Τις επιπτώσεις από τον πολυήμερο αποκλεισμό στον σιδηροδρομικό άξονα Ελλάδας- ΠΓΔΜ, στο ύψος της Ειδομένης, καταγράφουν, μιλώντας Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο πρώτος αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος, Γεδεών Βούλης και ο πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Παναγιώτης Παπαδόπουλος.

Ο κ. Βούλης, αφού εκτίμησε ότι σε 3 με 4 ημέρες από σήμερα αναμένεται να ομαλοποιηθεί πλήρως η κίνηση των εμπορικών φορτίων στη συνέχεια ανέλυσε τις επιπτώσεις από το κλείσιμο της γραμμής, τόσο τις βραχυπρόθεσμες (αύξηση κόστους και χρονικές καθυστερήσεις έως και δέκα ημερών για τους εξαγωγείς) όσο και τις πιθανές μακροπρόθεσμες (μείωση αξιοπιστίας των ελληνικών επιχειρήσεων- εκτροπή φορτίων προς άλλες χώρες).

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, επισήμανε ότι το πρόβλημα που δημιουργήθηκε το τελευταίο διάστημα ήταν τεράστιο και εξέφρασε την ελπίδα η γραμμή να μην ξανακλείσει. Ερωτηθείς αν η κατάσταση επηρέασε την τροφοδοσία της χριστουγεννιάτικης αγοράς σημείωσε ότι αν και δεν έχει συγκεκριμένα στοιχεία στη διάθεσή του, ωστόσο «για την εξαγωγή και την εισαγωγή προϊόντων χρησιμοποιήθηκαν εναλλακτικές οδοί και εναλλακτικά μέσα μεταφοράς, με ό,τι αυτό σημαίνει βέβαια για την αύξηση του κόστους της διακίνησης και την απώλεια χρόνου».

 

Επίπτωση πρώτη: H Ηewlett Packard στο Κόπερ

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τον κ. Βούλη, οι επιπτώσεις από τον αποκλεισμό της γραμμής (σ.σ. ο οποίος ξεκίνησε στις 18 Νοεμβρίου και διήρκεσε 21 ημέρες) εντοπίζονται σε τέσσερα πεδία: το πρώτο έχει να κάνει με το γεγονός ότι η Hewlett Packard, η πρώτη πολυεθνική που έδωσε ψήφο εμπιστοσύνης στο λιμάνι του Πειραιά ώς πύλη διακίνησης για τα προϊόντα της στην Ευρώπη, αναγκάστηκε να μεταφέρει μέσω του λιμένα του Κόπερ στη Σλοβενία τα εμπορευματοκιβώτια που προοριζόταν για σιδηροδρομική μεταφορά από το ελληνικό λιμάνι στην Κεντρική Ευρώπη. Από αυτή την εξέλιξη επηρεάζονται επίσης το λιμάνι του Πειραιά και η Cosco, «γιατί ποιος μας λέει ότι τώρα που σηκώθηκαν και έφυγαν για το λιμάνι του Κόπερ δεν θα επανακάμψουν εκεί και στο μέλλον;».

Επίπτωση δεύτερη: Αποκλεισμός δεκάδων φορτίων και καταστροφές σε βαγόνια

Η δεύτερη επίπτωση ήταν και η πιο άμεση χρονικά: τις πρώτες ημέρες του αποκλεισμού, προτού τα φορτία εκτραπούν προς εναλλακτικές οδούς, περίπου 100 βαγόνια από την πλευρά της Ελλάδας και 50 από εκείνη της ΠΓΔΜ παρέμειναν εγκλωβισμένα στα σύνορα. Όσα εξ αυτών ήταν άδεια, υπέστησαν -σύμφωνα με τον κ. Βούλη- καταστροφές (ακόμη και από φωτιές που ανάφτηκαν στο εσωτερικό τους από ανθρώπους που προσπαθούσαν να ζεσταθούν) και βρίσκονται αυτή τη στιγμή προς επισκευή στις αποθήκες της ιδιοκτήτριας εταιρείας (σ.σ. στον αριθμό αυτό, των 100 αποκλεισμένων βαγονιών, δεν περιλαμβάνονται τα εκατοντάδες -κατά ορισμένες πλευρές σχεδόν 2000- άλλα βαγόνια, εντός και εκτός Ελλάδας, που βρίσκονταν σε διάφορα στάδια της διαδρομής και επίσης επηρεάστηκαν από τον αποκλεισμό).

Επίπτωση τρίτη: Αύξηση κόστους έως 25%. Καθυστερήσεις έως και 10 ημερών

Η τρίτη επίπτωση έχει να κάνει με το οικονομικό και χρονικό κόστος της εναλλακτικής μεταφοράς, από τα Κούλατα της Βουλγαρίας. «Αυτό στοίχισε στις επιχειρήσεις ακριβότερα κατά 20%-25%, χωρίς να συνυπολογίζεται η χρονική καθυστέρηση, κατά μία εβδομάδα έως και δέκα ημέρες, η οποία είναι αναπόφευκτη, καθώς η βουλγαρική πλευρά μπορεί να υποδεχτεί μέχρι δύο μηχανές με 35 βαγόνια έκαστη κάθε φορά. Φαντάζεστε όμως το κόστος αυτής της καθυστέρησης για επιχειρήσεις που είχαν συμβόλαια και έπρεπε να παραδώσουν τα προϊόντα τους;» επισήμανε ο κ. Βούλης.

Επίπτωση τέταρτη: Εξακόσια βαγόνια εν αναμονή στα σύνορα Βουλγαρίας-Σερβίας

Κατά τον ίδιο, η τέταρτη επίπτωση σχετίζεται με τον συνωστισμό που έχει δημιουργηθεί στα σύνορα Σερβίας-Βουλγαρίας, όπου χτες το βράδυ βρίσκονταν μπλοκαρισμένες περίπου 15 μηχανές τρένων και 600 βαγόνια.

«Όταν εμείς οι επιχειρηματίες διαπιστώσαμε ότι δεν μπορούμε να περάσουμε τα εμπορεύματα από την Ειδομένη, αρχίσαμε να τα κατευθύνουμε προς Βουλγαρία. Όπως όμως ήδη είπαμε, οι δυνατότητες της Βουλγαρίας περιορίζονται στη διαχείριση μικρού μόνο αριθμού βαγονιών κι αυτό είχε ώς αποτέλεσμα να βρίσκονται μπλοκαρισμένα στη Σερβία περίπου 600 βαγόνια μέχρι χτες το βράδυ που ενημερώθηκα για τελευταία φορά» επισήμανε ο κ.Βούλης, ο οποίος διερωτήθηκε γιατί δεν έγινε κάτι για τη λήξη του αποκλεισμού νωρίτερα, αφού αυτό θα είχε περιορίσει σημαντικά τις απώλειες για τις επιχειρήσεις.

Διατύπωσε την εκτίμηση ότι θα χρειαστούν περίπου τρεις με τέσσερις ημέρες, μέχρις ότου η κατάσταση εξομαλυνθεί, καθώς κάποια φορτία βρίσκονται ήδη στον δρόμο, ενώ άλλα που είχαν εκτραπεί προς Βουλγαρία γυρίζουν προς Ειδομένη και γενικά η κατάσταση δεν έχει ακόμη ξεκαθαρίσει πλήρως.

Υπενθυμίζεται ότι η αστυνομική επιχείρηση για τη λήξη αποκλεισμού της γραμμής ξεκίνησε γύρω στις 8 το πρωί σήμερα και πριν από τις 12 το μεσημέρι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ανακοίνωσε το άνοιγμα της γραμμής, καθώς και την παραλαβή οικονομικών μεταναστών για τη μεταφορά τους με επιβατική αμαξοστοιχία στη Θεσσαλονίκη.

Σύμφωνα με την εταιρεία, δύο μηχανές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κατευθύνονται στα Σκόπια μέσω Ειδομένης για να παραλάβουν εγκλωβισμένα εμπορικά βαγόνια.

Η απομάκρυνση των μεταναστών έγινε με ηρεμία, παρότι σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής πληροφορίες, έχουν γίνει δέκα προσαγωγές μεταναστών, οι οποίοι κρατούνται στο Α.Τ. Ειδομένης. Παράλληλα, δεκατέσσερα λεωφορεία γεμάτα μετανάστες ξεκίνησαν γύρω στις 10 το πρωί από την Ειδομένη με προορισμό την Αθήνα. Στην επιχείρηση συμμετείχε ισχυρή αστυνομική δύναμη από τη Θεσσαλονίκη και το Κιλκίς.

SHARE

loading...

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ