012, και γ) την αναθεώρηση και τον περιορισμό των διαγνωστικών εξετάσεων προκειμένου οι δαπάνες να ευθυγραμμιστούν με τους νέους στόχους για το αυτόματη περικοπή των προμηθειών (claw-back targets) και δ) την πλήρη είσπραξη του πλαφόν του 2014 για τις ιδιωτικές κλινικές, τα διαγνωστικά κέντρα και τις φαρμακευτικές εταιρίες και την επέκταση της αυτόματης περικοπής  της υπερβάλλουσας δαπάνης του 2015 έως το 2016.

Διασφάλιση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας

Οι Αρχές θα υιοθετήσουν όλα τα απαραίτητα μέτρα για την διασφάλιση της συνολικής χρηματοπιστωτικής σταθερότητας και θα συνεχίσουν να εγγυώνται την αναγκαία ρευστότητα του τραπεζικού συστήματος σύμφωνα με τους κανόνες του Ευρωσυστήματος (Εurosystem), μεταξύ άλλων, μέσω της τριμηνιαίας υποβολής των σχεδίων χρηματοδότησης στην Τράπεζα της Ελλάδος.

Η ιδιωτική διοίκηση των ελληνικών τραπεζών θα γίνει σεβαστή. Η κυβέρνηση δεν θα παρέμβει στη διαδικασία λήψης καθημερινών αποφάσεων και διοίκησης των τραπεζών, οι οποίες θα συνεχίσουν να λειτουργούν με τις αρχές της αγοράς. Τα μέλη του Δ.Σ. και η ανώτατη διοίκηση θα διορίζονται σύμφωνα με το ισχύον πλαίσιο, την ευρωπαϊκή νομοθεσία και τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές, λαμβάνοντας υπόψη τις προβλέψεις του νόμου για το ΤΧΣ όσον αφορά τα δικαιώματα των ιδιωτών μετόχων που συμμετείχαν στις αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου των τραπεζών. Η ανεξαρτησία του ΤΧΣ θα είναι απολύτως σεβαστή και η δομή της διοίκησής του θα παραμείνει αμετάβλητη. Δεν θα ληφθεί κανένα μέτρο δημοσιονομικής πολιτικής που να υπονομεύει τη φερεγγυότητα των τραπεζών.

Οι ελληνικές Αρχές θα προβούν σε άμεσες ενέργειες για την μεταρρύθμιση του πτωχευτικού δικαίου των επιχειρήσεων, και τον νόμο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά κατά τα πρότυπα των βέλτιστων διεθνών πρακτικών, και θα ενισχύσουν τις νομικές ρυθμίσεις για την αφερεγγυότητα, μεταξύ άλλων μέσω της δημιουργίας ειδικών τμημάτων στα Δικαστήρια και τη μείωση των εκκρεμών υποθέσεων σύμφωνα με τον Νόμο 3869. Θα θεσπίσουν νέο κλάδο ειδικών εκκαθαριστών, χωρίς επαγγελματικό περιορισμό, που θα είναι σύμφωνος με τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές. Θα τροποποιεί τον νόμο για τον εξωδικαστικό διακανονισμό. Θα εκπονήσει μια πλήρη στρατηγική για το χρηματοπιστωτικό σύστημα.

Αυτή η στρατηγική θα έχει στόχο να επιστρέψουν οι τράπεζες σε καθεστώς πλήρους ιδιωτικής ιδιοκτησίας μέσω της προσέλκυσης διεθνών στρατηγικών επενδυτών για την επίτευξη ενός βιώσιμου χρηματοδοτικού μοντέλου μεσοπρόθεσμα .

Οι Αρχές θα προχωρήσουν στην περαιτέρω επεξεργασία και την άμεση εφαρμογή  μιας συνολικής στρατηγικής μιας συνολικής στρατηγικής για την αντιμετώπιση του ζητήματος των μη εξυπηρετούμενων δανείων, χρησιμοποιώντας την εμπειρία εξωτερικών συμβούλων  τόσο για την ανάπτυξη, όσο και για την εφαρμογή της. Θα ενεργήσει επίσης για την δημιουργία ενός μόνιμου κοινωνικού δικτύου ασφαλείας που θα περιλαμβάνει μέτρα στήριξης ων πιο ευάλωτων οφειλετών καθώς και ένα προσωρινό μορατόριουμ πλειστηριασμών μέχρι το τέλος του 2015 κάνοντας παράλληλα τη διάκριση μεταξύ εκείνων που επιλέγουν συνειδητά να μην πληρώνουν  και  των καλή τη πίστει οφειλετών .

Στο πλαίσιο της επόμενης αξιολόγησης θα πραγματοποιηθεί νέα εκτίμηση των κεφαλαιακών αναγκών των τραπεζών.

Αγορές εργασίας

Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικές αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο που διέπει την αγορά εργασίας και το σύστημα συλλογικών διαπραγματεύσεων έτσι ώστε να καταστεί η αγορά εργασίας πιο ευέλικτη και αποτελεσματική. Οι αλλαγές αυτές δεν θα ανακληθούν.. Οι ελληνικές αρχές  δεσμεύονται για την επίτευξη των βέλτιστων πρακτικών στο επίπεδο της ΕΕ για το σύνολο του νομοθετικού πλαισίου που διέπει την αγορά εργασία μέσω εποικοδομητικού διαλόγου με τους κοινωνικούς εταίρους.  Η προσέγγιση αυτή δεν θα πρέπει μόνο να εξισορροπεί την ευελιξία και το αίσθημα δικαίου μεταξύ  εργαζομένων και εργοδοσίας, αλλά πρέπει επίσης να λαμβάνει υπόψη τον πολύ υψηλό αριθμό των ανέργων . Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με τον εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας μέσω μιας διαδικασίας διαβούλευσης με τους κοινωνικούς εταίρους χρησιμοποιώντας την εμπειρία   δεξαμενών σκέψης και διεθνών Οργανισμών όπως ο ΟΟΣΑ  και ο  ILO .

Οι  Αρχές θα επανεξετάσουν, μέσω διαβούλευσης, το υφιστάμενο πλαίσιο για τις μαζικές απολύσεις, τις εργασιακές σχέσεις και τις συλλογικές διαπραγματεύσεις , λαμβάνοντας υπόψη τις βέλτιστες πρακτικές στην Ευρώπη. Επιπρόσθετα στοιχεία στην ανωτέρω περιγραφείσα επανεξέταση θα παρασχεθούν από Διεθνείς Οργανισμούς συμπεριλαμβανομένου και του ILO. Έπειτα από την ολοκλήρωση της διαδικασίας οι Αρχές θα εναρμονίσουν τα ζητήματα των ομαδικών απολύσεων και των εργασιακών σχέσεων  με τις βέλτιστες πρακτικές της ΕΕ , έως τον Δεκέμβριο του 2015. Επιπλέον,  οι Αρχές θα αναλάβουν δράση για την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας με στόχο την ενδυνάμωση της ανταγωνιστικότητας των νόμιμων εταιριών, την προστασία των εργαζομένων όπως και των εισφορών  φορολογίας και κοινωνικής ασφάλισης. Εως τον Οκτώβριο του 2015 οι αρχές θα επεκτείνουν την τεχνολογική εκπαίδευση και ειδίκευση μέσα στα όρια του Προϋπολογισμού.

  Αγορές προϊόντων

Οι ανοικτές αγορές συμβάλλουν ουσιαστικά στην βελτίωση της κοινωνικής δικαιοσύνης μειώνοντας μονοπωλιακές και προσοδοθηρικές πρακτικές που έχουν σαν αποτέλεσμα υψηλότερες τιμές και χαμηλότερο επίπεδο διαβίωσης. Οι Αρχές θα εντείνουν τις προσπάθειές τους για την λήψη ουσιαστικών πρωτοβουλιών και την εφαρμογή μεταρρυθμίσεων χρησιμοποιώντας την τεχνική εξειδίκευση θεσμών όπως η Παγκόσμια Τράπεζα και ο ΟΟΣΑ . Oι αρχές θα νομοθετήσουν ώστε :

  • Να εφαρμόσουν όλες τις εκκρεμούσες συστάσεις της εργαλειοθήκης Ι και ΙΙ του ΟΟΣΑ και , ως τον Ιανουάριο του 2016 τις συστάσεις που προέκυψαν από την συνεργασία του ΟΟΣΑ με τις ελληνικές αρχές οι οποίες περιλαμβάνουν ένα φάσμα αγορών προϊόντων και άλλους τομείς δομικών μεταρρυθμίσεων. Οι αρχές θα συνεργαστούν επίσης με τον ΟΟΣΑ για την αναθεώρηση της Αξιολόγησης Ανταγωνισμού και Διοικητικού Κόστους, έως τον Ιανουάριο του 2016.
  • Το άμεσο άνοιγμα επιλεγμένων κλειστών επαγγελμάτων , έως τον Οκτώβριο του 2016, καθώς και την φιλελευθεροποίηση συγκεκριμένων αγορών στις οποίες περιλαμβάνονται οι τουριστικές κατοικίες και οι θαλάσσιες μεταφορές μέσω φερυ μπόουτ.
  • Την εξάλειψη ανταποδοτικών και μη  εισφορών υπέρ τρίτων.
  • Την μείωση του γραφειοκρατικού κόστους για τις επενδύσεις και τις δραστηριότητες χαμηλού ρίσκου σε συνεργασία με την Παγκόσμια Τράπεζα καθώς και την δημιουργία μιας  διυπουργικής νομοπαρασκευαστικής επιτροπής. Έως τον Οκτώβριο του 2015 οι αρχές θα κάνουν βήματα για την διευκόλυνση του εμπορίου και τις χρήσεις  γης, ενώ έως τον Φεβρουάριο του 2016  θα εισάγει συμπληρωματική νομοθεσία σε σχέση με το νόμο αδειοδοτήσεων σε συνεργασία με την Παγκόσμια Τράπεζα και τις συστάσεις του ΟΟΣΑ σε συγκεκριμένους τομείς.

Ιδιωτικοποιήσεις

Οι ελληνικές αρχές δεσμεύονται να εγκρίνουν και να προχωρήσουν ένα φιλόδοξο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων.

Οι αρχές δεσμεύονται να προχωρήσουν ένα φιλόδοξο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, η εφαρμογή του οποίου έχει σαν στόχο την δημιουργία εσόδων (εκτός των τραπεζικών μετοχών) 1,4 δις ευρώ για το 2015, 3,7 δις ευρώ για το 2016 και 1,2 δις ευρώ για το 2017. Οι αρχές δεσμεύονται για την ιδιωτικοποίηση όλων των περιουσιακών στοιχείων που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ καθώς και την ολοκλήρωση όλων των κυβερνητικών ενεργειών που εκκρεμούν. Μεταξύ άλλων δράσεων , οι  αρχές θα υλοποιήσουν άμεσα  μη αναστρέψιμα βήματα  για την πώληση των περιφερειακών αεροδρομίων και του Ελληνικού, την μεταφορά των μετοχών που κατέχει το Δημόσιο στον ΟΤΕ στον φορέα ιδιωτικοποιήσεων ΤΑΙΠΕΔ, την ολοκλήρωση των όρων πώλησης των λιμανιών Πειραιά , Θεσσαλονίκης  και του διαχειριστή σιδηροδρόμων καθώς και την προώθηση του διαγωνισμού για την επέκταση της συμφωνίας παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών και την πώληση των μετοχών. Για τα θέματα ακίνητης περιουσίας το ΤΑΙΠΕΔ θα θεσπίσει ετήσιους στόχους εσόδων που να είναι εναρμονισμένοι με τους γενικούς στόχους εσόδων από τις ιδιωτικοποιήσεις.

Ενέργεια

Οι αρχές θα υιοθετήσουν τη μεταρρύθμιση για την αγορά φυσικού αερίου και  τον συγκεκριμένο οδικό χάρτη της, και θα πρέπει να ακολουθήσει η εφαρμογή. Θα υιοθετήσουν και θα εφαρμόσουν την μεταρρύθμιση στα αποδεικτικά διαθεσιμότητας ισχύος (ΑΔΙ) καθώς και άλλους κανόνες της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, θα αναθεωρήσουν τα τιμολόγια της ΔΕΗ με βάση το κόστος και θα προσδιορίσουν τα προϊόντα NOME.

Επίσης οι αρχές θα συνεχίσουν την εφαρμογή του οδικού χάρτη προς το πρότυπο στόχου της ΕΕ για την ηλεκτρική ενέργεια. Οι αρχές θα προετοιμάσουν ένα πλαίσιο υποστήριξης για την ανανεώσιμη ενέργεια, την εφαρμογή της ενεργειακής αποδοτικότητας και την επανεξέταση της φορολογίας ενέργειας. Οι αρχές θα εκκαθαρίσουν τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του δημοσίου τομέα προς τη ΔΕΗ και θα ενισχύσουν τη χρηματοπιστωτική και λειτουργική ανεξαρτησία του ρυθμιστή ηλεκτρικής ενέργειας. Η κυβέρνηση θα λάβει μη αναστρέψιμα μέτρα (συμπεριλαμβανομένης της ανακοίνωσης ημερομηνίας υποβολής δεσμευτικών προσφορών) για την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, ΑΔΜΗΕ. Έως τον Νοέμβριο του 2015 οι αρχές θα έχουν εισάγει το σύστημα δημοπρασιών ΝΟΜΕ  , ενώ θα εφαρμόσει δευτερεύουσα νομοθεσία και κανονισμό για την μεταρρύθμιση της αγοράς αερίου και θα αναθεωρήσει τη φορολογία ενέργειας

Η κυβέρνηση θα ενσωματώσει την Οδηγία 27/2012 για την ενεργειακή αποδοτικότητα και θα εισάγει νέο σχέδιο για την αναβάθμιση των δικτύων ηλεκτρισμού με στόχο την βελτίωση της απόδοσης , την ενίσχυση  της διαλειτουργικότητας και την μείωση του κόστους για τους καταναλωτές.

Δημόσια Διοίκηση

Οι αρχές θα εισάγουν νομοθεσία για την  μεταρρύθμιση του ενιαίου μισθολογίου  που θα εφαρμοστεί από την 1η  Ιανουαρίου 2016 εναρμονισμένη με τους συμφωνημένους μισθολογικούς στόχους στους οποίους συμπεριλαμβάνονται η αποσυμπίεση της μισθολογικής κατανομής σε όλο το μισθολογικό φάσμα σε συνάρτηση με την ικανότητα,  απόδοση και ευθύνη του προσωπικού.

Οι πράξεις της δευτερεύουσας νομοθεσίας που απαιτούνται για την εφαρμογή του νέου ενιαίου μισθολογίου, με εγγυημένο αρχικό σημεία τους μισθούς κάθε υπαλλήλου την 31/12/2014 και η νομοθεσία για τον εξορθολογισμό των ειδικών μισθολογίων θα υιοθετηθούν έως το τέλος του Νοεμβρίου 2015. Οι αρχές θα θεσπίσουν ένα ανώτατο όριο για τους μισθούς στο πλαίσιο του νέου ΜΠΔΣ  και το επίπεδο απασχόλησης στο Δημόσιο που συνάδει με την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων και τη διασφάλιση της πτωτικής πορείας του μισθολογικού κόστους σε σχέση με το ΑΕΠ  έως το 2019. Οι μη μισθολογικές παροχές σε όλη τη δημόσια διοίκηση θα εναρμονιστούν με τις βέλτιστες πρακτικές της ΕΕ

Οι αρχές θα αναθεωρήσουν και θα εφαρμόσουν νομοθεσία για την πρόσληψη διευθυντών και την αξιολόγηση της απόδοσης  όλων των εργαζομένων και θα ολοκληρώσουν την πρόσληψη νέων διευθυντών μέχρι το τέλος του έτους. Θα συνεχίσουν να εντοπίζουν παλιότερες υποθέσεις παράνομων προσλήψεων και προσωρινών διαταγών και θα πάρει κατάλληλα μέτρα επιβολής του νόμου.

Δικαιοσύνη

Οι αρχές θα νομοθετήσουν και θα εφαρμόσουν το νέο Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, όπως έχει συμφωνηθεί παλαιότερα. Θα προτείνουν περαιτέρω δράσεις για τη μείωση της καθυστέρησης των υποθέσεων στα διοικητικά δικαστήρια και για την εισαγωγή επιλεκτικής αύξησης των δικαστικών παραβόλων. Οι αρχές θα συνεχίσουν, επίσης, να έχουν στενή συνεργασία με τους  Ευρωπαϊκούς θεσμούς και την τεχνική βοήθεια για τον εκσυγχρονισμό του δικαστικού συστήματος συμπεριλαμβανομένων πρωτοβουλιών στον τομέα της δικαστικής ηλεκτρονικής διακυβέρνησης (e-justice), της μεσολάβησης και των δικαστικών στατιστικών.

Καταπολέμηση της Διαφθοράς

Οι αρχές θα αναβαθμίσουν και θα δημοσιεύσουν ένα αναθεωρημένο Στρατηγικό Πλάνο ενάντια στη Διαφθορά (Διαφάνεια) στα τέλη Ιουλίου. Για αυτόν τον σκοπό έχει δημιουργηθεί μία ομάδα εργασίας με τη συμμετοχή εκπροσώπων από το Υπουργείο Δικαιοσύνης και τη ΓΓ της Καταπολέμησης της Διαφθοράς.

Οι αρχές θα τροποποιήσουν και θα εφαρμόσουν το νομικό πλαίσιο για τη δήλωση των περιουσιακών στοιχείων και τη χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων και θα υιοθετήσουν νομοθεσία η οποία θα θωρακίσει τις έρευνες που αφορούν το οικονομικό έγκλημα και τη μάχη κατά της διαφθοράς από πολιτικές παρεμβάσεις σε μεμονωμένες περιπτώσεις. Θα εξασφαλίσουν, επίσης, το σωστό συντονισμό και την ανταλλαγή πληροφοριών ανάμεσα στα ερευνητικά σώματα μέσω ενός Συντονιστικού Σώματος Οικονομικών Εισαγγελέων και Εισαγγελέων κατά της διαφθοράς.

Στατιστικές

Οι ελληνικές αρχές θα υιοθετήσουν νομοθεσία για να ενδυναμώσουν τη διακυβέρνηση και την ανεξαρτησία της ΕΛΣΤΑΤ και για να εξασφαλίσουν τη σωστή πρόσβαση στα δεδομένα της δημόσιας διοίκησης.

 


loading...

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ