Ο μεγάλος Γάλλος φωτορεπόρτερ Μαρκ Ριμπού, δημιουργός φωτογραφιών που έμειναν στην ιστορία όπως «το κορίτσι με το λουλούδι» μπροστά σε Αμερικανούς στρατιώτες στη διάρκεια πορείας εναντίον το πολέμου στο Βιετνάμ, απεβίωσε χθες Τρίτη σε ηλικία 93 ετών έπειτα από μακρά ασθένεια, ανακοίνωσε σήμερα η οικογένειά του.

Μαιτρ του ασπρόμαυρου, σπουδαίος ρεπόρτερ μιας επικαιρότητας την οποία αντιμετώπιζε με ευαισθησία, ο Μαρκ Ριμπού εξηγούσε πως φωτογραφίζει «όπως ένας μουσικός σιγοτραγουδάει».

Γεννημένος στις 24 Ιουνίου 1923 κοντά στη Λιόν (νοτιοανατολική Γαλλία) σε μια αστική οικογένεια, ο Μαρκ Ριμπού ήταν ο πέμπτος από επτά παιδιά, ανάμεσα στα οποία ήταν και ο Αντουάν Ριμπού, ο ιδρυτής της γιγάντιας γαλλικής αγροδιατροφικής εταιρείας Danone, ο οποίος απεβίωσε το 2002.

Ο Ριμπού άρχισε τη φωτογραφία σε ηλικία 14 ετών με μια Vest Pocket Kodak που του δώρισε ο πατέρας του.

Το 1944 μπαίνει στις τάξεις της αντίστασης στο Βερκόρ. Μετά τον πόλεμο, ακολούθησε σπουδές μηχανικού και μετά εργάσθηκε σε εργοστάσιο πριν αφιερωθεί πλήρως στη φωτογραφία.

Το 1953 στο Παρίσι, εντάσσεται στο δυναμικό του πρακτορείου Magnum έπειτα από πρόσκληση των ιδρυτών του, των Ανρί Καρτιέ-Μπρεσόν και Ρομπέρ Καπά, ενώ δημοσιεύεται στο Life η διάσημη φωτογραφία του «Ζωγράφου του Πύργου του Άιφελ», ενός εργάτη που ισορροπεί πάνω στην περίφημη παρισινή μεταλλική κατασκευή.

«Γεννημένος γεωμέτρης, με μια πυξίδα στο μάτι», έλεγε γι’ αυτόν ο μέντοράς του Καρτιέ-Μπρεσόν.

Σύντομα, ο Ριμπού ξεκινάει ένα ταξίδι στον κόσμο. Θα πάει στην Ινδία, στην κομμουνιστική Κίνα – το 1957 ήταν ένας από τους πρώτους Ευρωπαίους που τη διέσχισαν -, μετά στην Ιαπωνία, όπου βρίσκει το θέμα του πρώτου βιβλίου του, «Γυναίκες της Ιαπωνίας».

Το 1960, έπειτα από τρεις μήνες στην ΕΣΣΔ, καλύπτει την ανεξαρτησία της Αλγερίας και χωρών της υποσαχάριας Αφρικής. Ανάμεσα στο 1968 και το 1969 κάνει ρεπορτάζ στο Νότιο, καθώς και στο Βόρειο Βιετνάμ, όπου είναι ένας από τους ελάχιστους φωτογράφους που κατάφεραν να μπουν. Τη δεκαετία 1980-1990 επιστρέφει τακτικά στην Ασία, ιδιαίτερα στην Κίνα, τις αλλαγές της οποίας θα φωτογραφίζει επί 40 χρόνια.

Πρόεδρος του Magnum από το 1974 έως το 1976, εγκαταλείπει το πρακτορείο το 1979 επειδή «δεν του αρέσει ο ανταγωνισμός για τη δόξα» που αναπτύσσεται εκεί, όπως ο ίδιος εξομολογείται.

Έπειτα από πάνω από μισό αιώνα σταδιοδρομίας, με μια φωτογραφική μηχανή πάντα στην τσέπη, συνέχιζε ακουραστα να φωτογραφίζει τον κόσμο, πάντα με το φωτογραφικό φιλμ –«δοκίμασα την ψηφιακή, ένα απόγευμα, μια φορά», έλεγε. Στα 85 του, είχε πάει να φωτογραφίσει την άφιξη του Μπαράκ Ομπάμα στον Λευκό Οίκο.

Οι φωτογραφίες του Μαρκ Ριμπού δημοσιεύθηκαν σε πολυάριθμα περιοδικά όπως τα Life, Geo, National Geographic, Paris-Match ή Stern. Κέρδισε πολλά βραβεία και έγραψε γύρω στα 15 βιβλία. Φωτογραφίες του εκτίθενται πολύ συχνά σε γκαλερί και μουσεία, στη Γαλλία, το Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη.


loading...

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ