Με την ανθρώπινη δραστηριότητα να αλλάζει δραστικά το πρόσωπο του πλανήτη, οι ειδικοί δήλωσαν χθες, την έναρξη μιας νέας γεωλογικής εποχής με το όνομα Ανθρωπόκαινο, με τον όρο να κάνει πτώτη φορά την εμφάνισή του το 2000.

Η αρχή της Ανθρωποκαίνου εποχής μπορεί να βρίσκεται γύρω στα μέσα του 20ου αιώνα, γράφουν οι επιστήμονες.

Η αυγή της «Ανθρωποκαίνου» («Anthropocene» από την ελληνική λέξη άνθρωπος) σηματοδοτεί το τέλος της Ολοκαίνου εποχής, η οποία θεωρείται ότι άρχισε πριν από 11.700 χρόνια στο τέλος της Εποχής των Παγετώνων.

«Η ανθρώπινη δραστηριότητα αφήνει μια διεισδυτική και διαρκή υπογραφή στη Γη», αναφέρεται σε έκθεση που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση Science από μια διεθνή ομάδα με επικεφαλής τον Κόλιν Ουότερς του Βρετανικού Γεωλογικού Παρατηρητηρίου.

«Γινόμαστε οι ίδιοι ένας γεωλογικός παράγοντας», δήλωσε ο Ουότερς στο Ρόιτερς.

Αυτό που διαφοροποιεί το Ανθρωπόκαινο από τις παλαιότερες γεωλογικές περιόδους είναι «το στρώμα πλαστικού που καλύπτει τον πλανήτη» και το γεγονός ότι ο όρος «συνδυάζει το επιστημονικό και το πολιτισμικό σε μια λέξη».

Άλλοι πάλι πιστεύουν ότι την έναρξη της περιόδου αυτής σηματοδότησαν οι πρώτες δοκιμές πυρηνικών όπλων και η διαρροή ραδιενεργών ισοτόπων στη Γη εξαιτίας της ανθρώπινης δραστηριότητας. Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι η νέα περίοδος εγκαινιάστηκε με τη Βιομηχανική Επανάσταση, η οποία οδήγησε σε σταδιακή αύξηση του διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα με συνέπεια της κλιματικές αλλαγές που βιώνουμε.

«Όποιος ορισμός κι αν υιοθετηθεί, θα επηρεάσει τις ιστορίες που λέμε για την ανθρώπινη ανάπτυξη», λέει ο καθηγητής Σάιμον Λιούις του University College London, που συμμετείχε στη μελέτη. Ο ίδιος υποστηρίζει το 1610 ως εναρκτήρια χρονολογία, καθώς σηματοδοτεί την επέκταση της αποικιοκρατίας, των ασθενειών και του εμπορίου στην Αμερική από την Ευρώπη.

Ο Ερλ Έλις του πανεπιστημίου του Μέριλαντ, ο οποίος συμμετείχε στη σύνταξη της μελέτης που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα, λέει πως ο προσδιορισμός της Ανθρωποκαίνου θα αλλάξει τον τρόπο που κατανοούμε τον ρόλο της ανθρωπότητας στον πλανήτη.

Ο ίδιος θεωρεί πως πρόκειται για μια «πρόκληση που δεν είναι μικρότερη από μια δεύτερη κοπερνίκεια επανάσταση». Τον 16ο αιωνα, ο Νικόλαος Κοπέρνικος βοήθησε να καταδειχθεί ότι η Γη περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο.

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ