Καταπέλτης το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) για το καθεστώς λειτουργίας των τηλεοπτικών σταθμών. Το ανώτατο δικαιοδοτικό όργανο, με αφορμή την εκδίκαση μιας υπόθεσης που αφορά περιφερειακό τηλεοπτικό δίκτυο, κατέληξε πρόσφατα στο συμπέρασμα, [Δ΄Τμήμα ΣτΕ – απόφαση (2861/2015)], πως οι σταθμοί λειτουργούν παράνομα. Η απόφαση αυτή έρχεται να προστεθεί σε μια άλλη σειρά συμπερασμάτων του ΣτΕ, ανοίγοντας διάπλατα τον δρόμο για την συνταγματική αποκατάσταση του τηλεοπτικού τοπίου.

Όπως αναφέρουν οι typologies.gr (και αναδημοσιεύει το μπλογκ nonews), η Ολομέλεια του Συμβουλίου, με την 3578/2010 απόφασή της, έχει κρίνει ως αντισυνταγματικό το καθεστώς της παράτασης προκήρυξης των τηλεοπτικών αδειών. Η “επ΄ αόριστον ανοχή της λειτουργίας τηλεοπτικών σταθμών, οι οποίοι ιδρύθηκαν και λειτούργησαν παρανόμως, αντίκειται προς το Σύνταγμα”, καθώς “αντιβαίνει προς την θεμελιώδη συνταγματική αρχή του Κράτους Δικαίου, από την οποία απορρέει η υποχρέωση του Κράτους να εγγυάται υπέρ των πολιτών των πιστή εφαρμογή του νόμου και να προασπίζει τα δημόσια αγαθά.”

Τέτοιο “δημόσιο δε αγαθό αποτελούν οι αριθμητικά περιορισμένες ραδιοσυχνότητες για την πραγματοποίηση τηλεοπτικών εκπομπών αναλογικού σήματος”. Η ίδια ρύθμιση “αντιβαίνει προς την συνταγματική αρχή της ισότητας” καθώς “θέτει τα πρόσωπα εκείνα, τα οποία, ενώ είχαν την πραγματική δυνατότητα και την βούληση να ιδρύσουν τηλεοπτικό σταθμό, δεν το έπραξαν όμως αυθαιρέτως και δεν παρέβησαν τον νόμο, σε εξόχως μειονεκτική μοίρα σε σχέση με τα πρόσωπα, τα οποία, με την αυθαίρετη κατάληψη ραδιοσυχνότητας, ίδρυσαν παρανόμως, χωρίς δηλαδή άδεια, τηλεοπτικό σταθμό. Ανάλογη απόφαση υπάρχει της Ολομέλειας και για το καθεστώς παρατάσεων των ραδιοφωνικών σταθμών (3315/2014)

Η αντισυνταγματική λειτουργία των τηλεοπτικών σταθμών δεν σημαίνει πως δεν οφείλουν να καταβάλουν οικονομικό αντάλλαγμα για τη χρήση των συχνοτήτων. Το Β’  Τμήμα του ΣτΕ (2597/2015) με μια πολυσέλιδη απόφαση του, έκρινε επιβεβλημένη την καταβολή οικονομικού ανταλλάγματος, καθώς το φάσμα των ραδιοσυχνοτήτων συνιστά “σπάνιο πόρο η διαχείριση του οποίου συνιστά κυριαρχικό δικαίωμα του κράτους”. Αποτελεί “δημόσιο αγαθό εφόσον η χορήγηση άδειας χρήσεως του δίνει στον κάτοχο αυτής τη δυνατότητα να αποκομίσει σημαντικά οικονομικά οφέλη και του παρέχει πλεονεκτήματα έναντι άλλων επιχειρηματιών που θα ήθελαν, επίσης να εκμεταλλεύονται τον πόρο αυτό”, έτσι ώστε να δικαιολογείται η επιβολή του τέλους (2% επί των ακαθάριστων εσόδων).

Σημειώνεται ότι μέχρι και την 31η Ιανουαρίου 2016 καλούνται οι τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές εταιρείες να υποβάλουν στο ΕΣΡ τα στοιχεία των μετόχων τους. Στη συνέχεια το ΕΣΡ θα αναρτήσει στην ιστοσελίδα του τα νέα μετοχολόγια.

SHARE

loading...

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ